söndag 29 oktober 2023

Skyltsöndag #442

Dagens Skyltsöndag innehåller inga spöken, för de fanns ju med förra söndagen och kommer dyka upp här igen på tisdag. Inlägget ska heller inte vara en klagosång över den eländiga vintertiden. Ställde om tre analoga klockor igår kväll – två armbandsur och så väckarklockan. Att jag sedan fick tända olika lampor i lägenheten klockan 15 är en helt annan femma. Nåväl, enjoy!
 

Täby Centrums gästtoaletter är väldigt fina, moderna och stilrena. De städas två gånger i timmen och handfaten är av högsta klass, bortsett från skyltningen kanske;-)Espresso House är en cafékedja som jag bojkottat i många år. Deras kaffe är så smaklöst att det inte ens hjälper när man beställer en kvadrupel cappuccino. Och jag må vara dum, men jag förstår inte skylten på bilden. Ja, jag ser att det är en pumpa, men...

Stigen av Knut har varit med i Skyltsöndag ett antal gånger, mest för att visa den handritade älgen. Den får vara med idag också. Dessutom finns det några ”riktpriser” för alkohol som ni kanske är intresserade av.Veckans höjdare: En levande skyltdocka som gör reklam för en ny leksaksaffär som har öppnat i Täby Centrum för några veckor sedan. Väldigt modigt gjort måste jag säga, då tidigare leksaksaffärer inte klarat sig. Personen som går runt som reklampelare hade ingen ”tittglugg”. H*n fick förlita sig på ledsagaren bredvid. 

Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

14 kommentarer:

LillaSyster sa...

Älgen är så fiiiin! Priserna lite i saftigaste laget för en äkta smålänning =)
Otäckt att inte se vart man går. Hoppas att leksaksaffären kommit för att stanna.
PS spökspåret hos mig var gjort av privatpersoner och idag på förmiddagen var allt nedplockat och skogen såg ut som vanligt. Ha en bra kväll, ingen snö ännu men hörde nyss av bästa kompisen art det faller stora flingor på småländska höglandet.

Guldkryckan sa...

Espresso House tilltalar heller inte oss, blask blask och ännu mera blask.
Skylten ställer även mig lite frågande...!

Lite dyrt med alkoholen där kan jag tycka men jag är väl för snål antar jag ödmjukt. ;)

I dessa tider så är väl inte leksaker någon prioritet, fast det är väl det för barnen antar jag...lika ödmjukt denna gång. ;)

Ha nu en fin kväll Bp.

byblixtra sa...

En liten miss där i skyltningen men alltid trevligt med rena offentliga toaletter.
Bilden är läcker hos Espresso House. Kan det menas att de serverar pumpadryckerna igen?
Fina skyltar hos Stigen av Knut.
Åh, dessa maskotar som folk ska vandra omkring i för att göra reklam. Har förstått att det det blir varmt och man har dålig sikt men här verkar det inte ens finnas titthål för den som befinner sig i maskoten.

nalta norrland sa...

Norrlands champagne VAD är det?
Jag skulle aldrig fixa att gå omkring utan att se vars jag är på väg, sätter fötterna.
Jag tycker de för levande reklampelare för det bra.
Den där älgen är fin, pizzan går bort… jag gillar inte rödbetor.
Klockomställning är helt jäkla onödigt, ett dumt påhitt.
Jag är ju redan trött… och med tanke på morgondagen kanske jag borde lägga mig nu.
🤗

Geddfish ♥ sa...

Bra och uppmärksamt skyltat men inget för mig. Visserligen vann jag en paj och jag gillar rödbeta men det passar inte ihop i den menyn, tycker då jag.
Jag köper inte kaffeblask ute. Jag är så glad och nöjd över min stora mugg med riktigt bryggkaffe i MockaMaster.
Fin söndagskväll på dig!

Susjos sa...

Toaletterna på MoS ser ut på liknande sätt, och är fräscha. Dock blev jag lite förvånad när en dam med kundvagn stod och borstade tänderna där häromdagen när jag var på MoS, insåg snabbt att det var en hemlös kvinna som gjorde sin toalett där!

Pumpakaffe? Det var nåt nytt!
Pizzan skulle jag verkligen vilja ha, mums så gott med västerbottenost och kantarell!
After work drinkarna tycker jag är billiga, liksom vinet ! Dit vill jag gå! Snyggt skyltat ;-)
Ha en fin kväll!
Kram

Äventyret framtiden sa...

Snyggt skyltat och toppen att toaletterna rengörs två gånger i timmen.
Tummen upp. Jag gissar att skylten hänvisar till pumpakaffe. Vet dock inte.
Pizzan, jatack! Afterworkdrinkar, ja tack!
Ha det gott!

Ditte sa...

Som vanligt är det en skön blandning i din fina skyltning.
Minns toaletterna hör som verkligen är fräscha.( Liknande i MOS.)
Espresso house och många andra kedjor undviker jag. Trista och ganska opersonliga...Ser att vi är överens.
Stigen av Knut är kul och vad gäller riktpriserna är de ju gankska ok för att vara Stockholmstrakten. PÅ Tennstopet kostade ett gott glas vitt vin 100 kr. Helt ok.
Undrar om det nu finns en marknad för leksaksaffärer. Men kul att någon vågar satsa.

KajsaLisa sa...

Toa, ja så där blir det när minimalismen breder ut sig, han som hittat på det där har säkert fått designpris.
Ha ha, aldrig testat Expresso House.Leve globaliseringen är kaffet smaklöst i USA skall det vara det här också, stora kedjor funkar väl så.
Pizzan såg spännande ut men jag vill ha älg i den också.Länkar upp dig nu.

Paula sa...

Det händer alltid något i Täby centrum, tyvärr också samma byte av affärer som här. Debatten om affärerna går hög på facebook, man klagar på dåliga parkeringsmöjligheter, högre priser än i Borlänge, ja allt är fel. Kan säga att det är många tomma skyltfönster i stan.De handkritade skyltarna gillar jag skarpt, de känns så personliga. En pizza hade lätt slunkit ner, fast ännu hellre med lite älgkebab på också.

christian sa...

Stiligt var ordet vad gäller toan, enkelt å förståeligt om än aningen sterilt.
Vägrar fika vad än det är på dessa utländska fikaställen, nä det ska vara svenska kaféer å konditorier!
Griffeltavlor är alltid fina å "Höga Kusten" har jag smakat, den är god. Håller med vad gäller leksaksaffärer, undrar hur det kan gå i längden.....men man får väl hoppas på en renässans av gamla hederliga fysiska leksaker!

Ha en fin vecka!

Anki sa...

Har bara fikat på Espresso House en gång och blev såå besviken... så aldrig mer!
Snygg älg, men dyra drinkar!

Svar: Den sista bilden har inte varit med tidigare, utan det jag menade var att det var den bilden som blev till veckans rubrikbild.

Klimakteriehäxan sa...

Har varit på Knut inne i stan, ätit lunch ett par gånger. Helt OK men ingen äkta favorit.

Carita Liljendahl sa...

Levande skyltdockan, absolut en höjdare, inte ofta man ser sådana, i alla fall inte hos oss :-)
Handskrivna skyltarna, med krita på tavla, också fina!
Och stilrent på toan!