måndag 9 oktober 2023

Glad måndag




Vi skriver den 9 oktober och så här ser det ut hos mig. Förstår om ni inte tror mig, men det ni ser ovan är verkligheten. Att det sedan bara är åtta grader ”på riktigt” är en annan femma;-) Sådana vyer gör mig strålande glad.

Skyltsöndag
Det var för ett par veckor sedan Klimakteriehäxan la upp ett bidrag till Skyltsöndag, då hon menade att hon hade slagit rekord i antal skyltar på en och samma bild – 12 stycken! Det hade hon. Hon såg framemot att ”bli av” med rekordet. Det blev hon igår, två gånger om till och med.

Carita och Åsa D.
Först lyckades Carita med konststycket att föreviga 14 skyltar i en innebandyhall i Nokia/Tammerfors. Sedan följde Åsa D. efter med osannolika 21 skyltar (nästsista skylten i serien) om jag räknat rätt. Åsa hittade skylteldoradot på Viksjö Mat & Nostalgi i Härnösands kommun. Slå det rekordet om ni kan! Sådana initiativ gör mig superglad. 

"Wine Crime"
Som ni vet var bästisen Yvonne i Italien förra veckan. Hon gjorde bland annat en utflykt till Sydtirol, Italiens vindistrikt nummer 1. Och där utspelar sig ”wine crimes”, hittills tio stycken. Böckerna är skrivna av tysken Ralph Neubauer, som bland annat jobbat som åklagare.

Blandning av dialekter
Det roliga är att författaren är född i Düsseldorf, bor i Haan och skriver om den tyskspråkiga delen Sydtirol i Italien. Nu kan man inte påstå att sydtirol-tyskan är högtyska direkt, utan dialekten är starkt färgad av bayerska/österrikiska. Boken ”Treue hat ihre Grenzen” fick jag i present av bästisen. Tusen tack:-)

Precis som alltid
Det tog 20 sidor att komma in i tyskan. Har inte läst en tysk bok på minst 40 år, men flera saker är som de alltid ha varit med tyska böcker:

- Det finns knappt några textstycken utan ett stycke kan täcka en hel sida.

- En mening kan vara hur lång som helst, med ett stort antal kommatecken

- Vissa sammansatta ord kan vara minst åtta centimeter långa.

Annars är boken är riktigt, riktigt bra.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

14 kommentarer:

femfemman sa...

Härligt md sol och klar luft. Men i natt blir det kallt igen!

LillaSyster sa...

Jag gratulerar till dina högsommar temperaturer på balkongen.
Det var en iskall cykeltur till jobbet vid kl 07 i morse, telefonen sa +3 men verkligheten sa något annat, efter 1km så var det frost på bilarna som stod ute. Bara att inse att nästa gång jag ska cykla behövs det överdragsbyxor.
Då har du lite ny läsning att plöja igenom =)
Glad måndag!

nalta norrland sa...

Gillar beskrivningen av bokens uppbyggnad 😊 låter typ som mina meningar ☺️ jag är ju hyfsat duktig på långa meningar utan punkt, men ofta komman 😅
Tyska är absolut inte gångbart i text, jag begriper typ ingenting.

Soligt väder, men kyligt.

Dagen blev inte som tänkt - läkaren lämnade återbud. Ny tid om typ två veckor.

🤗

Geddfish ♥ sa...

Oh wow, vilken värme du kan åstadkomma (få) på din soliga balkong! Det får aldrig jag så. Men grundtempen hade jag nog detsamma och med en filt i solens sken så kunde jag njuta också därute.

Tyska böcker. Jo, det läste jag medan jag gick i skolan. Läste på fritid alltså. Letade nu fram en bok från bokhyllan som jag fick 1963 av en tysk vän. Den heter Die Feuerzangenbowle av Heinrich Spoerl. Jag har aldrig börjat på att läsa den, vet inte varför. Förmodligen en rolig bok. Men jag har kvar kontakten med vännen.

Glad måndag på dig!

Susjos sa...

En vacker, men kall höstdag, som tur var så blåste det inget idag.
Jösses när du beskriver den tyska boken hur den är uppbyggd, skulle inte palla att läsa, skulle nog inte kunna tyskan heller, läste tyska i bara i 4 år i skolan...
Kul att du gillar boken, så fint att få en present!
Ha det gott!
Kram

Ditte sa...

Visst har det varit en ljuvlig dag. Instämmer helt. Svalt i skuggan , men i solen var det behagligt. Blå himmel och strålande sol gillas. Kul med alla skyltar som KLimakteriehäxan hitat och än fler som du berättar att Carita och Åsa D hittat.
Kul med "wine crimes" men har inte läst några av dem. Och givetvis roligt att få en bok i present.
Vad gäller tyska så är det ju "ganska smidigt" att komma in i språket och du har ju extra bra förutsättningar för det.
Läste en tysk faktatext ganska nyligen och det tog också några sidor att komma in i språket. Men visst var det ovant. Å andra sidan kom kunskaperna fram som finns.

Anki sa...

En härlig dag ... kall morgon, men en solig och fin dag annars - och både mygg och älgflugor verkar ha gjort sitt för i år :)
Läste tyska i flickskolan och på gymnasiet, alltså för mer än 50 år sen och nix, jag minns nog nästan inget :)

Klimakteriehäxan sa...

Erkänner mig besegrad och har redan gratulerat mina övermän/kvinnor!
Du läser alltså skönlitteratur på tyska - imponerande. Jag hade gjort det, "Ansichten eines Clowns" av Heinrich Böll innan (obs innan!!!) han fick Nobelpriset. En tunn sak. Tror det är den enda.
Visst ser det riktigt somrigt ut hos dig, hoppas du hittade lä.

KajsaLisa sa...

Jaha då var det bara att leta upp 22 skyltar då. Lika härligt på balkongen som vanligt ser jag

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Hoppsan hade ingen aning att du kunde tyska och även läser dess böcker med.. Jag läste Tyska språket i skolan och vissa saker minns man, men inte allt. Skulle jag ge mig på att läsa något kommer det kanske tillbaka en del av det - Vill minnas att många ord är snarlika men med knepig stavning.

Hej å hå vad kul att läsa om Skyltsöndagen hos dig idag och må säga att många har Gratulerat både igår och idag! :D <3 Det var riktigt kul att få inneha rekordet! Men gissar det inte dröjer så länge förren nån lyckas med fler..

Vilka härliga bilder det var hos dig idag - Man blir aningen avis att ni har så pass var o fint ute ännu. :)

Ha en fin vecka! :)

Gunnel sa...

Det ser ut ungefär likadant hos mig, men jag bor ju betydligt mer söderut så det är väl bara som det sk vara. Njut av det fina vädret!

Annika sa...

Ja, verkligen grönt ännu på din innergård.
Och sen med skön och klar luft som grädde på moset.
På din balkong har du det riktigt skönt.

Bra där med tyskan! Skulle inte kunna läsa tyska för aldrig det. Tog språket tre år i skolan. Skulle inte klara av ens det allra enklaste idag, hehe.

Ha en fortsatt fin tisdag!

christian sa...

Det var ju nästan sommarbilder om det inte varit för löven...
Vilken bedrift att få med så många skyltar på en å samma bild, hade det varit jag skulle det räckt året ut!
Att du är bra på att överraska visste jag ju, men att du t.o.m. läser böcker på tyska var ju i det närmaste sensationellt, snyggt!

God läsning önskas :)

Carita Liljendahl sa...

Jaaa! Den värmen och den grönskan blev man glad av!
Att där sedan försökte smyga in sig några höstlöv får vi ta som ett misslyckat försök till begynnande vinter 😄
Tack för att du är med i Glad måndag!