måndag 2 oktober 2023

Glad måndag

Det är inte ofta jag lägger upp fem bilder till ”Glad måndag”, men idag gör jag det. Anledningen är enkel. Som ni vet befinner sig bästisen Yvonne i Italien just nu, och varje dag har hon mejlat några foton till mig. Det gjorde mig otroligt glad:-) Därför vill jag gärna dela med mig till er. Kul med lite semesterstämning, blå himmel och mellan 25 och 30 grader denna 2 oktober, eller hur!? Enjoy! 

Verona. Det finns ingen balkong i världen som är lika berömd som den på Via Capello 23 i Verona. Här stod en gång Shakespeares Julia och ropade i vanmakt ”Romeo, min Romeo var är du”? Balkongen monterades dit på 1930-talet. Där dog en ytterligare en illusion;-)

Venedig. En så himla vacker bild. Markusbasilikan med venetianska hästar.

Gardasjön. Flaskpost på Gardasjön.

San Zeno. Utgångspunkt för alla resor var den lilla orten San Zeno. Bilden visar en bordsdekoration på ett café i byn.

Sydtirol, Merano. Sjuttio procent av befolkningen där är tyskspråkig. Så det är inte ett dugg förvånande att man serverar bautaschnitzlar som här på restaurang Hasen Jos. Förutom schnitzeln gick även en apfelstrudel modell XXL ned, dock inte samtidigt;-) Merano heter förresten den första låten i musikalen Chess.

Tusen tack för alla bilder Yvonne:-)

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

12 kommentarer:

nalta norrland sa...

Happy days 🤩 tycker Yvonne verkar ha det bra på sin semester, snällt hon delar med sig till Dig (och oss alla ☺️)
Gårdagens väder gick inte av för hackor ⛏️ idag är det inte lika fint, det har varit minimalt med sol.
🤗

Guldkryckan sa...

Bra semester där tycks det, inte illa alls. :)
Visst såg det gott ut det där, sneglar på resterna efter mina korvar med bröd som blev dagens middag, bedrövligt. ;)

Ha det bäst nu Bp.

Paula sa...

Venedig du sköna, jag åkte dit på en bussresa med dottern när hon var 8-10 år. Hon blev dessvärre sjuk o låg på lasarett några dagar så det var ingen toppensemester.Schnitzeln ser ut som jag minns från Tysklands Wienerschnitzlar, så ska en riktig se ut!Citron och kapris vill jag ha på min schnitzel! gullig kompis som skickar många reseminnen.

Susjos sa...

Men så roligt att du får så fina foton från deras semester! Nu fick jag lära mej att den berömda balkongen finns i Verona.
Venedig har jag dock besökt, två gånger t.o.m, och jag åker gärna tillbaka!
Men är väldigt sugen att njuta av omgivningarna och Gardasjön också, där har jag aldrig varit!
Schnitzeln ser väldigt god ut!
Ha en fin kväll!
Kram

Geddfish ♥ sa...

Oj, vilka härliga semesterkort som du får lov att dela med dig ifrån kompisen! Pampiga bilder, roliga bilder, goda matbilder, ja allt. Jag vill ha citron och kapris på också (älskar kapris) Men hur mycket äter de utomlands egentligen? Vilka portioner!
Glad måndag på dig!

Anki sa...

Härligt med alla bilder som Yvonne skickar! Schnitzeln ser god ut!

KajsaLisa sa...

Fantastiska fasader. Flaskpost??? Tänk om det är vinkällaren som ligger på andra sidan sjön. :)
Jag skulle vilja ha mer sås till min snitzel, det ser lite torrt ut.

Ditte sa...

Vad trevligt med en tur till Italien och till trakter som jag besökt en hel del. Jättefina bilder som Yvonne skickat Men åren går och minnena består. Inte minst när du visar så fina bilder,
Var i Venedig redan 1961 och sedan har det blivit en del stopp där. Inte minst på väg till och från skidåkning längre norr ut. Bra att flyga hit och sedan ta tåget eller hyra bil.
Verona är ju speciell och har sin historia. Men visst är det kul med den ganska nya balkongen.
Tack för en extra glad måndag.

LillaSyster sa...

Härliga semesterbilder.
Balkongen är verkligen fin och blå himmel är ju alltid trevligt.

christian sa...

Du får lägga upp så många bilder du vill om de är så vackra som dessa, det är nåt speciellt med gammal fin arkitektur...det nästan luktar historia ända hit!
Sorry, men Schnitzeln var ynklig, de riktig rejäla brukar täcka hela tallriken.....

Annika sa...

Så fina bilder från Italien.
Vill också se det där. Förmodligen är det en perfekt tid på året att vara där nu. Idealiskt säkert.
Ha en finfin tisdag!

Klimakteriehäxan sa...

Aldrig fel med en schnitzel!