tisdag 17 september 2019

Weekly photo challenge: Vecka 38 – ”Dosa”

Dosa är ju ett ganska föråldrat och föga upphetsande tema kan jag tycka, men ändå har många av er hittat riktigt fina och fyndiga dosor av olika slag. Istället för att fråga min kompis synonymer.se googlade jag istället ordet. Ja, och då hittade jag en dosa som jag inte ens visste att den fanns. Den ser ni i fjärde bilden. Enjoy!


När man ligger på mage (hatar ligga på mage) på britsen hos akupunktören i 30 minuter och stirrar genom ansiktshålet är synfältet ju rätt begränsat. Men idag hade jag tur då jag såg den här dosan. Med den kan man justera britsens höjd.


Den här dosan har många år på nacken. Den innehöll japansk godis en gång i tiden. Nu är den fylld med små skruvar och ligger i verktygslådan.


Skyddshöljet för bankdosan som egentligen heter Digipass (åtminstone hos SEB) har absolut rätt färg.


Ja och här ser ni överraskningen som jag inte visste att den fanns. Trots att maken och jag ofta äter indisk mat, har jag aldrig sett den här rätten som råkar heta Dosa. Gud vad man lär sig:-) Foto: Charles Haynes, Wikipedia.


Sanna är uppfinnaren av detta himla roliga fototema.

Flera dosor hittar ni här.

16 kommentarer:

Klara Ovidia sa...

Den första dosan känner jag till men maten Dosa var något nytt; se vad tema leder till! Snyggt BP :-)

Geddfish ♥ sa...

Ett roligt ord. Dosa. Den första känns igen. Sen tänkte jag på snusdosa.
Googlade lite på dosa och fick upp massa recept på indisk pannkaka, ja. Sen tog jag http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=Dosa det var rätt kul, haha!

Japp, blogglandia är skojsigt.

Susjos sa...

Se där, man lär sig något nytt varje dag, den indiska maträtten var ny för mej också!
Den första dosan känner jag igen från mitt jobb, britsarna i intagningsrummen har också dessa "upp och ner dosor".
Kram från en väldigt trött "dagjobbare"! ;-)

KajsaLisa sa...

SEB har roligare dosor än Handelsbanken som är svarta. Men jag har i alla fall en orange C-knapp nere till vänster. I första bilden fick du verkligen till det. Rätten Dosa ser ut som en efterrätt.

Ditte sa...

Kul inlägg till temat "dosa". Och varierat. Maträtten "dosa" känner jag till men hade glömt bort den tills du nu påminde om den. Har dock inte smakat den.En bankdosa har jag, Dock inte en lika grön och skön som din. Men den fungerar i blått också,-
En japansk dosa fylld med småskruv är helt klart praktisk.

Emma, Sol som sol? sa...

Har också en sådan där grön digipassdosa.
Ligga på mage, det gör jag helst när jag ska sova! Gjorde det till och med som gravid. Kanske därför jag inte hade så stor mage, jag tryckte in den. Haha! Har inte tänkt på det förut.

Paula sa...

Vilken smaklig dosa du har hittat! Jag tycker det var ett knepigt ord att tolka, så jag får återkomma längre fram...
bankdosa har jag ingen längre, det räcker med bank-id via datorn.
Boka fönsterputs i Fredriksberg? Behagar du skämta? Här finns inga utövare av hushållsnära rut-tjänster, möjligen rörmokare och snickare men inga städ- eller fönsterfixare. Ibland när någon släkting som bor här i byn går bort beställer de anhöriga städning av hemmet och då får de komma hit från närmaste stad 6 mil bort. Det är väl inget märkvärdigt att göra vid ett sådant tillfälle men med resersättning och tidsåtgång så tror jag att min fönsterputs faktiskt blir en dyr historia. Nackdel med glesbygd, helt klart. Men, jag gör ju så att jag portionerar ut putsandet till bara ett fönster åt gången, så tack snälla för att du bryr dig om hur min onda axel har det,men jag får nog göra jobbet själv. Jag har undersökt tens.-marknaden och ska nog slå till närmaste veckan. Det tipset var verkligen guld värt!
Hade möjlighet att köpa färskt eller fryst kaninkött men det är aningens dyrt för min magra pension. Men ibland får man unna sig!

Anki sa...

Snygg lösning på veckans ordtolkning ... det finns många dosor i världen :)

byblixtra.blogg.se sa...

Perfekt att du fick syn på dosan på golvet när du var hos akupunktören. :-)

Snygg dosa för skruvarna.

Jag håller med dig om att SEB:s dosa har rätt färg. :-)

Å, sen maträtten Dosa. Den kände inte jag heller till.

Musikanta sa...

BP:
Jag löser ju ofta korsord så tack för ordet dosa i "indisk maträtt." Det kanske kommer rätt vad det är. Så tursamt att du fick syn på dosan när du låg där på britsen - passade ju utmärkt till temat.
Ingrid

Monica sa...

Läckra bokmärken helt i min smak.
Fick googla på dosa maträtt.
Viktigt med laktosfritt men inte
lika viktigt att tala om sockerarterna
konstigt.
Kort inlägg idag som du kanske förstår när
du läser det.
Ha det bra :)

Ama de casa sa...

Hade jag inte heller nån aning om trots att vi äter indiskt relativt ofta. Man lär sig så mycket av att läsa bloggar! :-)

Braig tolkning!

Stare Ström sa...

Ja dosa känns väldigt förlegat. Sista dosan kände inte jag heller till.

svar: Som vanligt uppskattar jag dina kommentarer om mina reseskildringar! Kul att du vill vara med till Georgien!

amo sin blogg sa...

Interessant tolkning.
Flotte eksempel, og det siste er heilt spesielt.
Eg slit med å tolke ordet og ser at det er mange varianter av dosa.
Håpe eg finn ut av det.

Violen sa...

Du får full poäng för ditt val av indisk dosa! Så gott och annorlunda! Jag hade ingen tanke åt det hållet, kom inte längre än till snusdosa.
Ha det gott!

"LillaSyster sa...

Åååå nu blev jag sugen på indiskt! Kyckling goa korma..... mmmm
Du massa snygga dosor hos dig, så fyndigt!