måndag 30 september 2019

Glad måndag

Som jag lovat er får ni se fler bilder från lördagens höstmarknad som bidrag till ”Glad måndag”. En del av Döda torget var riktigt livligt, och arrangörerna hade varit smarta nog att sätta upp ett stort tält för de flesta utställare. Det ösregnade ju. Enjoy!


Här ser ni tältet där de flesta säljarna höll hus i ösregnet. Smart av arrangörerna att lyssna på SMHI.


En dam sålde färgglada tavlor i olika storlekar. Tycker målningarna är otroligt läckra.


Tycker ni att det är en tråkig bild? Jo, det är den nog, men som älskare av viltkött är den ren glädje. Så jag avundas er i norra Sverige, där renkött troligen bara kostar en bråkdel av vad vi får ge för det i nollåttaland.


En påse med torkat renkött fick såklart följa med hem. Det fick även en absolut delikatess som jag inte ens visste att den fanns – Sjaunjagravat(?) reninnanlår. Efter provsmakning var jag totalt såld. Det godaste renköttet jag någonsin testat. Total glädje alltså:-) Hittade inget recept, men jag lärde mig att Sjaunja är Sveriges näst största naturreservat efter Vindelfjällsreservatet.


Friidrotts-VM med Angelica Bengtsson

Foto: Jessica Gow/TT/DN.

Självklart följer jag pågående VM i friidrott som äger rum i Qatars huvudstad Doha. Tyvärr verkar Qatarierna inte ett dugg intresserade av friidrott i världsklass. Läktare gapar tomma, ibland halvtomma.

Stående ovationer
Så oerhört glad jag blev när Angelica Bengtsson flög över 4,80 meter i fjärde försöket och därmed satte nytt svenskt rekord. Hon fick ett extra hopp då hennes stav gått av i tredje försöket. Men hon fick låna en likadan stav från en fransk hoppare. Vilken tjej! Hon fick stående ovationer av publiken. Ståpäls!? Absolut!

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”. Hon befinner sig i Monaco och är nog extra glad idag.

11 kommentarer:

Ama de casa sa...

Renkött är ju bara sååå gott! Utöver den "färska" och torkade varianten är rökt renhjärta inte dumt det heller :-)

Läste om Angelicas bravad - fantastiskt duktigt av henne!

Ha en fortsatt glad måndag :-)

Ditte sa...

Här var det då en hel del att glädjas över. Och jag börjar med det sista. Såg hoppen och det var verkligen lycka att se att Angelica sätta nytt svenskt rekord. Mne jag kan tycka att det är helknäppt att lägga fri idrotts VM här. Ja, för de på stadion som har ac (inte miljövänligt - nej) men stackrarna som sprang maraton i denna hemska värme. Illa! DEt borde ju ansvariga ha kunnat räkna ut hur det skulle gå.
Kul med marknaden och bra med tält för blött var det ju.
Kan tänka mig att du var extra glad över de torkade renprodukterna. NU vet jag också vad Sjaunja är. Och det gjorde jag inte tidigare.( Jag tycker också om torkat renkött men det var länge sedan jag åt det.)

Geddfish ♥ sa...

Jag vet inte, men jag tror att jag ätit rökt renkött. Renkorv i alla fall. Verkar mumsigt. Vad fint att man såg till att det fanns ett tält. Marknad i regn är ingen hit.
Många lyckohopp du visade! Glad måndag!

Klimakteriehäxan sa...

Puh, har just varit med och vunnit VM-guld i diskus ... man får ligga i! Nu håller vi tummarna för Duplantis. Men Qatar är inte ett bra ställe att ha någon sorts internationella arrangemang på. Fattar inte att de får det ena efter det andra, men mutorna är väl gigantiska.
Delar din förtjusning över renkött. Rökt renhjärta är en sagolik delikatess! Och suovas!

Emma, Sol som sol? sa...

Tavlorna var riktigt läckra, färgglatt!

Paula sa...

Renkött, torkat, finns inget godare,. Men priset för att få smaka det ofta är att bo i lappmarkerna. Angelika, hon har faktiskt mognat, och blivit ganska normal, haha, som yngre tyckte jag hon var helt puckad, förlåt, när man intervjuade henne hade hon inte alla hästar hemma. Härlig tjej, positiv, glad, och så jäkla duktig även om det kommer en del grodor ur munnen så vad gör väl det.

KajsaLisa sa...

Det är väl ingen som orkar sitta på läktaren i värmen. Börjar tycka att ditt döda torg är allt annat än dött. Misstänker samma sak som du när det gäller norrlandsdelikatesser.

nalta norrland sa...

Har faktiskt sett delar av VMet...
såg när guld togs i diskus,
retar mig på att tjejerna har så korta shorts...
obekvämt och sexistiskt.

Maila mig Din adress så ska jag skicka en specialitet från Åsele :)
Vi har ett lokalt mejeri som gör ost... rökt ost.
Jag tror Du skulle gilla det.

Christian sa...

Kul blandning, alltid härligt med marknader om de erbjuder lite udda ting, närodlat å smaskigt.
Angelica B. är en underbar tjej, man blir glad av att se henne :)

Carita Liljendahl sa...

Ja, du - Monaco är aldrig fel :-)
Det lilla jag sett av läktarna i Doha skvallrade om samma sak, inte alls fullsatt... tråkigt!
Men att Döda Torget levt upp är kul! Och att du är med i Glad måndag likaså!

Anni sa...

Du skulle se turisternas miner i butiken när jag säger att rökt renhjärta är en delikatess :-)