torsdag 19 september 2019

Kroppsspråket är något som jag…



Rönninge Show Chorus, Stjärnjul 2017 i Filadelfiakyrkan i Stockholm.

… gillar, eller ska jag säga nästan kräver att människor har. Tror nog att de flesta medvetet eller omedvetet använder olika kroppsdelar för att kommunicera känslor, budskap, beslut med mera. Bra så:-)

Barbershop VM i New Orleans
Visst är koreografi som ”förvandlar” rörelser, steg och positioner till en helhet också ett slags kroppsspråk. På Barbershop VM som just nu pågår i New Orleans är koreografin minst lika viktig som självaste sången. (Rönninge Show Chorus (RSC) med min favo kollega Yvonne och hennes 149 körsystrar har en egen koreograf från USA.)

Webcast
Just det, RSC uppträder ikväll klockan 23:28 vår tid, en riktig ”kristlig” tid tycker jag. Här kan ni följa körens show om ni vill. Är nästan säker på att de regerande världsmästarna tar sig till final.

Det är Orsakullan som håller i ”September 30 dagar”.

PS. Himla roligt att de svenska kvartetterna Ambush och Milli Blink har tagit sig till final. Lilla Sverige kan:-) DS


12 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Vanligtvis har vi ett kroppsspråk. Och det är intressant.
Förr gestikulerade jag mycket men barnen klagade. Ja, de klagar över att jag pratar för mycket också, för del delen. Fast med glimten i ögat.

Sång uttrycker väldigt mycket. Denna Barbershopkören ser ut att ha många mimer, de är många också. Minst hundra om inte tvåhundra? Håller tummarna för dem att det går vägen, vad kul!!

Kom att tänka på den shoppingpåse jag fick i skyltsöndagsjubileumet. Den använder jag görmycket! Toppengrej! Tack igen!

Ditte sa...

Visst är kroppsspråk både intressant och roligt . Och säger en el del dessutom-
Har ju via dig och även innan dess följt denna barbershopkör lite på avstånd och är imponerad. Än roligare har det blivit efter att du engagerat mig. Klart jag håller tummarna och visst kommer det att gå bra i år också. Men hur bra vet man ju inte. Ska försöka hänga med i deras äventyr i N.O-
Önskar dem all lycka.

Paula sa...

Hallå där, vilket superfan du är av körsångarna! Jag är ju usel på att lyssna på musik efter mina utmattningssyndrom. Helst ska allt vara ljudlöst i min närhet och då är det ju lite knepigt med musik. Körsång tycker jag är roligare att sjunga själv än att lyssna till. Ett par låtar går bra, sen tröttnar jag, men det gör jag på konserter också...jag är inte normal!
Sjöng själv i kör så länge jag bodde i Helsingfors, o det var jätteskoj. Halv tolv ikväll är det alltså dags, ja då har jag nog lagt mig eftersom jag jobbar imorgon.
Jag fattar att du inte tycker det är större skillnad på jycken. Borde ha fotat "underredet" där det syns mycket tydligare.

nalta norrland sa...

Hejja Yvonne och de andra, jag hoppas de tar hem "spelet" även detta år.

Kroppsspråk... ja :)
Vet Du att kroppsspråk, hur man typ "pratar" med hela kroppen faktiskt ärvs... en av Elins kompisar mamma sa att när hon träffade mig och såg mig "prata med" händerna förstod hon varifrån Elin fått det :D

Med tanke på att Du bor i 08a land så är det väl hyfsat normalt att Du inte träffar på djur som björn utanför huset då Du går ut med den hund Du icke har ;-)

Det finns ju människor som är galet fascinerade av renar :D

Carita Liljendahl sa...

Ser ut som en färgsprakande spontant härlig show!

KajsaLisa sa...

Häftiga bilder, det lär varabra tryck i sången med så många.

Klimakteriehäxan sa...

Klickade på länken och missade själva sjungandet, men jösses så mycket beröm som östes över gänget från Rönninge! Måste leta upp numret.det dyker väl upp på Youtube.

Ama de casa sa...

Håller tummarna för dom! Orkar inte riktigt fatta vilken tid det är här där vi är ;-)
Dom är superduktiga! Så mycket vet jag :-)

Stare Ström sa...

Hoppas det går bra för dem! Har glömt att följa våra Pearls of the Sound. Det gick väldigt bra för dem också förra gången.

Svar: Du undrade om min dosa. Den har tillhört min farfar. Den här formen på snusdosa kunde väl vara till hjälp vid slagsmål också? Låg fint i handen. Nu tror jag inte att min farfar var en våldsam typ (han var redan död när jag föddes) så slitaget beror nog på flitigt bruk av snus. Tänk att de till och med har försökt att laga den. Förtennat antar jag.

Christian sa...

Har precis undervisat om kroppsspråk och kulturkrockar pga av det, mycket uppskattat å intressant.
Jag har på senare år upptäckt dansen, balett å moderna dansare på tv eller i kyrkan, är otroligt fascinerad av att en enda liten kropp kan uttrycka så ofantligt mycket å på så olika sätt!
:)

Åke sa...

Jag och min lillebror vi är rätt lika har jag sett/kommit på och andra påstår det också, vi gestikulerar på ett speciellt vis... Vi talar med kroppen :)

it_is/Anette sa...

Jag tror som du, att vi alla omedvetet använder mer kroppsspråk än vi är medvetna om, men att även alla människor använder olika mycket kroppsspråk, beroende på person o situation.

Ha en fin söndag