onsdag 4 september 2019

Orsakullan: ”I min kopp hittar du…




… ingenting för att vara ärlig. Vi använder nämligen inga koppar längre utan bara muggar och glas. Mina favoritmuggar ser ni på bilden. Hammarby muggen har jag köpt själv, Falkenbergs FF mugg fick jag av Gärdsmygen när laget gick upp i Allsvenskan 2014.

Potatis- och purjolökssoppa
Mina muggar innehåller inget kaffe eller te heller utan Knorrs totalt smaklösa påssoppor, som dock är ett perfekt alternativ för cognac när man vill värma sig invärtes mitt på dagen under vintern. Nespresso serveras i glas.

Misosoppa
Ja, jag vet att Misosoppa ska serveras i skålar, men i det här hushållet är vi inte så noga med etiketten;-) Vi dricker soppan ur muggar.

Det är Orsakullan som håller i ”September 30 dagar”.

PS. Kolla den här länken och NJUT! Fick länken av favokollegan Yvonne som snart ska på VM i Barbershop i New Orleans. Körledarna intervjuas i tv4:s Nyhetsmorgon och kören visar smakprov av sin show. DS.

8 kommentarer:

Ditte sa...

Den vänstra koppen känner jag väl igen. Har den dock inte här i hushållet. Ja, inte den andra heller. Vad gäller pulversoppor så avstår jag dem om jag inte är till sjöss eller i fjällen på vandring. Men förstår om du använder dem för att värma dig. Jag skulle föredra cognac.
Vad gäller Misosoppa tycker jag inte det spelar någon roll om man dricker den ur en skål eller mugg. Men eftetrsom jag har x antal små soppskålar så får det bli de jag använder.
Tack för länken du lade in. Har lyssnat. Önskar Barbershopgänget lycka till.

Emma, Sol som sol? sa...

Tänk så mycket idéer man har för sig! Som att jag ska ha mitt te i just den muggen eller kaffet i den där andra ... Har precis fått tag i ett glas som jag tycker är perfekt för mitt vatten också.

Varma koppen är superbra! Mina föräldrar hade med sig ett gäng och det är jättebra som mellanmål med en smörgås. Tycker de är helt OK.

Geddfish ♥ sa...

I mitt hushåll har jag en stor mugg till mitt morgonkaffe.
Om jag önskar soppa, så intas den i en soppskål eller djup tallrik och med egenhändigt gjord soppa.
Varma koppen är för mig campingmat.

Susjos sa...

Ja, det är muggar som gäller även här hemma, men ingen Bajenmugg!
Varma koppen brukar jag dricka på jobbet på nätterna, helt perfekt, favvon är minestronesoppan. Misosoppa har jag aldrig köpt, men mums så gott!

Ama de casa sa...

Yvonne och hennes kompisar är helt fantastiska! Tror - och hoppas - att dom vinner igen :-)

Jag dricker te ur muggar och nespresso ur små koppar. Men såna där tjocka varianter som nog inte räknas som kaffekoppar egentligen? Vill dock ha öron på det jag dricker ur när det är varma drycker. Glas blir lite väl varma. Både muggarna och "kopparna" är röda med vita prickar :-D (Har andra varianter också, men dom jag väljer är röda med vita prickar ;-) ).

Soppor äter jag ur skålar eller djuptallrikar. Utom varma koppen då. Det hörs ju på namnet vad dom ska inmundigas ur :-D

Ama de casa sa...

Jösses. Undrar om jag har blivit osedvanligt morgonpigg?

Anki sa...

Här dricks också ur muggar - koppar är alldeles för små för morgonkaffet. Varm buljong på vintern dricks också ur mugg, men soppa i djup tallrik eller skål.
Jag såg faktiskt inslaget på Nyhetsmorgon och tänkte på Yvonne... hoppas de vinner i år igen! :)
Svar: Ny valp är beställd och det är en syster till Olle som förhoppningsvis ska få valpar i vår. :)

Paula sa...

Misosoppa, oh så gott! Nu har jag också hittat Umamibuljong, innehåller ju samma smakämnen som i miso. Buljongtärningarna åker i lite hejvilt även när jag använder svamp i anrättningen, svamp har umami-ämnen i sig. Nå, visst har jag också druckit pulversoppa i mina dagar, på den tiden jag jobbade fanns det alltid i skafferiet i kontorsköket. Många var övertidsdagarna och då kom hungern farande...