måndag 2 september 2019

Glad måndag och morgonrutin

Även idag kombinerar jag Caritas ”Glad måndag” med Orsakullans tema. Hon vill veta hur min morgonrutin ser ut.

Sommaren fortsätter
Klart jag blev glad i morse när jag såg att denna 2 september återigen skulle bli förvånansvärt solig och varm för årstiden. Jag tackade, tog emot och intog min frukost på balkongen.


Sopcontainer
Ni får gärna skratta nu för ni förstår säkert inte hur man kan bli glad över en ful sopcontainer. Jo, det kan man visst det, om man har en massa skräp som ska slängas;-)


Morgonrutin
Min morgonrutin är nog densamma året om, bortsett från platsen där jag intar min frukost. Vaknar (utan väckarklocka), stiger upp, besöker badrummet, kissar, borstar tänderna, tar en dusch, smörjer in mig, lägger på mascara, sätter på Nespressomaskinen, fyller ett glas med Brämhults och ett annat med en Arpeggio.



Frukost
Under sommaren intar jag min (ohälsosamma) frukost på balkongen, läser nyheterna på Aftonbladet och BBC samt gör en ”läsvandring” i Blogglandia. Under vintern sätter jag mig vid köksbordet istället och gör samma sak.

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

Det är Orsakullan som håller i ”September 30 dagar”.

PS. Uppdatering. Efter lite förvirring hos er har jag länkat Arpeggio här. DS.

16 kommentarer:

nalta norrland sa...

Vädret idag ska vi väl inte klaga på ;-) även om det regnade under förmiddag så blev det så mycket bättre något senare under dagen.

Morgonrutin, vi människor är tydligen vanedjur ;-)

Hos oss varierar det om det är vardag (skoldag) eller helg.
Även om J jobbar så blir det ändå inte samma lika under helgen.

Eva Trillian sa...

Sökte på arpeggio och fick upp en massa om en musikterm :) skrollade mig framtill det mycket troligare kaffet ;)

Geddfish ♥ sa...

Vi är verkligen olika som människor. Jag vet flera som inte kan äta frukost. Som jag förstår dricker du din frukost. Jag varierar min, men oavsett, så måste jag tugga någonting till kaffet.

Glad måndag på dig och för mig väntar också en glad tisdag!

Ditte sa...

Jag blev också positivt överraskad när det var sol idag. Och skönt att sensommaren hänger i ett tag till.Och att börja dagen med frukost på balkongen ger fortsatt sommarkänsla. Helt klart. Vi sitter ute nu så läge vi kan och äter gärna både frukost och middag där-
Kan förstå att du är glad över containern för sakerna ligger också i den och inte utanför- Bara en sån sak. Funderade först om du hade något musikaliskt i glaset. (Arpeggio används även inom musiken.) Nu vet jag att det är kaffe utan koffein. Men det fick jag slå upp.

KajsaLisa sa...

Sopcotainrar skall man vara glad över om man får slänga saker i dom. Häftig bildvinkel på ditt hus.

Susjos sa...

Visst är det underbart med värmen! Jag intog faktiskt min frukost inne, det var för varmt på balkongen i morse!
Arpeggio, är det kaffet som heter så?
Å lyckliga ni som har en sopcontainer på gården! Här har det kommit upp lappar om att de har stängt återvinningsstationen i Sundbyberg, så nu är det Upplands-Väsby som gäller, eller åt Täby-hållet.

Klimakteriehäxan sa...

Jag hoppade över morgonrutin-frågan för jag är rätt så tråkig när jag nyss vaknat ...

Åke sa...

Här skrattar man inte åt en sopcontainer... Jag har det lite svårt med att slänga saker... min livskamrat däremot är så lycklig varje gång vi åker på återvinning. Ja hon följer numera med, när jag hade pickup så kom jag en gång till återvinningen och där bredvid stod en man också med flakbil: Ska du slänga det där? Jag sa likadant om hans grejor... jag tror vi båda hade separationsångest så vi bytte en hel del... ja ok då halva flaket. Så hem och lasta av mitt snabbt och så lastade vi på mer... gissa vem som stod på plats igen? Exakt samma man, så vi bytte lite till "godis" Det här med Brämhults det är däremot grejor det :) Nu hade jag inte mina favoriter hemma idag men det duger fint med iskallt vatten ur kylskåpets flaska. Jag fick också ihop ett Glad Måndags inlägg.

Anki sa...

En sopcontainer skulle jag gärna ha här - har massor som behöver kastas, men får inte "ändan ur ..." så att säga.
Min morgonrutin startar med en stor mugg svart kaffe ... och lite bloggläsning.

Susanne sa...

Dina morgonrutiner skulle jag gärna ha innan jag startar upp min arbetsdag =)

Emma, Sol som sol? sa...

Undrade just om Arpeggio var en hutt av något slag, bra att du länkade. :)

Sedan skrattade jag lyckligt över Åkes lilla berättelse! Han är inte ensam om att ha separationsångest med sina tingestar, han ser fortfarande värdet i dem. Och ser man att de verkligen kommer någon till glädje så är det fasen så mycket lättare!

nalta norrland sa...

Bara som upplysning ;-) två blogginlägg idag på grund av tekniskt fel...

Ama de casa sa...

Morgonrutinerna är ungefär likadana året om även för mig. Fast just nu slipper jag disken (och äter BETYDLIGT mer till frukost än jag vanligtvis gör...).

Arpeggio var inte ett dugg förvirrande om du frågar mig - det godaste kaffe som Nespresso har. I din färg, dessutom. Jag är lite sur att alla dom röda, fina kapslarna är koffeinfritt kaffe... ;-)

Carita Liljendahl sa...

Gillar ditt annorlunda bidrag med "glad för sopcontainern" ... och alla bilder från Grindtorp gör mig mycket nostalgisk och glad.
Ska länka upp till dig hos mig och kolla om jag kunde få Etiketter att funka, såsom hos dig.

Paula sa...

Haha, du har nog skickat hit vartenda regnmoln på din väg, men det är okej, än så länge behöver jag inte simfötter! Men det var lite trist idag på hembygdsgården med en guidning i ösregn. Men man är ju luttrad! Min frukost är också bara kaffe, brunch intas ett par tre timmar efter uppstigandet. Vilket vållar problem de få dagar man ska iväg och måste inmundiga något tidigare.
En gång i tiden gick jag inte ens till närbutiken utan mascara, numera sminkar jag mig max 3 ggr per år.....

Anni sa...

Hörde att vi gärna äter olika saker till lunch och middag men väldigt, väldigt sällan byter ut vår frukost. Det tycks ju stämma väl in på dig.
Din morgon låter stressfri och skön.