lördag 28 september 2019

Bokmärken och "längst upp och ner"

Bokmärken
Vilken tur ni har! Även idag klarar ni er från fejkade bokmärken i form av gamla sedlar. Gjorde nämligen ett besök på Höstmarknaden på Döda Torget idag, och det trots ihållande regn.

Handmålade bokmärken
På marknaden hittade jag massvis med godbitar, bland annat handmålade bokmärken som var riktigt, riktigt läckra. Synd bara att de var inplastade, men man kan ju inte få allt här i livet;-)


Alternativa bokmärken
Det verkar vara inne med virkade ”leksaker”. Hittade dessa Frossytoys (vilket roligt namn!) i en monter på marknaden. Och några av dockornas ben är absolut inte helt fel som bokmärken;-)


Sverige upp och ner
Kombinerar temat Bokmärken med Orsakullans frågor igår och idag, nämligen vilken nordligaste respektive sydligaste ort jag besökt i Sverige. Nordligast: Umeå då jag hamnade på akuten efter ett myggbett. Sydligast: Trelleborg, för det ligger söder om Malmö och Ystad som jag faktiskt också har besökt – utan att bli myggbiten;-)

Jag har hittat temat Bokmärken hos Klimakteriehäxan.
Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.

Det är Orsakullan som håller i ”September 30 dagar”.

PS. Flera godbitar jag hittade får ni se i Skyltsöndag imorgon och i ”Glad måndag”. DS.

11 kommentarer:

nalta norrland sa...

Men huvva, låter okul att hamna på akuten på grund av myggbett, måste varit hemsk mygg i Umeå.

Mitt längst söder är Helsingborg,
norrut så vet jag inte riktigt vad som är mest norr... Haparanda, Kiruna eller Riksgränsen.

Emma, Sol som sol? sa...

Svårt det där med akvareller. Jag tror att om de inte plastas in/lamineras så kommer färgen att pudra av sig på boksidan. Kanske ett lager lack hade varit bättre? Lamineringen gör ju att hela bokmärket dessutom håller längre. Men jag håller med, det gör bokmärket mindre attraktivt. Sitter just nu och funderar på hur jag ska göra med mina egentillverkade bokmärken. Är inte så sugen på att laminera. Får se ...

Det verkar så kul att måla med akvarell, så enkelt! Tittat på en hel del videoklipp på Pinterest och det ser så enkelt ut. Men det är väl måååånga års träning bakom.

Älskar att läsa sa...

Vilka fina bokmärken du hittade!

Mitt sydligaste är Smygehuk och det nordligaste är Östersund.

Mitt bokmärke: https://agge-alskarattlasa.blogspot.com/2019/09/bokmarke_28.html

nalta norrland sa...

svar Eller så tänker jag att SÅ många andra har det SÅ mycket bättre 😜

Ama de casa sa...

Kanske tur att dom där bokmärkena var inplastade. Med tanke på regnet alltså :-)
Söta bokdockor också :-)

Ditte sa...

Vilka vackra handmålade bokmärken! Och originella. Kanske är de inplastade för att behålla sin färg.
Kul med "Fossytoys!Undrar vad man ska ha dem till.Men visst kan benen göra sig som bokmärken. Minns att döttrarna i skolan på syslöjden stickade/virkade några liknande varianter, Mer som björnen till höger.
Trist med myggbett och inte roligt att uppsöka akuten i Umeå. Funderade på min nordligaste ort och det får bli Treriksröset och Smygehuk.

Guldkryckan sa...

Inplastade bokmärken verkar ju enligt mig vara att föredra om man vill ha ett som håller länge...speciellt när det regnar ;)

Sydligast jag varit i Sverige torde ju vara Lund då nån gång i mitten av 90-talet...det nordligaste är nog Lyxele där min kusin gifte sig och flyttade till i slutet av 80-talet och jag minns mest en sak...myggen...och att de hade ett systembolag även där vilket jag tacksamt inspekterade lite ;)

Ha en fortsatt fin helg Bp

Geddfish ♥ sa...

Förr hette det ju Från Ystad till Haparanda. Jag har varit i Ystad och Kiruna.
Jag har också uppsökt akuten för myggbett och fått snabbkur med kortison.
Inplastade bokmärken i akvarell, mycket snyggt.

Susjos sa...

Snygga inplastade bokmärken! Men vad har man dockorna till?
Nordligaste stället jag har varit på i Sverige är nog också Umeå, trodde jag, men ser sen att Luleå ligger ännu mer norrut, och där har jag också varit!
Söderut ...måste kolla på kartan först...så kan det vara Ystad, som vi nog kört igenom på vår väg till Kivik när vi bilade i Skåne när barnen var små, annars är det väl Malmö...

Anki sa...

Snygga bokmärken ... riktigt läckra faktiskt!
Smygehuk i söder och Riksgränsen i norr ... tänk så mycket intressant det finns att se däremellan!
Himla bra gjort av dig att känna igen fjällskivlingen! Eloge!

Klimakteriehäxan sa...

Väldigt fina bokmärken! Men det framgår inte om du köpte?