torsdag 12 september 2019

Storlek spelar absolut roll




Alltså att ynka fyra millimeter i längd och två millimeter i diameter kan göra stor skillnad skulle man kanske inte tro. Men ni får lita på mig, de gör det – skillnad alltså. Åtminstone när det gäller den nya förpackningen av Lypsyl.

Lypsyl
Har använt Lypsyl så länge jag kan minnas. Ceratet har bytt utseende/logotypen en enda gång under de senaste 40 åren, men det har alltid haft samma storlek – 62 millimeter lång och 17 millimeter i diameter.

Ny förpackning
Nu har någon snilleblixt ändrat på det vinnande konceptet och ökat längden till 66 och minskat diametern till 15 millimeter. Dessutom har samma snilleblixt ändrat på locket också. Det är numera rakt istället för välvd.

Kladd och spill
Den nya förpackningen har gjort att det blir onödigt kladdigt och en himla massa spill av ceratet, då det inte går att ”vrida” uppåt fullt ut. Dessutom måste man varje gång man använder stiftet vrida upp ceratet, då det platta locket ser till att det åker ned i ”röret” vid varje användning. Grrrrrrrrr…

Fick faktiskt gnälla lite idag, och det blir nog inte roligare än så. Ja, jag vet I-problem;-) Men inlägget är ett perfekt bidrag till KajsaLisas Tråktorsdag;-)

14 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Nu orkar jag inte räkna på det, men det är säkert någon inbakad "osynlig" prishöjning, det är ju så man gör. För varför annars gör man en produkt "sämre"? Pengar pengar.
Jag skiftar mellan olika cerat så jag har noll koll.

nalta norrland sa...

Lipsyl eller andra cerat använder jag aldrig
Jag ogillar att bli kladdig om munnen å kan således inte använda läppstift eller liknande produkter💄💋

Guldkryckan sa...

Har väl aldrig gillat den sorten...inte för att jag brukar använda det så mycket men jag föredrar den där...vad heter den nu?..."Armens" nånting?
Den har jag föredragit så länge jag kan minnas.

Men att ändra ett vinnande koncept till något sämre...ja...då har de nog enligt mig gjort bort sig.

Såg några ungar på bussen igår i 10-12 årsåldern som satt med en sådan..och ÅT upp det....alltså...man undrar ju ;)

Ha det bra nu Bp.

Biggeros sa...

Även om det är ett i-problem så har alltid kunden rätt och då borde fabrikören lyssna och ta tips. Jag är även en flitig kund som ofta använder lypsyl eller cerat i allmänhet=)

Ditte sa...

Tänk att man måste ändra på ett väl fungerande koncept. Och till vilken nytta? Har varierat mina Lypsyl och inte tänkt så noga på detta. Säkert spar de en liten slant...Blir så trött på detta med att spara.
Har ofta använt "Försvarets hudsalva" till läpparna och de står fast vid det ursprungliga.
Passande inlägg till Tråktorsdag

Emma, Sol som sol? sa...

Mäh! Inte kan de väl ändra på Lyppe! Det är ju en klassiker, ju!

Antagligen fick de väl en bra offert från någon tillverkare som redan har verktygen för plastförpackningen och som används av något annat läppceratmärke. Kolla runt i hyllorna om du ser någon i samma storlek men annan färg och märke.

Gegg i locket blir man så attans sur på! Lika så när det sitter massor kvar i botten så man måste dkrapa med fingrarna.

Paula sa...

Hej, hoppas du skickat blogginlägget till Lypsyl-tillverkarna också, så att du gör klart för dem vad som gäller!
Tack för dina tips mot smärta, tens-apparaten, har du någon erfarenhet av den? Är faktiskt ganska benägen att prova olika lösningar, för i mitt fall är ju de som kräver transporter till stan eller dylikt lägst på prioriteringslistan. Dagens "snabba" besök på VC fyra mil bort tog 4 timmar, ändå fick jag lift hem...att sitta o åka varje vecka på akupunktur t.ex låter därför jobbigt.

KajsaLisa sa...

Suck, det är väl som vanligt någon välavlönad på jobbet som måste visa att han eller hon gör någon nytta och då blir det såhär. En förnyelse för förnyelsen egen skull. Jag tycker du skall höra av dig till dom och fråga varför.
Du kommer säkert att få ett så svävande korkat svar att du kan göra ett kul blogginlägg på det :)
Tack för länken.

Ama de casa sa...

Håller med dig fullständigt! Det finns huuur många solstick av lypsyl-typ som helst här nere, men jag är helt insnöad på Apotekets variant. Har fått leveranser från Sverige dom senaste åren, men nu har dom helt plötsligt gjort om förpackningarna. Helt oförlåtligt! Men... Jag kanske låter Ami slippa leta sig blå runt alla Apotek som nuförtiden finns i Sverige och kollar in dom varianter som finns hemmavid istället... ;-)

Men ibland stämmer det faktiskt - allt var bättre förr! :-D

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ sa...

Finns det något mer irriterande än när företag förstör ett vinnande koncept? Det är som när Heinz ketchup gick från BRA och praktisk glasflaska till sunkig plastflaska. Jag äter sällan ketchup har det bara till stuvade makaroner samt på korv med bröd, MEN ändå där förstörde de helt smaken.

Susanne sa...

Fyttirackan för Lypsyls produktutvecklare

Eva Trillian sa...

Lypsyl, minst lika klassiskt som Toy :)

"LillaSyter" sa...

Gjorde också den upptäckten för ett tag sedan..... Vi kan konstatera att det var Bättre förr!

Anni sa...

Nu blev jag ju tvungen att titta på hur mitt Lypsyl ser ut. Gamla sorten, såklart. Det har ju legat där ett tag. Ganska kladdigt oavsett locktyp.