fredag 6 september 2019

Fem en fredag: Vecka 36 – ”Media”




Ja, jag vet att våra val av media är ganska gammalmodiga;-)

1. Vilken typ av media betalar du för?
Vår bostadsrättsförening har ComHems grundutbud. Vi har lagt till några kanaler bland annat BBC och Viasat. Dessutom streamar vi Amazon Prime Video för att följa The Grand Tour.

2. När läste du senast en fysisk dagstidning?
Läser bara Lokaltidningarna. Mitti Täby kommer ut på tisdagar och Täby Direkt på lördagar.

3. Hur mycket av ditt tv-tittande sker enligt tv-tablån, mot för streamande via playtjänster?
Här körs det fortfarande med en gammal hederlig tv-tablå – Aftonbladets tv-bilaga. Och ikväll blir en riktig höjdarkväll, för att inte tala om imorgon då äntligen Shetland är tillbaka. Använder ytterst sällan playtjänster.

4. Vad har varit en stor lokalnyhet den senaste veckan där du bor?
Den 4 september blev det totalstopp på Norrortsleden efter ett elfel i tre tunnlar samtidigt. Oooops.

5. Vad senast ångrar du att du klickade dig in på?
För en halvtimme sedan. Såg att det fanns fem uppdateringar av appar i min iPhone. Just det. Knappade in lösenordet tre gånger, men inloggningen misslyckades. Försökte förstå applesupports instruktioner hur man nollställer/ändrar ett lösenord som antingen är fel (eller så har jag glömt det). Å om ni tror att jag förstod instruktionerna så har ni fel. Jag ångrar djupt att jag började överhuvudtaget;-)

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

14 kommentarer:

Ditte sa...

Låter ganska mycket som hos oss. Men vi har inga "betalkanaler". (Har det ibland när det är större sporttävlingar.) Vi ser så lite på tv och följer inga serier. Men om jag vill se någon serie går det ju oftast bra att sreama. Lokaltidningarna läser vi också och ofta när vi är hemma har vi antingen DN eller Svenska dagbladet. Vill gärna bläddra i en papperstidning.
Trist med din telefon men hoppas du kan få hjälp hos Applebutiken. Är lätt hänt att något blir fel.

Geddfish ♥ sa...

Japp, jag läser TV-tablåer men gör det gärna på www.tv.nu gratis. Köper inga papperstidningar, länge sen.

Sigge och jag hade SvD och NLT (lokala) men jag går bibblan och läser.
Ekonomiskt så är det dyrt för ensam pensionär med alla sociala medier och prenumerationer, så det gäller att få ut godbitarna på bästa sätt.

Trist med telefonen men du kan ju få hjälp. Det är bara som så att du kanske som jag, vill ha hjälp punkt NU.
Jag gjorde också en dum grej idag, suck.

nalta norrland sa...

Trist med uppdateringen som misslyckades, är det PIN koden Du glömt?

Papperstidningar, mycket sällan jag köper, hände dock i veckan.

Tv-serier... jag följer ju vissa, ser sällan då de visas, väljer själv när jag vill se.

Hanneles bokparadis sa...

jag är nöjd med det lokala och svt:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/09/media-fem-pa-fredag.html

Emma, Sol som sol? sa...

Uppdateringar ... Vem kom på den idiotiska idén!

Klimakteriehäxan sa...

Jag kollar också tv-tablån, dagligen! Men är glad att Play finns.

Ama de casa sa...

Jag läser så gott som inga papperstidningar längre. Känner mig lite som en bov eftersom jag har jobbat med datasystem för dagstidningar under många år (mest annonsbokning). Nu är det trots allt nätet som gäller, kan kanske bero på var jag bor...
Samma med TV. Kollar på playkanalerna i efterhand. Vill inte behöva passa tider. Finns ju ett undantag där, såklart. Kan ha med nån sorts musikgenre att göra? ;-)

"LillaSyster" sa...

Aj aj aj, det är inte bra att glömma lösenord. Idag är det gott om koder och lösenord att hålla ordning på. Jag var först till jobbet efter semestern och larmade av, det gick så bra. Sen kom min kollega och frågade vad koden var? Han rabblade en sifferkombination.... Det var ju rätt siffror, men i fel ordning. Tur att det var du som kom hit först idag sa han då. Du ha en bra lördag =)

Anki sa...

Numer läser jag bara nyheter på nätet, medan Lasse gärna kikar i papperstidningen då och då - tanken är ändå att den ska sägas upp och att även Lasse får nöja sig med e-tidningen.
Nu har vi ju plötsligt en massa kanaler - och det är nog egentligen mest för att Lasse inte har så mycket annat att roa sig med numer ...

Carita Liljendahl sa...

Härligt att höra att Täby-tidningarna finns kvar!
Vi är rätt lika här också, sällan playtjänster, gärna papperstidningar.
Tablåerna kryssar eller märker jag inte med duttpenna :-)

Guldkryckan sa...


Själv går jag oftast på vad som Zappas fram på tv...men frugan har stenkoll på tablån för de flesta av våra jättemånga kanaler.
Fast jag föredrar ännu DVD i mitt eget lilla krypin ;)

sv: Tackar för din kommentar i förra inlägget...den gubben hade jag aldrig sett utan din upplysning...jag tackar.

Paula sa...

Shetland och Vera är stora favoriter, Morse är också helt okej. Men attan nu har ju Freddie börjat ta mutor, hur ska detta sluta?
Ha en fin lördagskväll!

Helén sa...

Jag förstår din frustration, har man glömt lösenordet och försöka återställa det är inte alltid så lätt. Även för en som jobbar i IT-branschen kan man bli galen ibland. Jag tror vi har samma smak när det gäller TV-tittande, blev så glad när jag såg att Shetland började igen och såg första avsnittet efter tablån. :-)

Anni sa...

Kollar också tevetablån, men pausar gärna kanalen så att jag kan spola över reklamen. Annars blir det mycket play här. Så skönt att se det man vill när man vill och inte när någon annan bestämmer. Detta gäller självklart inte matcher som ju måste ses direkt!

Om du anar hur skönt det är med söner. Jag bara ger mobilen till lämplig son och säger "Hjälp". Och så gör de det.