lördag 7 september 2019

Bokmärken




Kuwait
Då jag fortfarande har en massa gamla sedlar kvar får ni stå ut med dessa fejkade bokmärken ett tag till. Idag visar jag upp en lustig (och ganska äcklig) sedel från Kuwait nämligen en kvartsdinar. Sedlarna finns i valörer ¼, ½, 1, 5, 10 och 20 KWD. Där har man lärt sig något igen;-)

Spanien
Innan Spanien övergick till Euro år 2002 hette landets valuta peseta. Här ser ni en 200 pesetas sedel som var värt cirka 13 kronor på den tiden. Sedeln är förvånansvärt ny och fräsch, så den blir nog ett betydligt aptitligare bokmärke än kvartsdinaren;-)

Jag har hittat temat hos Klimakteriehäxan.

Det är Boklysten som har uppfunnit temat Bokmärken.

Hannele, Gerd och Emma visar också bokmärken.



11 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Euro har man ju börjat vänja sig vid...uträkningarna vid jämförelse med svenska kronan vid utomlandsvistelse sitter ju som en smäck nu för tiden.
Undrar när Sverige kommer att gå in i detta?
Fast enligt expertisen är det ju lite lurigt.
Expertisen undrar kanske du?

Kapten Youtube förstås ;)

SV: Jorå...får förnyat via app jag med...men diabetessköterskan var tvungen att ändra receptet och då måste ju en läkare skriva på av någon underlig anledning.
Jag ska få fyra paket med insulin varje gång vid uthämtning istället för ett.

Ha en skön kväll.

Hanneles bokparadis sa...

rik du är, mitt bidrag lite annorlunda:
http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/09/vita-sackville-wests-skrivbord.html

Geddfish ♥ sa...

Sedlar är roliga, fastän riktigt äckliga, egentligen.
Imorgon är jag kyrkvärd och ska räkna kollekten. Dessa hopskrynkade tjugor bland annat. Får tvätta händerna innan fika. Ser allt som en social bit.
Jag har handlat med både pesetas och lire, kände mig rätt så rik då.

nalta norrland sa...

Jag har euro i skåpet, fick pengar från min faster i Tyskland... hade tänkt växla in dem, men ja det blir väl så nån gång.

Egentligen borde alla länder ha samma lika pengar... vore ju så mycket enklare.

Idag har det regnat större delen av dagen.

Under veckan fick jag ihop 38.31 km - tycker faktiskt jag gått bra :)

Ditte sa...

Kul är det med gamla sedlar. Lite historia i det-Pesetas hittade jag från 1961 och en av de första resorna vi gjorde till Mallorca. Fick en del speciella "pengar" av min pappa som användes under andra världskriget både i GB och i Frankrike. Sedlar som bara kunde användas som valuta på vissa militära ställen.

Emma, Sol som sol? sa...

Lite intressant att det är flera länder som använder dinarer som valuta. Känner att det måste jag nog undersöka närmare. Vid tillfälle.

Anki sa...

De enda gamla sedlar jag har är nog svenska ... men de funkar nog också som bokmärken :)

Monica sa...

Vågar vägra appar och uppdaterar aldrig
telefonen som jag bara ringer och messar med.
Två för mej riktiga höjdare Line of duty som
snart är slut och The Sinner älskar den luggslitne
och sjavige Ambrose.
Slutade med mascara inför starroperationerna och
har inte kommit igång igen, funderar på att permanentfärga
fransarna.
Ha en bra vecka :-)

Ama de casa sa...

Haha! Ser att Sherlock Emma är på gång igen :-)

Dom märker ju fortfarande ut priserna i både euro och pesetas på hyllplanen i Spanien. Tycker det börjar vara övertid för pesetasen, men å andra sidan översätter jag all valuta till svenska kronor i huvudet fortfarande... (Går dock inte alltid så bra ;-) ).

Klimakteriehäxan sa...

Jag har några gamla svenska sedlar, ska kanske ta dem till bokmärken?
Men dina exotiska är nog lite roligare.

Anni sa...

Alla dessa gubbar som får pryda sedlarna ...