fredag 27 september 2019

Fem en fredag: Vecka 39 - "Sagostund"



1. Vilken är din favoritsaga från när du var liten?
Det var ju ett tag sedan jag var liten, så jag minns inte.

2. Vilken sagokaraktär passar bäst in på din personlighet?
Kommer inte ihåg här heller.

3. Vilken sensmoral från en fabel gillar du?
Ingen aning.

4. Vilken film baserad på en saga är din favorit?
Vet inte.

5. ”Det var en gång…” – hur skulle du fortsätta sagan om dig.
???

Nej, det där gick ju inget vidare;-) Istället måste jag bara visa er Google Translates riktigt roliga översättning av en kommentar från tjejen bakom den norska bloggen Viltogvakkert. Hon kommenterade inlägget där jag beskrev "experimentet" att hoppa på smällbär. Enjoy!

- Heisann, aner ikke hvor varmt jeg hadde det forrige uke, men godt og varmt var det på breddegrad 36.75278° til og med i skyggen. Og det jeg nærmest kom bær, var kirsebærene på iskremen.
Jeg har sansen for slike skøyerstreker som Emma foreslår - og like mye sansen for at du bare hopper ut i det og gjør som ho sier! Heia dere....


Hiss, har ingen aning om hur varm jag var förra veckan, men väl och varmt var det på latitud 36.75278 ° även i skuggan. Och det närmaste jag kom bär var körsbär på glass.
Jag har känslan av sådana snedstreck som Emma antyder - och lika mycket av chansen att du bara hoppar in i det och gör vad hon säger! Hej killar ....

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

PS. Jo, rött som höstfärg kan jag faktiskt köpa, även om bilden inte har det minsta med inlägget att göra;-) DS.

14 kommentarer:

Biggeros sa...

Nej, inte minns man så mycket vad för favvo sagobok och favvo fabler. Jag vet att jag gillade Robin Hood och fick äran att måla honom på väggen i vårt kkassrum i 5:an. Så var sagan slut..
Jag håller dock med att det kan bli ett och annat norskt ord som blir lite fel. Rött hör till hösten!!

Ama de casa sa...

Haha! Det var verkligen klara och tydliga svar från din sida när det kom till veckans "Fem en fredag" :-D
Ungefär lika klart och tydligt som google translate brukar vara ibland... ;-)

Ditte sa...

"Fem en fredag" var inte denna vecka just din gren. Men alla grenar kan ju inte alltid passa in.

Och Google Translate kan ju vara riktigt rolig och men kanfå ganska komiska översättningar. Och helt koll på de norska orden har den ju inte. Och hade den det blev det inte lika roligt.

Emma, Sol som sol? sa...

Sagor och fabler är verkligen inte dingrej. Det är därför jag är så förundrad över att du älskar Harry Potter!

Tänk att mitt smällbäruppdrag fick sådan uppmärksamhet! :D

nalta norrland sa...

Favoritsaga... ja det känns länge sedan.
Minns ugglan Helge 🦉 som bodde på Hedvigs husvagnstak i tv-serien Från A till Ö
Liksom Fem myror 🐜 är fler än fyra elefanter 🐘 men det är väl för de repriser dom gått både då C var liten å sedan Elin



Geddfish ♥ sa...

Dessa fem frågor hade inte jag heller kunnat svara på. Det var inte så utbrett när jag var liten. Fanns inga filmer att titta på. Klart det fanns sagor, men? Kom att tänka på en film, som jag såg på bio. Barnen på Frostmofjället. Sorglig.

Tack, jag var så nöjd med gårdagens rejs, väldigt läckert ordnat, stor eloge till ICA.

Nu blir det krama kudden här för imorgon har jag en ganska lång jobbar/festdag!

Paula sa...

Men BP, hur gick nu detta? Jag kommer inte heller ihåg så mycket, jag fick ju ta hjälp av dottern och hennes favorit! Så visst förstår jag dig...
Älskar fotot på träden, underbart! Trevlig helg på dig

Klimakteriehäxan sa...

Hoppsan - du kanske skulle läsa "Hågkomster ur ett dåligt minne" - den är riktigt bra ... eller "Minnen" av Torgny Lindgren, han upprepar ideligen att han inget minns ...
Nåja, det finns viktigare saker att bry hjärnan med än sagor. Fast de är kul.

Susjos sa...

Hoppsan, ja hur ska man kunna komma ihåg allt från barndomen?
Minns tyvärr inte att mina föräldrar läste några sagor för mig när jag var liten? Men minns att vi hade böcker med flera sagor i flera band, och där minns jag bl.a "Kattresan" där katten äter så den spricker!
Gillar också det fina fotot på trädet.

Apropå vår räkbåtsafton med jobbet igår, inga chefer var med, och allt fick vi betala själva, det var helt enkelt en barnmorska som bokat detta, för hon tyckte vi skulle göra någonting roligt tillsammans!

Anki sa...

Hm ... har suttit en stund och funderat, men kommit till samma slutsats - minns ingenting!
Fantastiska färger i din höstbild!

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent ★ sa...

Ja du alla veckor är det inte enkelt att svara. Man får försöka att tänka till lite smått och inse sig besegrad det gör jag då och då i dessa utmaningar :D

Guldkryckan sa...

Tror nog min favoritsaga var en bibel i bilder...i övrigt var det väl Tintin och Pippi på vinyl som gällde.
Jo..sådan var min barndom ;)

Google translate har jag gett upp helt...mina kamrater från typ mellanöstern skriver ju på arabiska ibland...tro mig...google translate suger rejält.

Tillönskar dig en fin Lördag.





Carita Liljendahl sa...

Hahaa du! Så där kan det gå ibland, svåra frågor, men i alla fall ärliga svar och det är huvudsaken!
Jag tycker mycket om dina Täby-bilder, nu då jag är allt mer sällan där :-(
Italien i morgon! Försöker läsa bloggvännernas bloggar, eller i alla fall uppdatera min egen då. Tidsinställt för söndagsskylten såklart!

Musikanta sa...

Jag älskade sagor när jag var liten - jag som är uppvuxen utan TV. Inte heller fanns det så många filmer att se utom dem som gick på matiné på söndagarna. Så sagoböckerna var egentligen det enda nöjet man hade. Sen har jag ju läst väldigt mycket sagor för mina barn, vilket ju gör att jag kommer ihåg mycket. Jag tyckte i motsats till dig att det var väldigt lätta frågor, haha.
Ingrid