söndag 1 september 2019

Skyltsöndag #225

En strålande Skyltsöndag idag. Ja, mina skyltar är kanske inte direkt strålande, men vädret var det i alla fall! Första september och 25 grader. Börjar nästan gilla klimatförändringarna;-) Men nu till veckans skyltskörd. Enjoy!


Det här sadelskyddet har nog hängt med ett tag. Jag menar om jag är ett mattesnille och inte ens kan läsa namnet på företaget som söker just mig så…. Å, nej jag tar det inte personligt, matte var mitt absolut sämsta ämne i skolan.


Mörby Centrums cykelparkering. Även ”cargobikes” får stå där. "Lasten" brukar ofta bestå av barn.


Veckans höjdare 1: Fotot är en katastrof, men jag lovar att det inte är så lätt att fota i Järnvägsrestaurangen vid Östra Station med motsol och gamla lysrör som blänker. Men när jag såg den skylten blev jag faktiskt aningen rörd. Visst är det otroligt fint att reservera ett bord för stamgäster som hade en anknytning till en avliden Georg Carlsson. Har faktiskt aldrig sett något liknande förut.


Veckans höjdare 2: Förra veckan var det KUL (O)OM på en skoters registreringsskylt. Den här veckan YLAr vi istället, eller det är kanske ett KID som gör det, å då syftar jag inte på ett rådjur;-)


Pumita har uppfunnit Skyltsöndagen. Jag förvaltar den.

Alla skyltare hittar ni här.

17 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Tänk vad roligt det är med registreringsskyltar! Jag har alltid fnissat när jag sett roliga sådana och mannen min höll på att bli knasig på mig. Nu läser han dem också! Uppdrag utfört!

Charmigt med reservationen! Här kan du läsa lite mer om den:
https://arwidson.wordpress.com/2016/03/04/georg-lunchade-pa-ostra-station-i-stockholm/

Guldkryckan sa...

Finn en pub nere i stan här med bilder och målade liknande av gamla kunder från förr...små anekdoter här och där...trevligt.
Fast något reserverat bord har jag aldrig sett...häftigt där ju.

Fint att vädret håller sig någorlunda hos er...här har det väl småregnat hela helgen om jag inte minns fel...har ju hållit mig inne för det mesta pga hissen ;)

Ha det fint nu Bp.

Ditte sa...

Kul skyltning som vanligt. Men om man nu söker lärare så vore det ju bra att företagsnamnet syns. En klar förbättringsåtgärd.
Cargobikes är väldigt populära och här på Söder är det gott om dem. Med barn som last och ibland hundar.
Östras restaurang är trevlig och visst är det fint att ha ett bord reserverat för Georg Carlsson. Har heller inte sett detta men snarlikt hos Hoa Hoa på Lokes bar.
Visst kan reg.skyltar vara roliga!Och jag tror heller inte att det är ett rådjusrkid som ylar.

Åke sa...

YLA ser riktigt fränt ut och kanske passande. Trehjulingscykeln var riktig frän den med. Sadeln var ju riktigt bra reklam. Ja här var det dags för plåsterkåken igen. Men skam den som hoppar din skyltsöndag ;)

Mösstanten sa...

Lådcyklarf finns en del omkring där jag bor men jag visste inte att de kallas cargo bikes.
Nu har jag också börjat skylta. Jättekul alltså.
http://mosstanten.se/2019/september/skyltsondag-2-puss-hej-da.html

Ama de casa sa...

Vad fint att hylla Georg på det där sättet! Ser att Emma har kommit med extra information som hon (och du!) ofta gör. Bra när man har såna serviceinriktade läsare :-)

Braig skyltning ännu en gång!

Klimakteriehäxan sa...

Skylten från krogen var verkligen något utöver det vanliga.

nalta norrland sa...

YLA skylten var bäst.
Du är fenomenal på att se skyltobjekt överallt.

Vädret... dagens väder är inte SÅ mycket att prata om ;-)

Geddfish ♥ sa...

Tack, BP, för fina skyltar. Och tack Emma för din förklaring till det reserverade bordet, det var en fantastisk historia!!!
Bästa skylten!

Ha en fin kväll!

Paula sa...

Registreringsskyltar är ett kapitel för sig i mitt liv. Tror inte jag lärde mig ens numret på våra egna bilar under åren...Nu är jag likadan, vit bil, blå bil, vit stor bil, så ser mina observationer ut. Alltså vinkar jag till alla bilar i byn utom de med utländsk reg eller de som har takbox på taket. Okej, struntar nog också i husvagnar o husbilar. Alla andra får en hälsning så ingen ska bli missnöjd, det vore en stor synd här, för då är man högfärdig! Fina Georg, vilken vacker gest! Cargobiken såg ganska ruffig ut, stackars barn som ska sitta i den lådan o stirra på en svart vägg eller?

Susjos sa...

Å , fotot med Georg är ju klart bäst! Måste läsa storyn som Emma delar med sig!
Cargobikes visste jag inte att de där lådorna kallas, men himla fiffiga att fylla med barn och cykla iväg!
Reg-skyltar kan verkligen vara roliga!
Ha en fortsatt trevlig skyltsöndagskväll!

KajsaLisa sa...

Du körde skyltsöndagen tidigare på dagen än jag, sen på eftermiddagen blev det klibbigt med skurar. Cargobiken är läcker, troligtvis från Danmark dom är vanliga där. När det gäller reflexer så testa att flytta kameran lite och se vad som händer med reflexen kan fungera ibland. Du skulle testat lite mer uppifrån, , backa och zooma.
Det verkar som scootermotorn går på rätt höga varv, länkar upp nu.

Monica sa...

Sushin ser väldigt läcker ut men inget
för mej är ingen fiskfantast.
Det var en riktig smäll du fick in på
getingen :-) här har vi inte haft så många
i år men glädjande nog en massa humlor
som haft bo i husgrunden.
Östra är gubbdagiset favvoställe.
Gillar bilderna från Tel Aviv vilket kråkslott.
Någon går på regelbunden fotvård ser det ut som
dom små knubbiga tårna blir dock favorit.
Hu värmen på balkongen skulle förgöra mej lagom
är bäst.
Sätter upp håret med en stor kam går fort och är enkelt.
Ha en bra vecka :-)

Christian sa...

Kul blandning....sadelskyddet ställer jag mig också frågande till, vem ska se reklamen när man sitter på den, sen tas det ju av för att inte bli blött?!
Här i Örebro finns många "cargobikes" i lite olika varianter, häromdan mötte jag en som hade lastat 4 ungar, två åkte baklänges å de såg ut att ha väldigt roligt!
Mycket fin gest på restaurangen, har sett nåt liknande uppe i Säfsen/Fredriksbeerg på ett café där ett bord var reserverat till några stammisar av nåt slag!
Nummerskyltar kan man hitta otaliga, bara att ha kameran i högsta hugg....

Anki sa...

Snyggt skyltat som alltid! Registreringsskyltar är en guldgruva ... om man är uppmärksam som du! :)

Eva Trillian sa...

Sv: Din kollega behöver väl inte vara rädd för att Greta har en diagnos. Greta HAR en diagnos - och det är hon väldigt öppen med. Det är den som gör att hon "nördat" in sig på det hon brinner för och anledningen till att hon är så påläst!
Varför står hon dig upp i halsen? Nyfiken.

Anni sa...

Studybuddy heter företaget som hjälper till med matteläxorna.
Fantastiskt med minnet av Georg, undrar hur ofta han gick till restaurangen? Måste kolla den där länken.
YLA var ju ett rätt härligt regnummer :-)