måndag 16 september 2019

Glad måndag

Idag tänker jag bjuda på riktigt färgglatt måndagsgodis som favo kollegan Yvonne mejlat till mig. Hon och hennes 149(!) körsystrar från Rönninge Show Chorus åkte nämligen till New Orleans i torsdags. Där ska kören försvara sin världsmästartitel i Barbershop från 2017. Och kan ni tänka er att detta till och med uppmärksammades på Arlanda. Bra där Svedavia!


Mardi Gras
Bilderna jag lägger upp är tagna på Mardi Gras World - en av de ”verkstäder” som gör festivalvagnar. Det är annat än våra semlor på fettisdagen tyckte Yvonne. Är benägen att hålla med. Mardi Gras i New Orleans är en av de mest berömda karnevalerna i världen. Karnevalssäsongen börjar i New Orleans på trettondagsafton och fortsätter till midnatt på fettisdagen. Fantastiska kreationer eller hur!?




Gåshud utlovas
Vet ju att några av er gillar Barbershop. Klicka här så har ni möjlighet att följa Rönninge Show Chorus och de andra körerna live. Gåshud utlovas! Tidsskillnaden är sju timmar (Exempel: när klockan är 18:00 i Sverige är tiden 11:00 i New Orleans.) Enjoy!

Det är Carita som har uppfunnit ”Glad måndag”.

11 kommentarer:

Emma, Sol som sol? sa...

Men vad roligt, hoppas det går bra för dem!

Och oj så färgglatt! Det står faktiskt på min önskelista att få åka till New Orleans och särskilt kring Mardi Gras. Vi var i Florida under Mardi Gras-perioden och det uppmärksammades så klart på alla de stora attraktionerna där. Har några pärlhalsband i mitt fotoalbum jag gjorde från den resan.

nalta norrland sa...

New Orleans och Mardi Gras oj oj oj s avundsjuk jag blir.
Jag har ända sen jag såg en James Bond film som utspelade sig i New Orleans känt en längtan att få åka dit.

Jag hoppas det går bra för Din kollega och hennes kör.

Nu vet jag icke om jag var otydlig eller om Gerd missförstod... jag tyckte det var helt okey att J drack öl med Göran,
mitt mående var som sagt sämre å jag kände mig nöjd att jag fick ligga där jag låg å slapp vara trevlig...
Det är ju inte direkt skoj för J att sitta å glo för sig själv medan jag sover å då det fanns alternativ så bättre han har en ölkväll när jag är dålig å sover än när jag vill ha sällskap å göra nått socialt.

Jag har sett Shetland :) jag kollade redan igår söndag.

Jag har haft telefonkontakt med läkaren dag... fortsättning följer ;-)

Ditte sa...

Verkligen ett extra glatt måndagsinlägg. Glada brukar de vara men dett var det med extra plus i kanten. Och visst vill jag hänga med denna barbershop kör. Håller alla tummar. Vad gäller New Orleans och Mardi Gras så upplevde jag det i slutet av 1970-talet och minnesvärt är det.
Extra roligt att Svedavia på Arlanda uppmärksammade kören. Det är de så väl värda.
Urläckra bilder på kreationerna. Och de blir jag också glad för att få se.
Tack för detta!

Geddfish ♥ sa...

Det här var ett panginlägg på glad måndag, wow! Jag bara säger det!
Vad kul med Rönninge-kören, heja dem, lycka till, gud var roligt och så fint att det uppmärksammas så på Svedavia!
Tack tack för info!

Susjos sa...

Härligt glatt måndagsbudskap! Å det roliga är ju att jag följer Josefin (barnsjuksköterskan) på Facebook, som också är med i Rönninge kören. Hon har varit i New York några dagar innan färden gick vidare till New Orleans! Kul!

Paula sa...

Tack för intressanta länkar och info! Mardi Gras, jag var mest nyfiken på vad orden betydde, men de betyder just trettondagen....
Barbershop är kul att lyssna på, dock inte i timtal, men det gäller all musik om du frågar mig. Jag hoppas verkligen att det ska gå kanonbra för din kompis och håller alla tummar, hälsa henne det!

KajsaLisa sa...

Guud vilka fantastiska målningar med alla färger.

Biggeros sa...

Lycka till körtjejerna i New Orleans!!Kul att Sverige får representera med körsång. Får mig att tänka på filmen" Så som i himlen"
Otroliga kreationer vill jag säga och färgsprakande på en måndag.

Anni sa...

Härligt färgglatt inlägg! Hoppas att det går riktigt bra för kören och att de kan försvara sin titel - det vore väl maffigt!

Ama de casa sa...

Dom är sååå duktiga och jag håller tummarna hårt för att dom försvarar guldet :-)

Coola kreationer! Har varit i New Orleans ett par gånger, men aldrig under Mardi Gras. Får nog planera in det nån gång :-)

Fast du har fel där på slutet - tidsskillnaden är bara en timme nuförtiden. När klockan är 18 här i Utah så är klockan 19 i New Orleans ;-)

Guldkryckan sa...

Då får vi hålla tummarna för dem...verkligen.
New orleans är väl inget jag någonsin funderat ens på att besöka...fast fint ska det vara har jag sett på tv och hört.

Ha det fint nu Bp.