måndag 10 juni 2013

Gamla Bettan







Här ser ni Gamla Bettan. Träffade henne igår på en parkeringsplats nära Täby Centrum. Den gamla damen var väldigt sliten, hon har ju hängt med ett tag, vilket bilderna visar. Hon borde ha gått i pension för länge sedan, men NCC tycker nog att hon duger än. Gamla Bettan är en asfaltläggare i miniformat.

En betydligt yngre vält
Framför Gamla Bettan ser ni en tandemasfaltvält som är betydligt yngre. Det ser ut som om välten drar Gamla Bettan bakom sig för att hon inte orkar ”gå” för egen maskin. Fast det kan inte förhålla sig på det sättet. Jag menar först ”krystar” väl Gamla Bettan fram asfalten på marken som välten sedan plattar till så att det blir en fin och jämn yta. Åt andra sidan går Bettan inte för egen maskin, då hon inte har en motor. Min slutsats är alltså att välten drar Gamla Bettan som ”spyr ut” asfalten på sträckan. Sedan kopplas Gamla Bettan loss, parkeras någonstans för att återhämta sig medan välten jämnar till ytan.

Asfalt doftar som syrener
Ja tänk att man kan så mycket om vältar och asfaltläggare. Å nej, det är inte Gamla Bettan som har berättat det här för mig, hon kan nämligen inte prata. Men vet ni vad, jag har jobbat en gång på ett företag som sålde sådana maskiner, fast inte just det märket. Å den tiden minns jag med glädje – nylagd asfalt doftar nämligen så himla gott – nästan i klass med syrener.

Fler helgbilder hittar ni hos Marit.

22 kommentarer:

Eva Trillian sa...

Hon är fin, gamla Bettan ;)
Och visst luktar nylagd asfalt gott *L* men att jämföra med syrener ... nja ... jag vet inte det jag!

Monica sa...

Härligt att dom gett den bedagade skönheten ett namn, det gillar jag.
Visst luktar det gott om asfalt men inte slår det hägg och syren inte;-)
Ha en skön kväll

Guldkryckan sa...

Älskar doften av nylagt asfalt...men visst är det så att gamla maskiner håller längre än nya..för gjorde man ju saker för att de skulle hålla länge..idag görs de för att de ska ramla ihop dagen efter att garantin går ut... :(

Men så måste det väl vara för att det ska gå ihop för gamla sverige i slutändan ekonomiskt...ja..hela världen är väl beroende av att folk köper nytt..men så kan de va.

Ha en fin kväll...

LissenTo sa...

Tänkt, att gamla Bettan har släkt i min stad också. En trotjänare som finns lite överallt.

Håller med om att nylagd asfalt luktar gott, lite konstigt låter det.

Anni sa...

Minns saliga asfaltverket i Hornsberg, där satt inga pinuppor på väggen utan en bild av dåvarande gatudirektören Monica Sundström. Det gillade jag!

Vad gäller spindlar och myror finns de inte i butik utan i min ateljé, men jag kan ta dem till butik så du kan se dem där. Behöver veta ungefär vilken dag det skulle vara, för det är ont om plats så de kan inte stå där länge. Mejla mig på vardagsnjutning@hotmail.com så kan vi bestämma något.

Olga T sa...

Ja asfalt luktar gott! Tänk vad mycket du kan om olika saker. Både konst och konstiga maskiner ;)

Marit Johansson sa...

Hahaha... i klass med syrener? Nja det vet jag inte om jag håller med om. Hon är i alla fall en tjusig fotomodell gamla bettan :) jättefina bilder!

Anita - Malta sa...

...gillar det där sista !! Minns så väl doften av nylagd asfalt !!

Vet inte vad de använder här men doften har jag aldrig känt. Kan bero på att jag inte varit så nära något liknade som Gamla Bettan på ett tag ;-)

Vägarna här är på de flesta håll bedrövliga och det beror inte på dålig asfalt. Snarare dåligt underlag. Stora hål mitt i gatan är mer regel än undantag..

Nej men fy sjutton vad trist jag låter. Hejhopp nu ska jag kika på hundannonser. Vi ska köpa hund !! Vet att du inte gillar hundar men.. vi kan ju inte vara lika i allt ;-)

Finfina bilder på Gamla Bettan. Du är en mästare på att överraska i både bild och med väl dolda inneboende kunskaper ;-)

Margareta sa...

Hahaha, vilken kul historia du fick till. Har en känsla av att du har mycket stor kunskap om maskiner - motorcyklar och några till. =)

Ler också då jag har en kusin som heter Elisabeth och hon har en "Gamla Bettan" i sin ägo, en Amazon som lyser som att de var nyuttagen och hennes gamla Bettan får komma ut varje vår. Hon mekar och fixar själv, ett av hennes många intressen.

Håller med dig om att asfalt doftar gott, kan kanske inte jämföra med syrener - så olika dofter och tankar.

Husbilen-Ellen sa...

Tänkte först att det var mig du skrev om, men ... Bra berättelse. Jag är inte alls hemma på asfaltsläggning, så det blev en del matnyttigt kunskap. Ha dé! Elisabeth

Marit Johansson sa...

Förresten.. stort tack för dina snälla kommentarer ang. mina bilder, jag blir otroligt stolt och glad när jag läser dina ord!

Pumita sa...

En riktig trotjänare... och söt dessutom! Jo, jag menar det. Och så är jag riktigt avis på hennes yttre attribut. Tänk om man kunde bara välla fram från tåget och meja ner alla idioter som ställer sig i dörröppningen och inte har vet att flytta på sig.

Pumita sa...

JO, vett stavas med två t:n, jag vet.

Jah Hollis sa...

Hon verkar ha hängt med ett tag. Hennes kusin som var i mina kvarter i Malmö i våras såg lite med tidsenlig ut
http://jahhollis.blogspot.se/2013/04/nagra-sakra-tecken-pa-att-det-ar-var-i.html

Peranders sa...

Håller med fullständigt. Jag gillar också nylagd asfalt. Framför allt är det väldigt snyggt. Maskinen på dina bilder är riktigt häftig. Skulle vilja ha en sådan hemma på gården.

LissenTo sa...

Tantolunden är ett outforskat område för mej och vet inte var det är.

Låter väldigt fint.

Ha en bra dag Beate

Beppan sa...

Härliga bilder på den gamla trotjänaren! Asfaltdoft har visst en del charm!

Ama de casa sa...

Asfalt luktar lite speciellt, men som syrener?
Haha!

cat sa...

Oj stackars gamla Bettan blev min spontana reaktion. Som du säger borde hon ha fått gå i pension för länge sedan. Fast även asfaltsmaskiner kanske måste höja sin pensionsålder nu för tiden. Å andra sidan kanske pension i det här fallet, snarare handlar om nedmontering och död för gamla Bettan. Hmmmmm

SoF sa...

Tack för att påminde mig om att Starbucks är amerikanskt - jag gick bort mig i tankarna när jag skrev om det engelska språket och den brittiska miljön inne på caféet.

Jag instämmer i ditt grrrrrrrrrrrr över att man måste ha ett konto på tumblr för att kunna gilla.
Likadant som när man ska kommentera på bloggar som kräver att man har ett konto någonstans.
Det gillar vi INTE!!

Synd att de krånglar till det och inte låter det vara öppet för alla.
I och för sig så kan man väl öppna konton lite här o där o bara ha det vilande - men det är just det där kravet, som man irriterar sig på.

Vi hade fina dagar i Malmö och juni-semester-vädret har ju varit helt strålande här i södra delarna av landet.

Ha det gott! ♥

Pysselfarmor sa...

Bettan kallar jag min motorcykel, men hon är bra mycket fräschare ;-)

llh sa...

Vilken oväntad maskin som dök upp här. Och även om jag gillar ettan är jag ännu mer såld på välten. Minns en sådan liten goding i leksaksformat som jag älskade, hur cool som helst :)
Syren och asfalt doftar fin håller med om det - är man asfaltblomma så är man.