onsdag 19 juni 2013

Det har väl knappast undgått någon att…

… Sveriges Televison visar matcherna i Confederations Cup – för-VM i fotboll - från Brasilien, där lilla Tahiti är på allas läppar. ”Iron Warriors” har endast en proffsspelare, några jobbar som gatuarbetare, lärare eller så studerar dom, men merparten är arbetslösa. Hallå Hammarby, slå dom en signal. De är väldigt tekniska och lär vara superbilliga. Dessutom är spelarna riktigt söta, eller vad tycker ni;-)

Bild: FIFA

… fotbolls-EM för damer på hemmaplan börjar den 10 juli. Med karismatiska Pia Sundhage vid rodret tog sig Sverige an Brasilien ikväll. De blågula laget var överlägset, bland annat med 12 hörnor mot Brasiliens tre, men resultatet blev bara 1:1. Nå’t att bita i för Pia.

Bild: Sportbladet

… det pågår en strejk i Stockholm och Umeå. Busschaufförerna och de olika facken vill inte bara ha mera lön utan även rejält förbättrade arbets- och anställningsvillkor. Personligen är jag helt och hållet på chaffisarnas sida. Hoppas de får som de vill. Den hotade strejken för spårtrafiken imorgon är dock avblåst. Synd, hade gärna stannat hemma en extra dag;-)

Damen i kuren
De borde inte ha undgått någon att bussarna inte gick idag. Men den äldre damen som satt i busskuren vid Norrtull ikväll fattade först att det var strejk när hon undrade varför jag fotade displayen nedan. Hon hade nog suttit där än om det inte hade varit för att jag behövde ett bildbevis till bloggen;-)

Bild: BP



14 kommentarer:

Anita - Malta sa...

Vet noll om fotboll och känner inte till det där som "knappast undgått någon". Men visst är grabbarna värda all beundran och väl värda att titta på dessutom ;-)

Läste om strejken bland chaufförna då jag var i Stockholm. Ingen nyhet som nått BBC. Iallafall inte ännu vad jag vet. Slipper man jobba om bussen inte går som den ska ?!? Det visste jag inte. Men hur ska man annars komma till jobbet. Gå, cykla eller åka skidor om det är vinter. Att ta en taxi är väl kansek lite för mycket begärt ;-)

Ja, då var man hemma igen efter ett par hektiska dagar i den stora staden. Skrev en ganska så lång kommentar till ditt inlägg om de små krypen. Maken stod i dörren och trampade och ville iväg för vi skulle hem till min syster i Sollentuna. Blev smått irriterad "Du får vänta tills jag skrivit färdigt. Ska bara avsluta sista meningen" Då kraschade Windows Explorer och allt var borta. Så var det med det.

Har köpt en övernattningslägenhet i Älvsjö. Det var där all tid gick åt. Att måla och köpa möbler, gardiner och allt därtill för att få det beboeligt tar betydligt längre tid än fem dagar. Åker därför tillbaka i Juli.

Visst skulle det vara kul att träffas !! Den här gången fanns ingen tid över. Tror besöken till Stockholm kommer att ske oftare då lägenheten är klar. Men inte under vinterhalvåret !!

Bye Bye Beate och stor kram till dig som fixade några soliga dagar :-)

Unknown sa...

Hoppas i alla fall att T-banan fungerar när vi når storstaden i morgon torsdag...
Ha en en fin midsommar!
/SA

Ama de casa sa...

Alltså... Det där med bussar och sånt hade jag fattat. Men fotboll? Inte riktigt min grej. Fast stora mästerskap följer jag och hejar självklart på ett av mina två land :-)

esterii sa...

Glad Midsommar! från fotbollsfrun Esterii:)

Unknown sa...

Tack för tipset!

Mona sa...

Hihi, jag är nog undantaget för jag är lyckligt ovetande om Confederations cup. Visserligen konstaterade jag att det inte var något att se på tv i kväll, men det tyckte jag bara var skönt... Men "pojken" på bilden är riktigt söt!

Jag förstår sannerligen chaufförerna. Tänk att med jämna mellanrum bli tvungen att byta arbetsgivare pga upphandlingar eller riskera att bli arbetslös. Och dom som får behålla jobbet får ofta sämre arbetsvillkor och får börja om från scratch.

Den häftiga vinkeln på fotot med displayen är helt i min smak!

Marit Johansson sa...

Det där med fotbollen har faktiskt helt undgått mig :) men strejken har jag läst om, man är väl inte helt borta heller!

Eva Trillian sa...

Jo ... det hade undgått mig ;) till nu! Och jag är innerligt glad att man FÅR ha olika intressen ;)
Önskar dig en bra torsdag!

cat sa...

Det hade undgått mig. Men i all ärlighetens namn, det mesta som har med sport att göra undgår mig.

Fick ett trevligt dygn i huvudstaden. Vi gjorde många studiebesök och så åt och drack vi gott också.

Lycka till med att ta dig runt nu när det är strejk och glad midsommar till dig :)

Monica sa...

Jacob blev sur när dom drog in Borgen för fotboll.
Beckham är sötare;-)
Klart dom ska strejka skönt att du håller på dom, varje gång det blir en ny entreprenör får alla sparken och i bästa fall blir dom återanställda. Tågförare har det bättre eftersom det inte står folk i kö som är utbildade.
Dagens goda gärning att tala om att det är strejk, undrar var hon varit sista veckan ;-)
Ha en bra dag

Anni sa...

Här lades det upp alternativa planer för dagens olika resor, tur att vi bor så att vi kan välja olika färdvägar. Nästan lite trist att vi inte kommer att påverkas ett dugg...

Fotboll hinner jag inte tänka på nu, njuter för fullt av det underbara försommarvädret!

Rantamor sa...

Va bra med lite fotbollsresultat till Rantafar nu när vi sitter här uppe i fjällen å bara njuter med slutna ögon å mygg på sommarhatten.
Vi skulle ju beställa varsin burka till sommaren...
men,
det fanns ingen med gylf till Rantafar !!!!

Tjingelingen Stockholmspinglan från fjällpinglan...

Carita Liljendahl sa...

Nu hittade jag tillbaka hit och sparade din blogg som en bland många favoriter i min bokmärkesrad!

Fotboll är vi också intresserade av (utöver innebandyn) - särskilt då det gäller damernas EM för där är ju Finland också med - och kvalmatcherna till VM för herrarna (både SWE och FIN).

Maken är ju svensk och jag finlandssvensk (född i Finland, modersmåls svenska) så vi har mycket att heja på och följa med.

Nu ska jag också börja följa din blogg!

Freja sa...

Sorry, jag vill gilla fotboll, och jag skulle verkligen vilja vara intresserad av hur Pia lyckas... Men mitt sportintresse för en sorgligt tynande tillvaro...