onsdag 5 juni 2013

Matorientering



Sumobrottning
Ovan ser ni en sumobrottare både framifrån och bakifrån. Han är IT-bästisen Raddes nya kompis. Sumobrottning är en japansk kampsport, där tunga och starka utövare, kallade "rikishi", brottas upprätt i en ring, där de försöker ”putta” ut motståndaren ur ringen eller ner i backen. De har en väldig sträng ”diet” och man gödslar sumolöften redan i sexårsåldern. Ytterligare en informationsbit i kategorin oviktigt vetande från min sida;-)

Sumotomaten
Upptäckte sumobrottaren på Raddes skrivbord igår. Samma kväll hittade jag den här tomaten i grönsaksdisken hos den lokala ICA butiken. Förstår inte varför mina tankar tänkte sumo…;-)


Ett ägg
Här ser ni delar av min lunch idag – ett vändstekt ägg som låg ovanpå en bibimbap. Har ni någonsin försökt att äta ett sådant ägg med pinnar?! Gör inte det, det går inte så bra kan jag säga.


Gissningstävling
Sist i detta matorienteringsinlägg kan ni få gissa om ni vill. Vet inte hur denna planta lyckades med konststycket att blomma så vackert. Visste inte ens att den kunde blomma. Det jag vill veta är vilken planta blomman sitter på. En liten ledtråd – just denna mörka ört/krydda är inte så vanlig, den gröna varianten däremot används ofta, dock inte i det svenska köket.


Då så, nu har ni nå’t att fundera över under Nationaldagen. Första man/kvinna ”vinner” en länk eller något annat roligt;-) Nu ska jag softa på balkongen och unna mig en vinare:-)

17 kommentarer:

Husbilen-Ellen sa...

Har nyss tittat i en köksträdgård på Råshult, men det var svenska kryddor växter, som hushållet behövde på 1700-talet. Humleplantorna hade stor plats. Din växt fanns inte där och jag känner inte igen den. Vi myser utan vin, men vid en sjökant i djupa Småland. Ha dé gott! ELisabeth

Olga T sa...

Oj nu vet du vem som går igång! Jag älskar tävlingar! Men det här är inte mitt område. TYcker det påminner om lagerblad så det får bli min gissning.

Guldkryckan sa...

Det gick en massa tävlingar på tv för många år sedan..tror det var på Eurosport..där dessa giganter drabbade samman..först kastade de en massa ris mot varandra, sen stötte de ihop så att jorden skallrade...jösses va stora de är.
Har sett några dokumentärer om just sumobrottare..hur de lever sina liv..ja..sjuttan...va ska man skriva?

Så skulle inte jag vilja leva..och då älskar jag ändå mat..fast det där är för mycket till och med för mig ;)

Rantamor sa...

Den "lille sumobrottaren" var ju då för söt !!!
Förstår att han är en favorit hos din bästis.
Och tomaten du hade fotat fick ju också mina tankar att skena iväg...
söt liten grönsak.

Men växten kan jag inget om, hävdar bestämt att det ÄR en blomma !!!

Nu ska jag krypa upp jämte Rantafar och sova...om det går för allt studentfirande här i Happis....

Tjingelingen från Rantamor.

llh sa...

Kul med tävling men besvikelsen är stor för jag har ingen koll alls på den växten. Aldrig får man glänsa ;)
Men sumokillen blir jag lycklig av, det fattar du säkert. Att uppleva kampen på plats är något jag aldrig glömmer, efteråt behövdes sannerligen en sumomeny med extra allt sen var man mätt kan jag säga :)
Och till slut får jag väl glänsa lite iaf genom att säga: ja sånt ägg äter jag med pinnar visst :)

Rantamor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mona sa...

Jag fattar inte att man frivilligt gör så med sin kropp. Fast det är klart börjas det redan i 6-årsåldern så kan man väl knappast kalla det frivilligt. Det där är nog den häftigaste tomat jag sett! Min kunskap om kryddväxter är i stort sett lika med noll, så jag kan inte ens gissa.

Måste kommentera min svartvita bild. Så särskilt modig är jag inte. Jag brukar fota folk i smyg och/eller låtsas att jag fotar något annat. I det här fallet stod han med huvudet bortvänt, men måste ha känt på sig eller hört avtryckaren från kameran. Jag tog flera bilder, men det var bara den sista jag fick med hans ansikte på.

Gogo sa...

Kan det vara en sån där Basilikaplanta som man har i fönstret :-D

Ama de casa sa...

En typisk lavendel! :-)

Sen tänkte inte jag direkt på "sumo" när jag såg tomaten... ;-)

Jah Hollis sa...

Kunskaper om sumobrottning kan vara till nytta om man quizar. Om man till exempel vet vad det är brottarna slänger in på golvet i ringen före matchen. Det har varit fråga i ”mitt” quiz.
Jag misstänkte att det skulle finnas vissa likheter mellan ditt bostadsområde och Vita Höja i Malmö. Jag har aldrig varit inne i Vita Höja tidigare, bara sett det från vägen, men det verkar närmast idylliskt jämfört med vissa andra områden.
Och vad är det då sumobrottarna slänger in i ringen? Jo: salt.

KajsaLisa sa...

Vilken tomat och vilken iaktagelseförmåga.
Det som kännetecknar en bra fotograf är att alltid vara beredd med kameran.

Monica sa...

Haha en välutrustad sumo:-)
Tror att det är basilika

Freja sa...

Woohoo, massor av praktiska tips! Det första behöver jag, som målar och målar och målar! Men någon botaniker är kjag inte alls... Koriander?

Margareta sa...

matorienteringen var spännande och funderar över vilken diet de går på. =) Tur att jag inte fick den som barn.

Du köpte väl tomaten? Skulle jag har gjort.

Nu vet inte jag vad en bibimbap är mer än vad jag läste i första raden på Wikipedia, men jag och pinnar går inte ihop oavsett vad det ligger på tallriken.

Jag vet inte vad, först när jag tittade på bladen tyckte jag de påminde om en basilikasort som heter Yemenite, men dina är inte detsamma och basilika äter vi ju mycket i Sverige.



Hörni sa...

Hahaha! Plantan har jag ingen aning om, min hjärna blev ockuperad med annat av den där jätteroliga tomaten! :D

Anni sa...

Nu har jag ju läst inläggen i fel ordning, annars hade jag direkt sagt att det var en sorts basilika. Hade en sådan för något år sedan som blev gigantisk!

Linnéa sa...

Blev nåt tok skriver om. Kanske blir det 2 kommentarer. Sumobrottarna har vissa likheter med svenska ölstinna herrar. Tomaten var rolig. Jag har käkat ägg med pinnar. Fick käka med pinnar nästan jämt, när jag reste privat i Kina 1982.