måndag 24 juni 2013

Det var en gång…







... en busshållplats vid Roslagstull här i Stockholm. Denna hållplats har under de senaste åtta åren som jag har använt den haft en stolpe med olika skyltar om vilka bussar som stannar där. Där har också alltid hängt en papperskorg. Relativt nyligen har den även utrustats med en display som visar beräknade ankomsttider för bussarna.

Nerlagt
Så var läget förra torsdagen. Idag såg hållplatsen lite annorlunda ut kan man väl säga. Den var nerlagd som ni ser på bilderna. Ja inte hållplatsen utan stolpen med tillbehör. Nu vet jag inte vad som har hänt denna oskyldiga stolpe, men kolla bild 3. Den kan inte ha knäckts av en tornado, för en sådan drog inte fram över huvudstaden under Midsommarhelgen. Nå’n idé någon?! Men det bästa är ju ändå att jag fortfarande kan få information om att 73:an kommer om nio minuter (bild 2). I stället för att titta upp vänder jag alltså bara ner blicken;-)

PS. Det är viktigt att ni kikar in hos mig imorgon! Ni ska nämligen agera domare allihopa. Det är ni som ska avgöra vem av mina kollegor Anders eller X vinner årets rabarberpris 2013. Det är viktiga grejer det;-) DS.

15 kommentarer:

Ama de casa sa...

Ninja turtles!!! Jäpp. Det är dom som har varit på busshållplatsen.
:-)

LissenTo sa...

Det är föränderligt med alla busstider och alla vägar dom ska åka, hit och dit.

Jo, jag måste förklara mig. Jag älskar att plocka blommor och gör det ofta på mina promenader. Finns ju där mitt framför mina ögon och är så fina. Det var bara det att på midsommaraftonskvällen, stannade jag och plockade 7 sorters blommor.. Den där gamla traditonen, där man lägger dom under kudden och kanske sedan drömmer på natten om någon liten karl.
Det var det jag menade att jag var för gammal för (kanske).

Så jag kommer att fortsätta plocka blommor :-)

Ha en fin vecka // Lissen

Anita - Malta sa...

Snopet !! ..samtidigt lite kul och väldigt skumt. Vem i herrans namn har lyckats eller har ens haft lusten att böja ner stolpen så galant i rätt vinkel.

Förmodar att fortsättning följer ;-)
Men viktigare grejer väntar som sagt. Då tittar jag in imorgon då och ger min rabarberröst :-)

Per-Anders sa...

Eftersom inte sopkorgen verkar skadad tror jag inte det är en buss eller en bil som kört på stolpen. Däremot verkar betongringen nere vid marken skadad. Gissar att stolpen är påkörd av en traktor (med skopan före).

Freja sa...

Det är busstrejken som mejat ner dem! Jag trodde inte det gick att åka buss i Stockholm nu??? Jag tittar absolut in i morgon, jag gillar rabarber!

Susjos sa...

Busschaufförerna strejkar ju, så det är klart att hållplatsen ligger nere...;)

Eva Trillian sa...

Den dukade väl under för tyngden!! Det var inte lite en enda stackars stolpe skulle bära upp själv - utan stöttning hör i världen!

Husbilen-Ellen sa...

Någon som haft bråttom eller svängt runt? Ha dé!

Freedomtravel sa...

Ja, den där busshållplatsen ser ju väldigt nerlagd ut. På andra syns det kanske inte så mycket, men det verkar desto mer nerlagt för tillfället... Kommer självklart inte missa att titta in imorgon! Låter ju väldans spännande! :)

Rantamor sa...

Men vad har hänt hos dig, har det varit fyllekörning eller vad har hänt.
Inte kan väl bussen bara ha mejat ned alltsammans och så skiter dom i att komma å hämta upp folk som vill/måste åka med...

Oj vilket åkoväder vi hade idag, häftigt när det knallar mellan fjällena...

Tjingeling från Rantamor i fjällen...

Jah Hollis sa...

En dopad muskelknutte som velat imponera på någon, kanske?

Mona sa...

Kanske en busschaufför som är förbannad för att han måste köra trots att det är strejk? Hihi, här behövde du inte vinkla kameran. Motivet var liksom färdigvinklat redan från början :-D

Susanne sa...

Jag tror att det är någon bussresenär som är arg på strejken ;)

Ama de casa sa...

sv: Ingen idé att klättra upp bakvägen, portarna är ändå stängda där uppe med (vet jag av erfarenhet ;-) ). Varför anstränga sig i onödan? :-)

Guldkryckan sa...

Ja..den tycks ha fått en rejäl smäll..nån lastbil då antar jag..för bussar har ni väl inga i nuläget? ;)
Hur går det för er?

Läget på skylten där tilltalar mig dock..får ont i nacken av att kika uppåt varje gång man vill veta när vagnen eller bussen behagar komma...detta kan vara något för framtiden..den som orsakat detta kanske till och med får ett nobelpris för sitt tilltag i framtiden? ;)