söndag 9 juni 2013

Fototriss: ”Flytande”

Efter tre varma och soliga dagar här i Storstockholm drog världens åskväder in över Täby i natt. Maken pratade sig varm om hur häftigt det varit när han kollade in blixtarna. Det var vår frukostkonservation. Gullig som han är väckta han mig inte utan lät mig sova genom hela ”oväsendet”. Han kunde inte förstå att jag inte väcktes. Inte jag heller för att vara ärlig.
Det regnar fortfarande och jag är säker på att det finns mycket flytande i vattenpölarna på gator och torg därute. Men med tanke på vädret ”lekte” jag Fototriss inomhus. Här ser ni resultatet:

Man fyller diskhonet med vatten (samt diskmedel för specialeffekten) och låter en liten tallrik flyta i vattnet.


Man använder samma ”bakgrund”, men nu flyter en liten skål i vattnet.


Det där med att få ett flytande glas i samma ”omgivning” gick inte så bra. Då tog maken helt enkelt fram en kastrull och voilà nu kan jag även fota ett flytande dricksglas.


Fyndigt värre eller hur;-)

Fler flytande bidrag hittar ni hos Fototriss.

30 kommentarer:

Monica sa...

USCH för åskan ingen tv och ingen dator på hela dagen, törs inte sätta i kontakterna;-(
I natt var det i alla fall tyst här.
En riktigt fyndig Beatetriss måste jag säga.
Ha det bra

Olga T sa...

Bra lekt!!

Maria sa...

Fyndigt påhittat och fin blev trissen!
Ha en bra dag!

Min fotogen sa...

Kul och annorlunda triss på temat !

Kicki sa...

Fyndigt! Jag har varit inne på samma idé med att testa olika flytegenskaper!

Jah Hollis sa...

Det var väl vad man brukar kalla ett kreativt sätt att ta hand om disken. Åska har vi inte haft här, men det blev plötsligt svalare än det varit senaste veckan. Normalt sommarväder, alltså.

Linnéa sa...

Ha, ha, det var kul! Att ha barnasinnet kvar är nog bland det bästa. Det var stökigt här med bloggen igår, är på torpet med modem. Sen brakade helsiket lös under f.m. Oj, vad det åskade. Kommer nog mera. Har inte haft min veckogenom gång på din blogg ännu!

Ha en riktigt god vecka, lek mera!

Eva Trillian sa...

Bra flyt i den trissen :)

Guldkryckan sa...

Älskar ju åskväder jag...från insidan av vårt vardagsrumsfönster med en kopp kaffe förstås...men ändå ;)


SV: Jo..det där handlar ju om traditioner och hur man än vänder och vrider på det så har kyrkan sin del av kakan..eller har HAFT iallafall.

Men för min del spelar sådant ingen roll längre..vill ju bara ha det avklarat så fort som möjligt med avslutningen så att de drar iväg från "min" skolgård fortast möjligt. ;)

Margareta sa...

Hahaha, visst fick du till en riktigt flytande triss trots att du inte gick ut och tittade på vad som flöt i Sthlm.

Här har det inte regnet och just nu är det väl runt 30 i solskenet, hemma i Luleå igen. Hoppas att ni får tillbaka solen och att vi slipper åskan och regnet, men ... tycker att åska kan vara riktigt mysigt. Att du sov genom hela ovädret gör att jag anar en vinare i går, eller är du bara så svårväckt.

Apropå Rantamors öden på parkeringen är jag inte förvånad, en perfekt plats för buskörning med moped, barnen har ju inte levt då vi var små och valde andra alternativ ... skogsvägarna exempelvis. =) Anar att det även är ungdomar från grannlandet som kommer dit.

llh sa...

Du snor orden ur min mun, fyndigt värre som sagt. Räddad av maken kan jag tillägga och då blev det ju en kul triss trots ruskvädret :) Heja dig!

KajsaLisa sa...

Kul och kreativa bilder. Själv blev jag lite besviken på åskvädret. Vaknade av det men tyvärr var det redan ljust ute annars hade jag försökt fota det.

Freja sa...

Hahaha, bra att du är uppfinningsrik! Gillar särskilt diskborsten som skymtar i den första bilden, den matchar min hängstol!

Axart sa...

Härliga special-effekter, bra trissat!

AX

Ama de casa sa...

HAHA! Man kan ju alltid försöka att få disken rolig ;-)

Det där med att sova är jag också bra på. Anders vaknade i Sao Paolo när det var skottlossning utanför vårt hotell. Jag sov lugnt vidare :-)

Della sa...

Du verkar att ha haft riktigt roligt idag. :)

Anita - Malta sa...

Haha.. typsiska BP bilder !! Ja, ja.. fyndigt värre ;-)

Men.. hur var det nu med det där vädret. Har du beställt åska o regn nu för att spara det bästa till på torsdag ;-) Tänk på att jag stannar till på tisdag så du får jobba på lite.

Förresten gillar jag din specialeffektbild nummer ett bäst !

Malla sa...

antar att du hade trevligt vid diskstället? :D

Mias Mix sa...

Fyndigt o kreativt och dessutom blir det ju mycket roligare att diska :) Första bilden gillas mest!

Husbilen-Ellen sa...

Vad bra det är med samarbete och vips blir det resultat! Elisabeth

Benita sa...

Kreativ triss och rolig triss. Jag gillar verkligen inte åska.

llh sa...

Svar: Ok då. Kanske kollar jag Färöamatchen bara för din skull ;) Och lite för att minnas Färöarna. Kanske får du ett referat...
Nej jag väntade mig inte att Zlatan skulle dra lasset inte alls, väntade spännande lagspel.
Lagercrantz har gjort ett beundransvärt jobb inte minst med att sätta in fenomenet Zlatan i ett sammanhang. Och som sagt han håller hela tiden spänningen på topp.
Gillar stort att din bok vandrat vidare. Bra där! :)

Pumita sa...

Haha, superkuliga bilder! Bara BP kan få diskningen att se ut som ett nöje! ;)
Ja, det flöt rätt bra idag, mest hela dagen... men roligast var åskan förstås. Jag vaknade inte av den heller... var redan uppe. ;)

Susjos sa...

"Allting flyter" var det visst nån film som heter, hehe!

Ok, det är Färöarna som min man ska få se i morgon, kul, för han har aldrig varit på någon landskamp (inte jag heller för den delen,men jag ska ju inte gå nu heller,fast det hade varit roligt att få se Zlatan spela, har ju faktiskt läst hans bok,fast jag inte är så intresserad av fotboll)Nu får vi hoppas att Sverige vinner!

cat sa...

Mycket fyndigt! Hoppas att ni har tillbaka sommarvädret nu :) Vårt sommarväder har varit här i över en vecka nu.

cat sa...

Btw jag testade ett av tipstantens tips, den med brödrosten. Måste bara komma ihåg att inte ha brödrosten nära bänkkanten nästa gång eftersom den skickade iväg mackorna på en luftfärd, som slutade på golvet.

cat sa...

Jag hade tur som precis hade dammsugit golvet och mackorna hamnade med rätt sida upp :)

Ska ut på lite resande fot framöver, därför får bloggandet vila ibland. Veckotemat kommer tillbaka :)

Anni sa...

Inte ville man ut mer än nödvändigt i söndags, även om jag satt i växthuset ett tag och hoppades på ett åskväder (som drog förbi strax norröver - kanske hos dig?).

Gillar din lilla skål, den var väldigt fin!

Marit Johansson sa...

Hoppas regnet inte blev långvarit!
Här har det åskat idag, en av hundarna var så rädd att hon gömde sig under en köksstol.. och hon ska vara jakthund :)

Pysselfarmor sa...

Det är tur att du har lekhumöret kvar! Listigt löst ;-))