tisdag 18 juni 2013

Från tvätt till finbesök





Pengatvätt
Pengatvätt har man ju hört talas om. I många fall handlar det om en kriminell handling. Men jag är helt säkert på att 60 procent av er också har tvättat pengar någon gång – helt lagligt i tvättmaskinen. Självklart är jag den första att medge att jag har bedrivit pengatvätt och att 20 och 100 kronor sedlar klarar tvätt upp till 95 grader utan minsta problem.

Boktvätt
Däremot är jag betydligt mera tveksam till boktvätt. Den här utmärkta thrillern ”Återvändaren” av Buthler & Öhrlund klarade inte ens diskvatten utan att svälla upp ordentligt (se bildbevisen ovan). Men efter en tur i mikron kunde jag åtminstone läsa de sista 120 sidorna som jag hade kvar.



Finbesök
Fick besök av min egen lilla bloggprinsessa Nika på mitt jobb idag. Då jag inte har en iPad satte sig treåringen direkt framför datorn och lekte en stund. Men datorn saknar ju touch screen såklart. Alltså kom papper och penna fram och Nika började skriva. Å om ni tycker att det står ATMA på pappret så ser ni helt fel. Självklart är det sitt eget namn – Nika – som hon skrev. Det förklarade hon för mig och gav mig detta bedårande leende samtidigt som hon lämnade tillbaka pennan och tackade för lånet. Älskar den ungen, hon är helt i min smak:-)

PS. Röran på mitt skrivbord är ingenting att oroa sig över. Ordnad kaos som jag alltid ogillar hos andra;-) DS.

20 kommentarer:

Pumita sa...

Njaee, pengatvätt har jag inte ägnat mig åt... vad jag minns iaf, men däremot har jag tvättat mitt månadskort när den var gjord av papp på den "gamla goda tiden". I plastfodral tack och lov så den klarade sig hyfsat.

Klart det står NIKA, det ser ju vem som helst! Vilken härlig unge! :)

Monica sa...

Känner folk som trillat i sjön med plånbok och allt och det har gått bra att torka dom på klädsträcket.
Böcker däremot har jag aldrig lyckats tvätta i diskvattnet men det är ju inte försent för det heller:-)
Oj vad hon växer stora damen redan hon ser lite filurig ut när hon tittar på dej.
Jag saknar mina grabbar och alla tokerier dom stod för;-)
Ha en skön kväll

Margareta sa...

Även om jag inte känner henne så ser jag att hon har glimten i ögat och det gillar jag - därför gillar jag henne.

Visst ser jag att det står hennes namn där.

Jag oroar mig inte över röran, som i och för sig inte verkar alltför stor.

Ha en bra kväll och i morgon drar vi till Umeå, ska försöka hinna förbi Cyberphoto och köpa några filter. Sedan ska jag hälsa på en kompis som är i Umeå för strålning, ja det slutar aldrig med vännerna som får C.

Margareta sa...

jag glömde ... tvätten. Visst har pengar tvättat både en och två gånger, men de har en förmåga att klara sig bra. Jag har ju även tvättat mobiltelefon och lite annat som bara hamnar i maskinen, men böcker har jag inte testat.

Freja sa...

Hahaha, organiserat kaos, så ser mitt jobbskrivbord oxå ut! Jag brukar rensa det till jul och till sommarsemestern...

Sv: Sonen är äldst, men dels har dottern klackar och dels har sonen alltid varit tanig medan dottern haft muskelkropp sen hon var baby (hon har varit starkare än sin bror sen hon var 6 månader gammal och han var 2 år, tur att han inte alls bryr sig om det...) så hon ser större ut än honom. Dessutom kom hon i puberteten redan vid 11 års ålder, jobbigt för en tjej som mest umgås med killar... Hon har dessutom precis fått en ny, vuxnare, frisyr, så jag tycker att hon ser äldre ut än sina 12 (13) år på fotot.

Sonen njuter av att äga sin första slips och envisas med att posera som Barney i "How I met your mother" så fort kameran kommer fram...

Kicki sa...

Hon vet precis vad hon pratar om, och vet vad hon menar! Men menar du att du har ordnad kaos det tror jag inte på;)

Rantamor sa...

Oj vad din bloggprinsessa växer, blivit stora damen som behärskar att skriva fina bokstäver,
och klart att bokstäverna bildar just det ord man tänker på.

Har aldrig tvättat en hel bok någonsin, men helt klart lite sedlar.
Men det var länge sen för nu har jag , vi , aldrig kontanter i fickan.

Tjingelingen i kvällen från en packad Rantamor.

Marit Johansson sa...

Alltid kul att se din bloggprinsessa här :) hon är ju himla fin!
Micrade du verkligen boken? Det hade jag aldrig kommit på att göra, jag hade snällt väntat på att den skulle lufttorka..

Peranders sa...

Jag har inget minne av att jag tvättat pengar i tvättmaskinen men däremot skruvar och muttrar. Och pennor.

Eva Trillian sa...

Visst har man tvättat pengar :) Det går så bra så!
Gillar tjejens inställning till det skrivna ordet. Det betyder ju det författaren tänker - inte vad du läser ;)
Sv: Men om vi inte fortsätter sträva och streta mot "din" utopi - ja, då blir det ju verkligen just det, en utopi. Då ger vi ju upp? Då är det ju kört. Och vet du - det är alldeles för viktigt för att ge upp på! Här gäller det att "dö med stövlarna på"! Heja grundtanken!!

Kerstins foto sa...

Vilken fin prinsessa med rätta glimten i ögonen.
Nej, jag har aldrig diskat en bok, däremot tvättat både en och två sedlar i tvättmaskinen.
När det gäller micron så vet jag att de som är känsliga mot trycksvärta kan micra tidningen innan de läser den. Då torkar trycket och det blir lindrigare. Smart, va? :)
Ha det gott.

Mona sa...

Smart att torka boken i mikron! Har tvättat mynt, men inte sedlar. Däremot färgade jag en gång tre tior (på den tiden dom var sedlar) svarta i tvättmaskinen! Fick gå till Riksbanken, som på den tiden hade kontor i Gbg, och på pengarna utbytta. Vanligt är annars att tvätta pappersnäsdukar. Det ser ut som om det snöat när man plockar ut tvätten ur maskinen. Inget att rekommendera för tyvärr smälter inte dessa pappersflingor utan "äter sig" gärna in i varenda fiber. Din bloggprinsessa är ursöt! Det finns väl ingen som kan motstå det leendet?!

Ja nu är jag tillbaka, men ska försöka begränsa mitt bloggande. Har en tendens att bli sittande framför datorn alltför länge, så därför är det bättre att inte slå på den varje dag. I måndags började dom sätta upp byggnadsställningar, men det verkar som om de tar två uppgångar (av fyra) i taget så kanske slipper det jag eländet ännu ett tag. Ringde till husvärden från Dalsland förra veckan för att förhöra mig om när dom skulle börja och hur det skulle gå till och han visste absolut ingenting! Blir så trött!! Ska släppa det nu och försöka ringa igen nästa vecka. Vill ju kunna planera mitt liv...

Pysselfarmor sa...

Kanske är jag den ende som tvättat en kamera i 60 grader i en timme. När den torkat så gick det faktiskt att fotografera med den, men färgerna blev litet märkliga, så vi köpte en ny. Varför det blev så är en annan historia.

Ha en skön midsommar!

KajsaLisa sa...

Pocketar brukar överleva det mesta och människor som lämnar tillbaka pennor unika :)

Ama de casa sa...

Ha! Jag ser ju klart och tydligt att det står AMA fast med ett extra T ;-)

Hörni sa...

Åhhhh vad stor hon har blivit din bloggprinsessa! Duktig att skriva också, ser ju vem som helst att det står Nika där! :D

Anonym sa...

Tack Beate för dina värmande ord på bloggen, och tack för dessa år "tillsammans" i bloggvärlden.

Jag hoppas att du tittar in på tumblr då och då och kollar in mina bilder, trots att du inte kan kommentera.

Använder du Instagram? Om inte så tror jag att det skulle kunna passa dig, du som gärna tar lite bilder från vardagen.
Enkelt och snabbt att använda och man kommenterar i hur få eller många ord man vill.
Eller bara trycker på gilla-knappen om man inte har tid att kommentera.

Å man vet ju aldrig om det blir en ny blogg i framtiden... ;)
❤ SoF/Barbro

Guldkryckan sa...

Jodå..har allt tvättat pengar i mina dar...tyvärr har jag inte kapacitet att tvätta dem olagligt utan tvättar dem helt lagligt likt dig i tvättmaskinen..men det funkar bra med sedlarna där..fast mynten där brukar resultera i en tillrättavisning av fru guldkrycka...det får jag ta..!

Härom månaden tog jag mina nytvättade jeans på mig och fann tre femhundringar i fickan lite lagom tvättade...blir så när man varit i Tyskland ibland ;)

1500 spänn? Jag gick på krogen och hujeda mig va skoj jag hade med mina tvättade pengar...måste vara kul att vara kriminell ;)

Anni sa...

Jag har tydligt deklarerat för familjen att de ska tömma sina egna fickor innan tvätt och att allt upphittat övertas av upphittaren. Har bestämt aldrig någonsin tvättat något eget av misstag, men plockat Rikskuponger, skruvar, spikar, mynt och mycket annat ur tvättmaskinen.
Intressantast var dock chokladmyntet i guldfolie som var totalt opåverkat efter en 60-graders tvätt OCH en torktumling!!!

Carita Liljendahl sa...

En härlig unge den där Atma! Hoppas hon alltid får vara sådan hon är och fint att du uppmuntrar henne!