tisdag 4 juni 2013

Kosläpp à la Stockholm


Här släpps parkeringsvaktarna ut på "asfaltbete".


Här spanas det inte efter gräs utan efter felparkerade bilar. Ja, killarna spanade, tjejen kollade om sopcontainerna var rätt placerade.


Äntligen har han hittat en felparkerad bil som han fotade ur många vinklar. Perfekt lunchunderhållning - för mig då;-)

Har på några bloggar kunnat följa kosläpp. Dessa äger rum tidigare i södra än i norra Sverige, vilket är helt naturligt med tanke på klimatet i vårt avlånga land. Men hur är det med det i Stockholm då? Är helt övertygad om att kossor även släpps ut här. Ja, inte här i innerstaden utan i huvudstadens mera lantliga förorter – eller på Skansen kanske, inte vet jag. Kosläppet är ju ”en underbar landsbygdsupplevelse varje vår” enligt LRF:s hemsida.

I Vasastan
Å Vasastan är då ingen landsbygd. Jag lovar. Har jobbat där i drygt åtta år så jag vet! Här släpps det ut nå’t helt annat än kossor. Jag var vittne till det igår – här släpps det ut sommarvikarierande parkeringsvakter. Nej då, de får inte springa runt på grönbete utan får skutta nerför trappan och spana runt efter felparkerade bilar, som sällan är gröna utan vita, svarta eller röda…

PS. Räknade till totalt åtta parkeringsvakter igår, varav endast två var tjejer. Männen har alltså tagit över. Det är nog därför de inte heter lapplisor längre. Enligt en initierad källa (chefen Håkan) så hette de ”penis(s)ar” ett tag innan de blev parkeringsvakter alltså. Så nu vet ni det också;-) DS.

21 kommentarer:

Stare Ström sa...

Ett udda kosläpp som inte alla får vara med om! De ser verkligen ut som de har kommit ut på grönbete! Oj, så det ska skrivas!

Eva Trillian sa...

*asg* P-nissar :) Jo, men det säger jag nog fortfarande ... även om man inte får!
Kosläpp alla Stockholm var ett spännande koncept! Undrar vad de har för "släpp" i andra städer?

Olga T sa...

Ha, ha! Då vet jag hur 08-kosläppet går till! Serverar de kanelbullar där också? Det gör de på det omtalade kosläppet i min lilla stad :)

JaanaM. sa...

Härligt kosläpp!

Freja sa...

Hahaha, jag riktigt ser hur de skuttar och kesar i glädje över att få dela ut vårfräscha p-böter!

Olga T sa...

SV: Känner du mig? ;)

Monica sa...

Haha vad säger man smygfotade du dom stackarna, 08 kosläpp var fyndigt;-)

Hur man ser att det är "drottningar" dom är dubbelt så stora som B52:or ungefär och irrar omkring för att söka boplats;-)
Ha en skön kväll

llh sa...

Haha ibland, ganska ofta faktiskt, är du helt dj-a underbar! Vilket penis(se)släpp du bjussar på :)

Guldkryckan sa...

Behöver ju aldrig bekymra mig för lapplis..nävisst ja..eh..lappjävlar då? ;)

Nä för sjuttan...många av dem gör ju bara sitt jobb...tyvärr är det en del sådana bolag och anställda som gör fula saker för att tjäna pengar.

Sökte jobb som..eh..lappjävel? en gång men blev bortsorterad..tur för Göteborg det..jag hade låtit folk parkera i refugerna om så varit ;)


(Förlåt alla norrlänningar som läser här..jag älskar norrland...och lappland...länge leve konungen)

Anni sa...

♫ Släpp p-nissar loss, det är vår! ♫

Det kanske ser likadant ut när alla sommarjobbande ungdomar ska ut och rensa rabatterna? Jag hoppas att min blivande parkvärd till son lär sig mycket i sommar!

Svar: Jag fixar en sida på bloggen med saker som är till salu, men det blir på nationaldagen när jag hinner med att fota. Hade en med smycken förut, men tog bort den. Kanske dags att återuppliva ;-)

Jah Hollis sa...

Kosläpp är det nya folknöjet på skånska landsbygden och något för lokaltidningarna att fylla lite utrymme med.
Så p-vakterna i Stockholm jagar i flock numera, eller vad handlar det egentligen om? I Malmö jagar de mest på de ställen där de vet att de kan dra in pengar lätt. Att få dem att ta sig an skrotbilar som stått veckovis i mina kvarter är värre. :-P

Marit Johansson sa...

Det där måste ju vara det otrevligaste jobbet man kan ha, stackars dom..

Monica sa...

Från det ena till det andra Jacob säger att det måste vara en kvinnlig geting för den surrade så in i helvete HAHA

Rantamor sa...

Penissar...jag läste flera gånger vad menar hon med penisar, innan det klack till i ett sömnigt nyvaket huvud...P-nissar...hahaha
Lapplisor eller slappfisor har jag hör talas om...

Och jag tycker det var en bra variant av kosläpp, det gäller bara att ha fantasi som just du.
Själv har jag varit med om en massa kosläpp i barndomen, men då var det allvar, mor sprang , far sprang...och svor minns jag, och vi barn sprang på bara fötter och jagade galna kor överallt.

Har därimot inte varit på ett sånt där kosläpp med publik, verkar lite eljest verkligen....men säkert kul ...för kossorna att få komma ut i ljuset...

Tjingelingen från Rantamor.

Ama de casa sa...

Oooo... vilka underbara bilder för en Trafikpolis-Ama! :-D

På Skansens skånegård ledde vi ut kossorna till hagen första dagarna för att dom inte skulle meja ner folk i sina ystra skutt.
Vi hade ordentliga grimmor och var två som hjälptes åt.
Sen skulle vi ta lilla kalven och tyckte det räckte med halsringen. Men jösses vad stark den var!
Jag föll omkull och hängde efter, släpandes i ett snöre till publikens stora jubel. :-)

(Detta var på 80-talet, hur det går till nu vet jag inte :-) )

cat sa...

:D Vilket hemskt släpp för alla felparkerare!

Ama de casa sa...

sv: Solen kom fram här också. Ordentligt. Måste snart börja med svettlapp... ;-)

Malla sa...

hahaha, jag skrev på FB igår och undrade om inte vårruset och kosläppet är litegrann samma sak :P

Mona sa...

Hihi, ser ut som elever som släppts ut från skolan. "Vad f-n ska vi göra nu då?" Vilken lycka för han på sista bilden att få utföra sitt första uppdrag.

Margareta sa...

Spännande med vaktsläppet och kula att du fick fota fotandet.

Hade tånkt i år, men har missat och jag har faktiskt inte haft tid med några större utflykter, men i juli ... då ska jag ha tid till massor. =)

När det var penis(s)ar så lät det väl konstigt på kvinnor, hmmm ...

Men ett kosläpp skulle inte sitt dumt. =) Idag såg jag då ett kalsongsläpp, tyvärr ingen kamera.

Linnéa sa...

Kosorna är sötare! Har inte fixat inlägg ännu, med grisar, kossor, kalvar och annat kul. Du skulle väl få spader.