torsdag 20 juni 2013

Några frågor, några svar, några bilder







Fråga:
Är det så smart att bära en mörkblå kappa när det är årets varmaste dag?
Svar:
Nej, det är det inte. Maken föreslog att han lika gärna kunde köpa en burka till mig.

Fråga:
Hur dum får man vara att dra en kundvagn med cirka 10 artiklar i runt ICA affären när alla snart-ska-vi-lasta-båten-och-åka-till-ön-kunder med hundratals varor i vagnen blockerar vägen i gångarna.
Svar:
Det är inte alls dumt. Man parkerar bara kundvagnen någonstans i affären - gärna framför bordet med svenska jordgubbar för 29,90 kronor/kg, hämtar det vad man vill ha och lägger allt i vagnen... när man väl ha hittat den.

Fråga:
Är det verkligen så smart att gå på Systembolaget klockan 17:00 dagen före Midsommarafton?
Svar:
Utomordentligt smart kan jag berätta. 10 öppna kassor och inte en enda människa i kö.

Några bilder
Dagens bildskörd från Vasastan är en kran som har varit parkerat vid Matteus kyrkan i flera år nu (delar av kyrkan ser ni på vänster sida). Idag rörde den sig till och med, kranen inte kyrkan. Arbetsplatsen kommer så småningom att förvandlas till en uppgång för den nya Citybanan.
Bilen som jag hittade utanför Hotell Norrtull föreställer enligt Transportstyrelsens register en Volvo från 1964. Den har senast gått genom besiktningen 1989. Även 1991 dök den upp hos Bilprovningen, men då blev den underkänd. Om man tittar på detaljbilden förstår man varför;-)

Ha en glad Midsommar allihopa och gör inget som inte jag skulle göra!

16 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Oj vilken grann bil där...vill ha vill ha..!

Jo nog minns jag förr när man drog från ön in till systembolaget dagen före midsommarafton..tre timmars kö och vilket bolag man än kom till var det likadant.

Ett år tänkte jag att jag skiter i det..åkte hem och förberedde en nykter midsommar...pyttsan...på midsommarförmiddagen drog man in till nån MC klubb och köpte bärs..haha..nä..det är annat idag..självplock är grejen det ;)

Ha en fin Midsommar nu BP..det ska jag :)

Hörni sa...

Hahaha, bra frågor och bra svar!
Vilken fin gammal bil, även den inte gick igenom besiktningen. :)

Anita - Malta sa...

Vilken härlig bil !! Ett riktigt fynd. Ja, då menar jag ur fotosynpunkt förstås ;-)

Systembolaget ?? Ehh.. har nästan glömt bort att det fanns / finns. Här är det ju bara att plocka det man vill ha från hyllan när man ändå handlar mjölk och annat nyttigt ;-) Vet inte om det är så himla bra egentligen. Hick.. ;-)

Mörkblå kappa ?? På årets varmaste dag dessutom. Kanske bara bra att avvika lite från mängden ibland så man sticker ut lite extra. Fast nu vet jag ju inte om fler bar en mörkblå kappa eller om de flesta nöjde sig med burkan.

Nä, det var väldigt vad jag svamlar. Värre än vanligt. Maken står på terrassen och grillar och jag kan ju fortsätta här hur länge som helst för det brukar ta tid innnan det är färdigbränt.. ;-)

Ha en Glad Midsommar Beate ! Vad det nu än är du ska hitta på. Lovar att inte göra något som du inte gör eller hur var det nu du skrev..

Kram från Malta !!

KajsaLisa sa...

Var inne på samma sak men tog systemet mitt på dan igår, knökfullt. Brutal bil du fotat. Trevlig midsommar.

Unknown sa...

Idag har vi vandrat runt i din stad och fortsättning blir det i morgon. På kvällen bär det iväg ut i skärgården några timmar med m/s Vindön.
Ha det fint!
SA

Unknown sa...

Aj tusan... Vindhem heter båten!

Susjos sa...

Nej,mörkblå kappa när det är varmt e dumt!
Smart att handla sent på systemet dan före dan :)
Jag laddar för en jobbhelg jag, nån måste ju jobba också...och nu har jag ju varit ledig i massor av dagar :)

Marit Johansson sa...

Äh va petig du är.. om man lyckas få en sån gammal snygg bil att rulla så spelar väl besiktningen ingen roll :)

Mona sa...

Nä, lämna ytterplagget hemma nästa gång! Tittade just på yr.no som påstår att det ska bli 31 grader varmt och dunder o brak vid 16-tiden i Gbg. Jag tror jag emigrerar till Antarktis!

Alltså hur bär du dig åt för att "ramla över" alla dessa fynd??? Bilen är ju hur läcker som helst, men varför i hela fridens namn står den där? Är det någon som lämnat den där i stället för på skroten??? Hur har den kommit fram ur mörkret efter 22 år??? Frågor, frågor, frågor!

Tack för dina uppmuntrande kommentarer! Vill du se en riktig fotograf, vars bilder oftast är härligt färgstarka så titta in här: http://alafoto.se/blogg/

Monica sa...

Haha en burka skulle lösa många problem man slapp kamma sej och snygga till sej bara att dra den över huvudet ;-))))
Läcker bil.
Ha en skön Midsommar

KulTur i Natur - Tony sa...

Hur som helst... ha en riktigt skön midsommar!

Jane sa...

Sticker mellan med en liten "Glad midsommar"-hälsning under tiden bilen packas med mat för transport till kollo. Ha det gott!

cat sa...

Glad midsommar till dig också. Hoppas att ni får fint väder. Vi får räkna med regn i eftermiddag.
Väldigt sliten bil.

Ama de casa sa...

GLAD MIDSOMMAR!

(Fast vi firar först imorgon ;-) )

Kicki sa...

Intressanta frågor med bra svar! Den som kör den bilen får skylla sig själv...
Glad midsommar! Kram

Anni sa...

I Matteus församling är jag född, en gång för länge sedan ...