lördag 17 juli 2010

Helsingfors är suverän


Scandic Grand Marina Hotel i Helsingfors är mäktig, mycket mäktig till och med, precis som arkitekturmixen i staden. En salig blandning av jugendstil, tegelsten, glas, gammalt, nytt och allt däremellan. Och stadsplanerarna har lyckats suveränt med denna mix. Dessutom har man alltid nära till vatten, massvis med pitstops och Mövenpick glass. Man kan till och med dricka en Koskenkorva eller en öl klockan 11:00 hos Waynes Coffee. Dessa finnar prioriterar inte helt fel faktiskt.
Bilden jag lägger upp är en av många metallbollar som finns lite varstans vid strandpromenaden i närheten av Brunnsparken. Himla roliga speglingar har vi då sett idag.
Nu ska det ätas middag.

PS. Ska försöka att kommentera lite senare. DS

10 kommentarer:

Susanne sa...

jag gillar Helsingfors. Förutom den vackra staden, har de många roliga skoaffärer. Ha en fortsatt bra vistelse i Helsingfors.

Petra sa...

Helsingfors är en underbar stad. Nattlivet skall vi väl hälsa på? Kippis.

anne sa...

På det hotellet har jag bott och konfererat på andra sidan gatan. Jo, det var ett bra hotell.

Jag vill nog också till Helsingfors, jag gillar saluhallen, torget och... nu ska vi se om jag minns...Vilket jag inte gör, men efter litet googlande så kan det vara "Ahjo" på Esplanaden som var en så urläcker bar/klubb/restaurang, perfekt för en drink.

Man kan i alla fall kika in, baren låg som bakom själva frontshoppen/caféet.

S o F sa...

Låter som en fotovänlig stad, med andra ord.

Ha det fortsatt bra!

Marita sa...

H-fors ÅR en mycket trevlig stad. Var där förra året då de hade en STOR Picassoutställning.
http://mitassida.blogspot.com/2009/11/kryssning-till-picasso.html

S o F sa...

Fniss!
Tänkte inte på att min text i inlägget kanske kunde misstolkas.

Så vi satt alltså i hamnen och TITTADE på folk - och fotograferade, utan att de var medvetna om det.
Inte riktigt snällt kanske.?

Hundägare är vi inte... ;)

Natti natti.

Ellis sa...

vad grym bild då spegelbilden inte syns, det var riktigt häftigt.

Olga T sa...

Ja Helsingfors är fint!

Hörni sa...

Vilken cool bild. Jag har aldrig varit i Helsingfors tyvärr, men har hört att det ska vara bra.

Pjoltas sa...

Ja, hur gjorde du för att inte få med kameran i bild? Har hon photoshoppat lite?