fredag 30 juli 2010

Fredagstema: Musik

Det är Jah Hollis som föreslog dagens Fredagstema - Musik. Jahs bilder är (nästan) alltid dagsfärska, han ger sig ut i alla väder för att verkligen leverera aktuella bilder till olika teman. Med andra ord så inspirerade han mig att ta en extra lång lunchpromenad idag för att lägga upp två pinfärska bilder på temat. Efter avklarad fotografering belönade jag mig själv med en utmärkt Yakiniku hos Kinoko Sushi Bar på S:t Eriksgatan i Stockholm. Kombinera nytta med nöje eller tvärtom är helt i min smak.

Jukeboxar
Nostalgipalatset ligger också på S:t Eriksgatan och är granne med Kinoko baren. Stället är ett eldorado för musikaliska nostalgitrippar. Här hittade jag två jukeboxar som verkligen väcker många musikaliska minnen speciellt från USA. Kult säger jag bara. Eller vad tycker ni;-)

LP-skivor
Om ni längtar tillbaka till "icke perfekt" ljudåtergivning av valfri musik kan jag rekommendera Nostalgipalatset. Där finns tusentals LP-skivor att gräva runt i. Lägger upp ett litet smakprov- just i fall att ni blir sugna;-)


Flera musikaliska bidrag hittar ni här.

13 kommentarer:

Monica sa...

Härligt vinyl och jukebox kan det bli mer musik;-)
Nog är han rumsren alltid, tidningarna läser han haha, nä ärligt dom ligger där för det regnar in från sidan.

Hörni sa...

Snygg jukebox, och det är sån nostalgi över LP-skivor! Jag minns mina första så väl. Och min första stereo.

Sv: Ja, hon är så go så, tycker ju jag såklart.:)

Jess sa...

LP-skivor!! Vilken nostalgi!!

S o F sa...

Nostalgipalatset...noterat i boken.

Låter som ett intressant ställe för nördar som oss två i vår familj.
(plus vissa andra...;)

Å det blev ju förstås ingen svampletarpromenad idag inte - här har fullkomligt ÖST ner regn hela dagen.

Trevlig Helg!

Lissen sa...

Jukebox, nostalgi nostalgi. Minns från något fik här i stan.
Lpskivor hade jag ett antal, förr.

Jo du målarverkstad hemma hos mej :-)

Jah Hollis sa...

Tänk, vilken känsla att kunna inspirera någon till att göra något som kanske inte var helt enligt planen. Resultatet verkar ju ha varit värt besväret. Och jukeboxar och vinylskivor tillhör väl en kultur som inte så väldigt många ser värdet i längre. Tyvärr.

Shannara sa...

Nostalgiskt härliga bilder på temat!!!

Haha... du får väl hänga upp och ner och fota eller något annat galet... (för visst är du väl lite normalt galen så?) Jag tyckte jag valde ett perfekt tema idag... Jag menar "Expriment/era" kan ju innebära vad som helst egentligen...

Hoppas att deltagarantalet går uppåt igen när sommaren är slut... Rekordet ligger ju runt 25, det borde inte vara oslagbart! =)

Ha det gott!

Misswhatsit sa...

Jukeboxen ger ju verkligen en nostalgitripp. Så ock LP-skivorna. De symboliserar hela ens ungdoms musiklyssnande. Fina bilder.
Ha det gott!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Nostlagi -mycket. Jag blir inte sugen och de flesta i vår ålder har säkert ett liknande arkiv hemma, som hos mig bara ligger i ett skåp och samlar damm.

Äldsta sonen däremot köper LP skivor han var för ett tag sedan på någon mässa (eller vad det var) i Umeå och köpte hem ännu mer.

En jukebox skulle vara ganska skönt att ha hemma, trots att jag sällan spelar musik, bara för att det är en ganska skön möbel. Nu har inte vi plats så det kommer aldrig att bli aktuellt.

Sedan läste jag hos Shannara - så nu väntar jag med spänning på et gott skratt, åtminstone ett stort leende.

Cecilia Artista sa...

Härliga nostalgiska musikbilder! Fint fotade är dem också!
Javisst har man en hög, ganska stor tom, med LP-skivor. Men ingen jukebox - det skulle vara kul att ha!

Pialotta sa...

Jukeboxar ser man inte så ofta nu .. riktigt kul så väl som LP-skivor.. har en massa på vinden, men där står de nu bara.
Ha de fint.. musik ska byggas utav glädje:)

Pysselfarmor sa...

Houps...det blev en härlig nostalgitripp för Pysselfarmor!!

Ellis sa...

Jag har ett svagt minne att jag pillat på en sådan där mannik.. Med lp skivor. Vet dock inte vart, när och hur?