torsdag 1 juli 2010

Sommarlunch: lite längre, lite lyxigare, lite randigt - med cola


När termometern ligger runt 17 gradersstrecket behöver man värmande mat. Det tyckte i alla fall kollegan Helena och jag som tog en lite längre och lite lyxigare lunch idag. Då en av våra favorestauranger - Abyssinia - inte längre finns i Vasastan tog vi oss till Ringvägen 105 på Söder och njöt av en härlig etiopisk lunch. Vi välkomnades av ägarinnan med en varm kram, 20-kronors rabatt på maten (vi hade ju ändå haft en lång resväg tyckte hon) och en trevlig konversation. Japp, det är så man behandlar stammisar i huvudstaden;-) Maten består av olika röror och grytor - starka och milda - och serveras alltid med Injera bröd som ägarinnan bakar själv varje dag. Kan varmt rekommendera stället som ligger på en mysig innergård med uteplatser 50 meter från Skanstull T-banan.



Randigt och Cola
Efter lunchen tog vi en matsmältningsshoppingrunda i Ringengallerian. Nu är shoppingcentret såpass litet, det vill säga det blev inte så mycket matsmältning om man säger så. Men i butiken som vi besökte hade vi tur igen: en ung tjej delade nämligen ut mini Coca Cola Light burkar till kunderna. Kolla bilden, ganska rolig idé! Japp åsså fick en randig tröja följa med hem också. Eller som kollegan Helena uttryckte det:
- Den är perfekt för dig, du är ju en sådär randig person.
Undrar vad hon menade med det;-)

21 kommentarer:

Petra sa...

Hej du tjusiga, randiga kvinna.

Burken tyckte jag om.

Per-Anders sa...

Tänk om sagt att du var rutig.

Hörni sa...

Randig är kanske inte så dumt att vara.:)

Maten ser supergod ut, och kul att bli så väl emottagen på stammisstället. Stockholmare är riktigt trevliga..D

Sv: Tack! Det känns så bra att ha bestämt sig.:)

Olga T sa...

Randig person....bara du inte är långrandig så är det OK ;)

Ellis sa...

Heej Beate!
Jag har lite svårt för grytor då de alltid är äckligt fett runt köttet.. Blir pill för min del då jag får rejäla kväljningar av att se de där vita fettet gegas mott köttet - fatta att gulasch soppa inte är en hit då haha.

Hoppas dock maten smakade gott!

sv: Åh fy fan.. jag äter aldrig mögelost.. eller mögel i något men den där natten DÅ lyckades jag minsann! Tre hela mackor också!!

sv2: Haha ja du. Jag fick denna mrödartid för min utväxt förförra veckan så de var bara o acceptera :D Nästa gång får vi boka tsm så är VI synkade! :D

Bajsugglan sa...

det lät gött med etiopisk lunch!

S o F sa...

Ska genast kolla upp om inte Borås lunchställen kan införa att kram ingår i priset.
:)

Låter som en mycket trevlig innehavare + god mat.

Jag köpte en randig t-shirt senast igår - gillar randigt. :)

Soliga hälsningar!

cat sa...

Sommarluncher är bara så bäst :)

Svamparna hos mig är från i år och jag har redan ätit egenplockade kantareller :)

Susanne sa...

Jag vill oxå ha Cola fall de har så snygga burkar, passar mig som bara älskar skor =)

Susanne sa...

SV: Gillar verkligen mina nya bloggdesign. Det blir många olika utseenden innan man blir nöjd och just nu känns den designen bra.

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Trevligt med långluncher och att smälta maten genom en shoppingrunda kan aldrig vara fel.

Däremot är Cola något som jag inte dricker men burken var söt.

Randiga Beate - tvåfärgad eller många olika färger? Kanske som de brukar säga till mig och kläder - Det är ju precis Margareta och då brukar jag få samma fundering som du fick med det randiga.

Ps Idag har jag varit på den årliga flugfesten, trots att jag inte var inbjuden - var bara med på håll.

Jag har riktiga paparazzibilder =)

anne sa...

Är du randig du? Inte långrandig vä? ;)

Etiopisk mat har jag ätit några ggr, urgott. Ska ha ditt ställe i åtanke.

MaMalena sa...

Ta det som en komplinmang, randiga kvinnor är coola!!
Skulle velat hänga med, men med bara en dag till sem så kände jag mig lite stressad. Btw du gissade rätt! snyggt kort va? ;) hoppas ni får det trevligt på gården!

anne sa...

Kanske snart då? Gilla omslagspapper alltså? Släta ut och vika fint och använda igen! ;)

Ellis sa...

sv: hmm oj vi har ej migrän i familjen jag har haft de här nu i kanske några månader och de känns som om e blir värre för varje vecka. Hade detta senast i söndags!

Men nu är den borta.

Hoppas ja inte behöver ta dina killer pills...

Daniel sa...

Du fina randiga!

Ser ju såå gött ut! Nami

Anders W sa...

Oj, var bor du? Här verkar termometern ha en tiopotens till. Hoppas du får varmt till semestern och ännu längre tid att njuta av maten ;-)

egoinasmamma.nu sa...

Maten frestar verkligen, kanske inte så konstigt - Egoina kommer snart och vi skall äta middag. Hungrig är jag.
Sv: Aw, vad gullig du är!

anne sa...

Hej du!

Fredag!

Semester!!!

red sa...

Hallå igen, ville bara säga att jag är tillbaka i c'v'lasjonen igen efter en utflykt till mellersta Norrland. Där fanns inget Internet uti skogen.
Glädjande nog inte så mycket fotboll på din blogg. Den får mej bara att känna mej U.T.E. Bättre med mat.

Heidi sa...

Åhh vad gott det låter med maten..va synd att jag inte kollade restaurangen när vi var i närheten. Får ta det nästa gång!