tisdag 20 juli 2010

Suomi… fortsättning I

Det finns ju olika sätt att ta sig till Helsingfors från Stockholm. Man kan flyga, ta båten eller segla över. Vi valde att ta båten över Östersjön. Jämfört med tidigare resor möttes vi av några otippade, positiva överraskningar – framförallt på utresan.

Ombord
- Passagerarna bestod mestadels av utländska besökare och de få svenskar som fanns ombord var inte nollåttor. Paparazzin BP fångade såklart killen med mobiltelefonerna som visade prov på simultanförmåga;-)
- Underhållningen ombord har fått sig en rejäl uppryckning på senare år. Mediokra dansband med avdankade musiker har ersätts av moderna och fräcka artister som kan sina instrument och håller tonen (enligt den inte tondöva maken). Antingen det eller också har vi blivit gamla och ändrat musiksmak… mmhhhhh.
- Beställer man ett glas vin i baren blir man tillfrågad om man vill ha 12, 16 eller 22 cl. Konstigt: räknas vin som sprit?

Ale, ale, ale
Alla gatuskyltar i Helsingfors är tvåspråkiga – finska och svenska. Annan skyltning visar ofta budskapet även på engelska och ryska. Tyskar som inte kan engelska känner sig nog mindre välkomna där. Dom får fortsätta åka till Kanarieöarna.
Precis som i Stockholm så pågick det rea i Helsingfors. Fast där heter det ale, precis som den engelska ölsorten… mmmhhhhh. Ganska smart egentligen.

Flying Dutch
Helsingfors har sin egen flygande holländare, fast i form av en restaurangbåt. Ett urmysigt ställe med toppen mat.

Fler ”i”
Anne kan finska men hon håller inte alls med min finsk-svenska språklektion från igår. Men kolla, här kommer några ”i” till:
Terminal-terminaali, vin-viini, buss-bussi, kaffe-kahvi, rock-rokki, apelsin-appelsiin, snaps-snapsi, konjak-konjakki, cider-siideri. Men öl heter inte öli utan ”olut”. Med dom här orden borde ni klara er mycket bra i Finnland;-)

PS. Den första bilden visar en just då icke skrikande fiskmås. Jag lovar att den såg likadan ut som Gärdsmygens när den flög. Men då jag trots åtskilliga försök inte lyckades fånga en flygande variant av varelsen får ni hålla tillgodo med det här fotot. DS

13 kommentarer:

Petra sa...

Jag dör, vilken bra bild på killen med telefonerna.
Kram

egoinasmamma.nu sa...

Du frestar mig nästan att vilja åka till Finland, något jag aldrig har funderat på. Sen är jag lite språkskadad, så jag sitter och funderar på alla roliga ord jag kan sätta "i" efter. :D

Olga T sa...

Gillar din språklektion mycket!!
Fågeln är ju väldigt bra fotad men killen med dubbla mobiler är helt oslagbar. Trepartssamtal eller?
Tack för länken!

Susanne sa...

Tuesen tack för finsklektionen, kommer nog att klara mig bra, när det är dags för mig.
Gillade bild nr 2 bäst.

S o F sa...

Dagens inlägg = 10 poäng
(döz poa = franska ;)

Fiskmåsbilden är superbra!
(önskar jag hade tagit den själv)

Mannen med telefonerna-bilden ännu bättre!!
(önskar absolut att jag hade tagit den själv)

Trevlig inläggstext!

Alltså = jag är väldigt nöjd med dig idag BP!
(som för det mesta...)

Soliga och varma hälsningar!
(och som vanligt - tack för all uppmuntran du ger mig)

Lennart sa...

Ibland händer det att jag också pratar i båda mobilerna samtidigt. En gång försökte jag prata i tre telefoner samtidigt men det blev lite för krångligt.

anne sa...

Du är väl för härlig!!!

Och jag gillar verkligen sättet du marknadsför mitt födelselands huvudstad Helsink-I!

Ett toppeninlägg!

Oikein hyvä!

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Det är de avdankade och mediokra dansbanden jag tänker på när jag tänker -Finlandsfärja. Kul att det skett en förändring.

Tyckte det var en bra idé med olika storlekar och det är sällan vi beställer en 22:a snaps. =)

De språken är ganska naturliga i Finland, svenskan och ryskan som tidigare "herremän" och engelskan som ganska naturligt språk i världen, men tyskan hmmm. Jag har läst tyska men ser det trots det inte som något världsspråk och har inte någon direkt koppling till Finland.

I vårt län har vi många "finländska" namn på orterna och på några håll i länet är texten även på samiska.

Stackarn med den simultankapaciteten det kan inte komma till godo för någon, fast för dig som fick den roliga bilden.

LissenTo sa...

Bilden med killen som har två mobiltelefoner är suverän. Får mej att fundera!

Verkar var en väldigt trevlig stad, bra reklam för Helsinkiiiiiiiiii

Jess sa...

Du bjuder som vanligt på härliga bilder!!
Bra med lite tips och språkundervisning, nu kan man ju snart bege sig iväg!
Tack för restaurangtips!

Ellis sa...

Vad duktig man, säker på att han hade snopp?
Hoppas du storm trivs!

Migrän är de västa jag någonsin fått, men jag tror nog att ja är så ond att jag önskar min värsta fiende det ! :D

Jag skall lämna Sverige på obestämd tid på fredag. Bestämdes idag. :) Kram

cat sa...

Det ser ut som att ni har en väldigt bra semester :)

Cool bild på han med telefonerna.

Hörni sa...

Vilken PR du gör för Finland! Man blir ju riktigt sugen på att åka dit! :D