fredag 8 december 2023

Färgsprakande ”Fem en fredag”: Vecka 49 – Yttranden

"Pinnen", dvs. glasobelisken på Sergels Torg - uppifrån. Läckert:-)

Två julgranar i Gallerian.

"Pinnen" Obelisken igen. Är det advent/jul så är den alltid röd...

En adventskalender i form av ett pussel.


1. Vilka ord använder du för ofta?
Det måste vara en och annan svordom, typ ”f*n”, ” i hel**te”, ”herreguuuuu”.

2. Vilka ord använder du inte tillräckligt?
Kan inte komma på ett/flera ord här.

3. Vilket ord har du nyligen lärt dig?
Rizz. Årets ord 2023 enligt Oxford English Dictionary, den engelska motsvarigheten till SAOL. Enligt Oxfords definition, är rizz ett substantiv som betyder “stil”, “charm”, “attraktion” eller förmågan att attrahera en romantiskt eller sexuell partner.

4. Vilka ord älskar du att höra?
”Rea” är alltid ett väldigt användbart ord, i dubbel bemärkelse;-) "Bra jobbat!"

5. Vad är ditt favorituttryck?
"Det ordnar sig alltid".

Det är Elisa som har uppfunnit ”Fem en fredag”.

LillaSyster är upphovskvinna till "Färgsprakande fredag".

PS. De underbara färgsprakande bilderna jag lägger upp har Ditte tagit i Stockholms innerstad, där Nobel Week Lights pågår just nu. Sista bilden är en pussel-adventskalender som Yvonne har på sitt jobb. Tusen tack tjejer:-) DS. 

18 kommentarer:

femfemman sa...

Tänkte att du varit uppe och flugit över obelisken. Och så är det Ditte som flugit där... Så det kan bli. Drönarbild?
Jag svär nog mer i tanken än med munnen. Har med uppfostran att göra. Min mamma talade ju om att Gud blir arg, då hon hörde mig svära en gång. Gud fick man passa sig för. Att min far svor som en borstbindare, det brydde sig gud nog inte om.... eller ocksåmhade min mor gett upp. Kommer så väl ihåg att min mor förmanade min far att inte svära, då vi var bjudna hem till prästen. ( Vars fru var barndomsvän med min mor...) Tror att han klarade det....
Mitt vanligaste ord, det är med största sannolikhet "USCH". det säger jag ofta.
Vackraste ordet: Mormor. Tveklöst.
Ha det fint!

Susjos sa...

Snacka om färgsprakande! Och idag får man fundera lite på svaren i Fem en fredag!
"Rea" är inte dumt, inte heller "bra jobbat!
Ha en fin kväll, jag laddar för tre nattpass!
Kram

nalta norrland sa...

svar Jag har fulltankad bil med en motor dom lagt av vilket gör att jag icke har nån tanke på att tanka bilen även om jag tankar annat 😅
Vilken tomte kommer med en ny bil till mig?
Skicka adressen så ska jag skriva en önskelista 😜
🤗
Återkommer om en strax 👋

LillaSyster sa...

Wow nu snackar vi snygg gran!
Passar perfekt på min fredag =) tusen tack och ha en bra kväll! Kram

nalta norrland sa...

Bara lånade bilder idag… inte bara bokmärken Du får utan även finfina bilder 🤩
Jag svär för mycket… tyvärr, missbrukar dessutom ordet förlåt i tid och otid.
🤗

Kina sa...

Tvillinggranen var inte dum.
Svordomar kan göra nytta också, t.ex. lindra smärta. Joo, så är det! Om jag slår i tån och skriker ut en svordom så känns det mycket bättre!
Det var ett nytt ord, Rizz, men hur får jag in det i en mening!
Ditt favorituttryck gillar jag! För så är det ju! Ha det gott!

Boklysten sa...

Det var väldigt svåra frågor idag, man fick tänka efter både en och flera gånger och ändå fick inte jag i alla fall svar på en del. Jättefina, färgsprakande foton!

Hanneles bokparadis sa...

Snygga bilder, svär inte, för många ungdomar i närhet, rea struntar jag i.

Ditte sa...

Snyggt färgsprakande!Tack för länken och att bidra med ett par bilder gör jag gärna. Det är mobilbilder så de är inte så skarpa som jag önskat.
Kul med adventskalendern i form av pussel-
Kul att läsa dina svar och "att det ordnar sig alltid" gillar jag också.

Hannas krypin sa...

Jag tänkte skriva om bra jobbat som ord jag älskar att höra. Men valde istället att fokusera på barnen.

Gunnel sa...

Så tätt granarna står. Kan man verkligen komma mellan dem? Jag skulle inte vilja var den som har hand som julgransplundringen där.

Guldkryckan sa...

Jo, en och annan svordom kommer ju här också ibland, försöker hålla det till ett minimum men man är ju inte mer än människa. ;)

Rea är ett fint ord så här i "dyrtider", absolut.

Ha nu en fin lördag Bp.

christian sa...

Mycket färgglada å härliga julgranar.....å en adventskalender med pussel var ju för en gångs skull en riktigt genomtänkt variant, bra där!

Paula sa...

Jaja, det ger sig, säger jag o det låter lika som ditt favorituttryck. Rizz har jag aldrig hört vilket sorgligt nog innebär att kärleksfronten är stendöd. Härliga foton, granarna i gallerian är lite väl mycket för min smak, man kan ju inte ens se en gran därunder. Men ibland är pråligt lyxigt också, o det är säkert meningen.Läckrast var pinnen uppifrån, hur man nu lyckats fota den?

Anki sa...

Verkligen färgsprakande! Kul foto med obelisken ovanifrån! Granen är fin, men lite överpyntad i mitt tycke :)
"Det löser sig", är ett uttryck jag ofta säger.

www.saramadeleine.se Orsakullan sa...

Att jag inte tänkte på REA smart ord. Det gör ju en alltid glad. Kanske lite extra när det är rea på något man vill ha och som man måste köpa. Den där känslan jag fick det billigare!

Angelgirl - Åsa Danielsson sa...

Härliga färger på allt pynt i granen! Sergels torgs monumentet är något utöver det vanliga man ser, men kul att med olika färger till olika årstider! :)

Ha en fin fortsättning på helgen! :)

Klimakteriehäxan sa...

Tack, där fick jag ett nytt ord i alla fall!!!! Nu gäller det att komma ihåg det också.