tisdag 5 augusti 2014

Samma sak, fast tvärtom







Vem kan man egentligen lita på nuförtiden? Jag menar igår kväll lyssnade jag på svt:s lokala nyheter abc nytt. Deras väderprognos utlovade strålande solsken och 32 grader för stor-Stockholm idag. Imorgon skulle det visst bli skurar. Jaha. Lite senare såg jag på BBC:s världsväder. Där förutspåddes samma sak, fast tvärtom.

Tvärtom
Just tvärtom-delen råkade jag ut för idag. Det kom några rejäla regnskurar och temperaturen pendlade mellan 23 och 26 grader. Som tur var tajmade jag in lunchdejten med en riktig snygg goding mellan skurarna. Och skyfallet som dränkte Stockholm medan vi åt var riktigt mysigt och romantiskt där vi satt under markisen;-) Nu är det bara att hoppas på att dagens prognos gäller imorgon och inte tvärtom… igen;-)

Bildbevis
Bilderna jag lägger upp visar en uppkastande stupränna på dagens utmärkta lunchställe BankOmat. Undrar varför det inte satt någon just där;-) Solfjädern som jag fick av favo kollegan Yvonne idag har redan kommit väl till pass, då varken 73:ans buss eller Roslagsbanan har luftkonditionering. Nu svalkar jag mig viftandes med Norrköping – Nerpåstan i näven. Bild nummer tre visar att det inte bara är vintertid som snö/istappar kan ramla ner från tak. Nej då, det är minst lika farligt under sommaren och då är det då inget regn som menas;-)

14 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Har inte kollat några prognoser sista dagarna, eller jo, jag har kollat, tror jag, fast jag minns inte vad de förutspådde.

Här pendlar det mellan regn och mulet om vartannat fast just idag har det varit uppehåll...tror jag, har lite dålig koll men frugan instämmer här, det har varit uppehåll ;)

Lunch har vi ju i bamba i dessa dagar, igår var vi 5 vuxna..och ett barn, barnet avvek direkt efter lunch, tror det var inplanerat men maten kan ha varit boven..hujedamej va tråkig mat det var, tre potatisbullar, lingon och till detta ärtor.

Idag var det inga barn alls, men fyra vuxna åt i alla fall, en mindre än igår..jag gick och köpte snus istället ;)

Men nu får vi hoppas på uppehåll resten av veckan...eller hur ;)

Ha de bäst BP.

Eva Trillian sa...

En sak kan man vara säker på; regnar det så kommer det uppifrån ;)
'Tvärtom' heter väl systemet som SMHI använder? Eller? ;)

Olga T sa...

Idag har vi haft ett underbart väder här! Precis lagom varmt. Har nu suttit i trädgården i 4 timmar och njutit ikväll! Alldeles jättskön luft att andas och lagom solstrålar. Ingen åska, inget regn och regnet som drog över här under gårdagen verkar ha gjort susen. Tur att du och din dejt (gissar vem det är) satt under tak på lunchen. Både regn och åska kan vara så mysigt, men det gäller då att vara på rätt ställe!

Susjos sa...

Hade ju hoppas på lite sol idag eftersom jag är ledig,men icke sa nicke!! Fast varmt är det ju så det förslår!
Å där fick jag ett nytt restaurangtips av dig, man tackar!!!

KajsaLisa sa...

Första bilden är ju helt otrolig, har facebook äntligen tagit fram något man har nytta av ? Okej det tar emot, men jag måste säga en sak, "gillar"
Du skulle passat på att fota under markisen.
Dom förstärker regnet rätt mycket på bild. Tänkte göra det i Gamla Stan i onsdags, men då tittade solen fram.
Nu stänger jag bloggen till Måndag, skall åka bort ett tag, ja just det, dit skall jag, som vanligt alltså.
Just det, sista bilden blev roligast :)

Freja sa...

Här skulle kylan komma idag men det var gassande vaarmt. Fast vi fick ett uppfriskande åskväder med medföljande regn på kvällskvisten, så det finns fortfarande hopp om mer svalka...

Ama de casa sa...

Undrar om vädergubbarna har nåt vetenskapligt sätt att spå väder på, eller om dom bara chansar? ;-)

Men om man sitter på rätt ställe och det inte är alltför kallt, då kan det ju till och med vara lite mysigt med regn :-)

Stare Ström sa...

Bästa sättet att bestämma vädret är nog att titta ut!

Anne-christine sa...

Ja vem ska man lita på igentligen????

Äsch, det blir det väder det blir.
Ha en fin dag!
Tjingeling.

Anne-christine sa...

Ja vem ska man lita på igentligen????

Äsch, det blir det väder det blir.
Ha en fin dag!
Tjingeling.

cat sa...

Ja jösses dessa motsägande väderprognoser kan ju göra en minst sagt galen. Fotade själv vattensprutande stuprör och en sådan bild kommer nog med i nästa veckas tema.

Monica sa...

Vi fick inte en droppe här ute men det är inget jag gråter över eftersom när det kommer blir man dränkt.
Ja tak är bäst att passa sej för nu fört tiden så man inte får en människa i skallen.
Ha en bra dag

Carita Liljendahl sa...

Jorden behöver ju lite vatten, men helst hade det väl fått komma över Sala-trakten...
Vi har inte fått nästan nåt regn alls på fyra veckor, det är kruttorrt i terrängen.

Kramar!

Susanne sa...

Hur kan SMHI ha så fel. Vi var på väg ut för en massa sol å bad, men det var ju bara att vända. Idag blev eftermiddagen bra iaf. Måste ju suga ut det sista av denna semester.