söndag 27 december 2015

Skyltsöndag #33

Dags för Skyltsöndag nummer 33. Har alltså förvaltat Pumitas skötebarn i 33 veckor. Helt otroligt egentligen! Nu var skyltningen aningen gles den gångna julveckan, men jag gjorde mitt bästa att hitta några godbitar i alla fall.


Precis som jag trodde så satte Claes-Göran inte upp en ny ”aptitretande” skylt den gångna veckan – Santa-Claes var kvar i stan alltså, ganska logiskt. Även den andra sidan av skylten var kvar – där överdrev han liiiite faktiskt. Men jag har i alla fall inte visat den på bloggen igen;-)


Jag bor strax utanför huvudstaden – 16 kilometer närmare bestämt. Å nej, jag skulle inte cykla in till stan. Det finns ju Roslagsbanen som tar mig till centrum (inklusive ett byte till valfri tunnelbana) på en halvtimme – om jag har tur alltså. Kan inte gissa hur många timmar det skulle ta om jag tog cykeln, ett fordon jag inte använt på 20 år eller så;-)


Liiiiite otur för alla som ville hämta ut sina julklappar hos Postnord på den lokala Hemköp. Att stå i en ”hederlig kö” påminner ju om Systembolagets ”utlämning” på 1980-talet. Å det tog sin tid om jag minns rätt.


Jag läser ju lite fort ibland. Å den här texten som jag hittade på flaket på en mindre lastbil fick mig att tänka på oplanerade laster faktiskt;-)

Roligare än så här blir det inte idag. För alla REA/SALE skyltar i butikerna är väl knappast mera upphetsande än skyltarna jag lägger upp – eller????!

1 000 tack alla ni som skyltar. Toppen att ni hänger på:-)

Pumita
är uppfinnaren av Skyltsöndagen. Jag förvaltar den bara.

Alla som tycker om att skylta hittar ni här.

23 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Hi hi hi, jag läser också för fort för jag läste
oplanerade laster jag med... :)))


Bilkö är så 2011 var bara så rätt! :)

Kram ♥

Kolonilotta sa...

Jag tyckte i alla fall att dina skyltar var suveräna! Du tänker liksom "outside the box! :)
And i Love you for it! ❤
Ha det gott denna söndagkväll!
Kram!

Geddfish ♥ sa...

SÅ bra skyltar "på riktigt".
Och jag läser för fort mestadels, ögnar snabbt igenom och det kan bli lite fel.
Men då får jag mig ett extra nyttigt skratt.
Bilkön fick jag allt grunna lääänge på, ibland är jag trög, men det är nog för att jag cyklar mest, haha.
Och hatar köer, därför jag självscannar mina varor på mina matvarubutiker.
Tack för leenden jag fick, ha det bäst!

Ama de casa sa...

Jag cyklade faktiskt hem från jobbet ett tag. Från Solna till Sollentuna. Anders skjutsade mig och cykeln till jobbet, för på mornarna skulle jag aldrig ha lyckats. Sen cyklade jag hem. Om jag inte tog cykeln på pendeltåget, vill säga... Haha! :-)

Sen skaffade jag moppe, och då körde jag både dit och hem. Perfekt! Inga bilköer och inga buss- eller tågtider att passa :-)

Ama de casa sa...

sv: Dom sprang så himla fort, tomtarna. Självklart var det därför bilderna blev suddiga... ;-)

Kolonilotta sa...

Svar: Det sker en enorm fest på en av stränderna längst ner på södra delen av ön varje månad när det är fullmåne! Sk "fullmoonparty". Och då målar sig ungdomarna med självlysande färg, har självlysande kläder som dom köper på ön o s.v
Men skylten blir ju extra rolig eftersom dom inte använder sig av kommatecken.
Fri tolkning så att säga! :))

Ditte sa...

Claes-Göran levererar alltid och du är bra på att fånga hans varierande skyltning.
Tack för ett gott söndagsskratt. Och extra roligt att du tagit bilderna och sett skyltarna.
Och visst är cyklar populärt, här på Götis tror man ständigt det är målgången på Vätternrundan eller Tour de France som pågår...
Jodå, jag cyklar också. Men helt lagligt.
Hederligt köstystem håller än...Men visst tar det tid.
Tack för att reaskyltarna uteblir....Inbjuder oftast inte till lustigheter.
Trevlig kväll!

Tredje året i Hjo sa...

I Malmö i korvkön:
Göteborgaren: En hel special, tack.
Korvgubben: Ska det va med mous?
G: Ja ja ja ja!
K: Mouset är slut.

Eva Trillian sa...

Alla laster är väl oplanerade? ;) Tror inte vi behöver hjälp med det! ;)
33 veckor? Wow - ja tiden går fort när man har roligt ändå!
Hederlig kö? Undrar vad en ohederlig kö är ...

Anita Malta sa...

Kul att Claes-Göran hänger med. Hoppas han vet om det och kikar in på din blogg lite då och nu.
Härliga góbitar alla fyra skyltar, var och en på sitt sätt ;-)
Har du inta cyklat på 20 år !! Fanns det vettiga cykelvägar här skulle jag cykla varje dag. Fast kan vara liiite svårt att fota samtidigtså det är nog bra som det är.

Hämtar man julklappar på Hemköp nuförtiden !! ..och går det inte lika bra med "vanliga" frimärken ? Att behöva köa är ju lite trist...

Haha... tänk om man kunde planera sina laster. Vilka laster förresten ;-)

Svar: Kanske har jag tagit mig vatten över huvudet som anmält mig till Fotoutmaningen 316+1 Foto 2016 samtidigt som jag köpt ett nytt Wordpress tema som jag inte behärskar plus att problemet att ladda upp bilder kvarstår. Hejåhåå... många timmar framför datorn väntar... ;-) Men fotoutmaningen känns kul :-)

Ulla Maria sa...

Även jag tillhör de snabbläsande och såg framför mig hur de oplanerade lasterna låg huller om buller. Vad gäller cyklande gör jag det mest på jobbet och har precis varit ute på en tur i anläggningen. Förundrades då av en stor, drygt fem meter hög med snö som de lyckats få ihop. Här kom ett par centimeter igår natt och det mesta har smält bort under dagen. Flitiga myror i snösvängen här inne.

Mias Mix sa...

Nej cykla från Täby vore lite för mycket. Man ska ju hem också... Alltid underbara skyltar hos dig. Och alltid lika bra hos Claes-Göran! Hederlig kö gäller alltid här hos oss på Ica, Posten, mm. Bara apoteket som har nummerskyltar.
Ha det fint och tack för att du orkar fortsätta med skyltsöndagarna!!

Maria sa...

Jag bor oxå 16 km utanför min huvudstad (Kristianstad) och det händer att jag cyklar dit. Och hem. Men så är jag ju som jag är.....
Härlig följetong hos Claes-Göran och jag läste lika snabbt som du!
God fortsättning!
Kram

Susjos sa...

Men det var ju toppenskyltar BP! Älskar "postens" skyltar med hederlig kö och slut på julfrimärken...hehe! Och Claes-Göran grejar alltid roliga skyltar!!!!
Å cykelskylten..hehe,tänk om fler gjorde som Ama gjorde på sin tid i Sverige..cyklar eller kör moppe,då skulle vi kanske slippa en del bilköer!

sv: Så kul att du börjar titta på ESC, hihi..och jag på lite mer fotboll faktiskt..jag är ju minsann också lik Tysklands tränare ju..för tjejerna ;-)

Monica sa...

Till skillnad från Mall of Scandinavia
där jag aldrig skulle sätta mina fötter
är din skylt läcker och ger ett bra budskap.
Hon heter Signe och Sture är en
naturbegåvning något jag inte trodde när
jag började fota honom med huvudbonader.
Sitter som ett ljus:)
Själv skulle jag aldrig våga cykla i stan
för att inte tala om träningsvärken man skulle få
Inga frimärken, ur led är tiden
Ha ett riktigt GOTT NYTT ÅR du och Långa Farbrorn
KRAM

Susanne sa...

Hahaha, hade förträngt hur jobbigt det var att gå på Bolaget speciellt inför storhelger med en aktiv 3-åring (Rasmus). ;)

cat sa...

Ha ha då har vi samma inställning till fordonet cykel! Slängde min gamla rostiga för sisådär 10 år sedan eller mer.

Hederligt kösystem måste ha varit en utmaning för en del kan jag tänka mig.
Fick också ihop en oplanerad last när jag läste skylten.

Ama de casa sa...

sv: När det gäller längre resor så brukar vi vara lite mer noggranna när vi kollar tider och sånt. Det är på dom här bussturerna inom 5 - 6 mil som vi verkar slarva nåt helt otroligt.
Men å andra sidan kan man då i värsta fall ta en taxi hem utan att bli ruinerad :-D

Ama de casa sa...

Det finns förresten en ny aspirant till Skyltsöndagen. Hon vet dock inte riktigt hur hon "blir med". Har försökt förklara lite. Kolla här:

https://ogamotoga.wordpress.com/2015/12/27/jag-har-last-i-en/

:-)

Susanne ❤️ sa...

ohhh inte kul med dessa köer som var på systemet , nr-lappar, och väntan och barns som inte alls ville vara där inne usch, så skönt att man kan gå omkring och titta själv tycker jag :)
Som vanligt har du hittat det som ingen annan ser haha och cykelskylten är riktigt bra, tänk om jag skulle ta cykeln hem ..Det skulle ta ett tag haha
Önskar dig en alldeles underbar Fortsatt start på veckan !
Sanna

Steve sa...

När Postnord är inblandade kan vad som helst hända. Jag vet.

Jag får rysningar när jag tänker på gamla hederliga kösystem. Systembolaget, Posten, banken etc.

För att inte tala om när jag på lördag förmiddag skulle lämna in V75. Om då dessutom ATG::s system fallerade vilket hände rätt ofta p g a överbelastning så kunde det bli många timmar i kön. Annat nu när atg.se finns.

Anni sa...

Nu har jag kikat ikapp på dina inlägg och läst om den oplanerade lasten hur många gånger som helst innan jag fattade vad som menades ...

Jamie älskar jag också, har flera av hans böcker (dock osignerade) och tar till mig det jag vill ta till mig, Lite som Ernst, man måste ju inte gilla allt som karlarna gör.

Blundar för snön där ute, även om jag gillar solen. Måste det verkligen bli vinter när det nu var så underbart väder alldeles nyss?

Marina sa...

Det där med oplanerade laster är inte helt fel, faktiskt. Tror jag ska lägga mig till med någon sådan.