torsdag 10 december 2015

NK:s julskyltning









Under en utmärkt lunch tillsammans med favo kollegan Yvonne diskuterade vi varuhuset NK:s julskyltning 2015. Då slog det mig! Jag menar många av mina bloggkompisar bor ju inte i stor-Stockholm och har därför inte möjlighet att titta på skyltningen irl. Alltså tog jag ”en sväng” förbi. Så det här inlägget är främst till mina läsare ute i landet och till er som bor utomlands. Ni är ju också några stycken om man säger så. Enjoy!

En klassiker
NK:s julskyltning är ju en klassiker bland jultraditioner och känd i hela Sverige. NK fyller 100 år 2015 och fönsterskyltningen skildrar hur vårt julfirande har förändrats under de senaste 100 åren, 1915-2015 alltså.
Ska inte avslöja vad jag ansåg om skyltningen i det här inlägget, vill ju inte påverka ert omdöme;-) Men det kommer att vara roligt att läsa vad ni tycker. Expressen har beskrivit varje skyltning i detalj. Är ni intresserade så kan ni kolla här.

Inte lätt att fota
Det var inte så lätt att fota fönstren kan jag säga. Hade stor lust att be folk som stod i vägen att flytta på sig, att stoppa all trafik på Hamngatan där NK finns, samt att släcka belysningen i fastigheterna på andra sidan gatan. Hade dessutom liiiiiite brådis att komma ut från stan före klockan 13:00. ”Halva” Stockholm (dock inte Hamngatan - tyvärr) stängdes nämligen av för all motor- och gångtrafik på grund av Nobelfesten.

PS. Ja, jag vet att det har varit aningen för mycket jul på den här bloggen. Ska skärpa mig - tror jag;-) DS.

25 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Hoppas det är okej att jag kollade skyltningen trots att jag bor på 20 minuters gångavstånd. :)

Sitter just nu och följer Nobelbanketten.

Kramen ❤

Helena sa...

Tack för visningen! :-) För mig som bor så långt bort från NK kändes det roligt att få se julskyltningen. :-) Tack!

Maria sa...

Jättefint - tack för visningen!!
Kan bara återgälda din kommentar hos mig - både dina bilder och din blogg är toppen!!
Kram

Ditte sa...

Jag har sett den i år och det samma vecka i november som den avtäcktes, i mitt tycke för tidigt. (Bloggade om den den 16/11) Förr var det till första advent och skyltsöndagen som den avtäcktes och det var lagom.
Jag har sett NKs julskyltning från 1960, i princip varje år då vi varit hemma i Stockholm i dessa tider, så det är tradition att se den. Men årets julskyltning...
(Vet ju att årets julskyltning hänger samman med NKs hundraårsjubileum och att de valt ett historiskt tema, men....)
Du lyckades få fina bilder och många detaljer kom verkligen fram.

Susanne sa...

Jag har inte hunnit till NKs julskltning, så jag tackar för bilderna =)

Susjos sa...

Tusen tack för bilderna!!! Jag har inte varit in till NK,och kommer nog inte att hinna dit heller,så jag tackar allra ödmjukast!
Bra bilder och nog tycker jag det var ett bra val att ha visa hur julfiranden har varit under årens lopp! Får titta närmare på din länk där till Expressen.
Nejdå, inte alls mycket jul...!!!

PS. och tack för fina ord på min blogg!! DS.

Kolonilotta sa...

Tackar...
Jag orkar nämligen ALDRIG gå dit och titta.
Visst är det väl konstigt.
Tycker nog inte att den var nått vidare i år om jag skall vara ärlig.
Då har det varit mycket snyggare förr.
Men smaken är ju som baken! :)
Missade allt med nobelfesten också.
Jag och maken somnade efter middagen...
Och nu ligger jag här med klarvakna ögon.

KajsaLisa sa...

Jag har inte hunnit med NKs skyltfönster i år, brukar vara kreativt upplagt. Kul att e det hos dig om jag inte hinner.

TantGlad sa...

Tack snälla för julskyltningen. Jag bor ju inte i Stockholm, men älskar denna stad. NK är ett måste för mig att besöka då jag är i Stockholm.

Jättefin skyltning. Känner igen den gamla Tv:n. En sån fanns i min barndom.

Tack för mysigt inlägg.

Julekram.

Marina sa...

Tack för den! Jag tyckte den var jättemysig och skulle gärna vilja stå där och leta detaljer, vilka du i och för sig lyckades hitta rätt bra ändå. Tidstypiska leksaker fanns i alla fall och det är alltid kul att få vara lite nostalgisk...

Ama de casa sa...

NK's julskyltning var ett måste då när jag bodde i Sollentuna. Nu är det aningens för långt, så jag tackar för bilderna :-)

Gissar att du gillade den fina "julkranen" på första bilden bäst :-)

Unknown sa...

Väldigt bra bilder har du fått till. Gillar att Nk gör den där extra ansträngningen gällande julskyltning så i min värld är det mesta bra.
/Kiki

cat sa...

Även i Gbg lockar NK:s julskyltning horder av folk. Själv har jag ännu ingen julkänsla alls och avhåller mig från att fota allt för juliga saker.
Tycker att du trots alla förutsättningar som inte var bra, lyckades väl med ditt fotograferande.

Ulla Maria sa...

Tackar så mycket för att jag fick följa med på väldokumenterad julskyltning. Tycker du lyckats mycket bra med att fotografera, fotgängare och reflekterande belysning till trots.
Det får mig att minnas spänningen på och inför skyltsöndagen när jag var barn. Frågan är om inte affärsidkarna biter sig själva i svansen när de nu tidigarelägger skyltning och julkänsla i butikerna. Den här festliga och efterlängtade starten har försvunnit och vi går inte man ur huse för att titta. Nu exponeras allt under en längre tid men jag tror vi ser det mindre.

Ama de casa sa...

sv: Det är rätt kyligt här nu. När inte solen skiner så är det handskar och jacka på som gäller. Förutom engelsmännen då, som envisas med att gå i shorts och kortärmat ;-)

FREEDOMtravel sa...

Jag tycker att du lyckades få till bilderna riktigt bra! Jag bor ju visserligen i Stockholm, men har inte hunnit se julskyltningen (ännu) så jag tittar med intresse ändå ;)

Steve sa...

Jag tycker att du lyckats bra med dina bilder trots allt folk, störande belysning etc. T o m en kran fanns där vilket väl räcker för att du ska vara nöjd.
Ingen julskyltning i min smak dock. Jag tycker att allt är för "plastigt".

cissi sa...

Det första vi gjorde när vi kom till Stockholm var att gå och titta i NK:s fönster, vi hade tur och fick första parkett för det var inte så mycket folk.
Och om jag ska säga vad jag tycker om skyltningen i år, så tycker jag att den var lite tråkig.
Ha en fin helg!

Carita Liljendahl sa...

Någon kanske tycker det blir för mycket av det goda, men det du visar på första bilden tycker jag dom lyckats fint med!

Bevare mig väl sa...

Tusen tack för visningen! :-) Det hedrar dig att du tänker på oss många mil bort!
Roligt att se!
Jag ska titta lite mer bakåt i din blogg... nyfiken på vem som döljer sig bakom konst eller konstigt!

Hanneles bokparadis sa...

Tack för bilderna! Så här ser det ut i Göteborg: http://hannelestraditioner.blogspot.se/2015/11/nk-jul-goteborg.html

Eva Trillian sa...

Tack för titten :) Vilken julskyltning!

Anki sa...

Fin julskyltning... men nu är jag ju inte så intresserad längre, men när jag var barn tyckte jag det var kul :) Tack ändå för att du låter oss lantisar ta del av den...

Mias Mix sa...

Åh tack för det! Har bara hört talas om den så jättekul att se! Brukar vara packat med folk framför fönstren hela tiden.

Anni sa...

Nu ska jag börja fira pre-jul och bl a kika på skyltningen också. Har blivit besviken på NK de senaste åren, tycker att de legat av sig. Ska kolla din länk först.