måndag 7 december 2015

Helgbilden - Stjärnjul










Mattias Bylund är Stjärnjuls orkesterledare. Han handplockade ett antal av landets bästa musiker inom stråk, blås och komp till föreställningen.

Det var bästiskollegan Yvonne som för många år sedan ”lurade mig” till en Barbershop-show. Väl ”frälst” på den fronten tog hon nästa steg och fick mig intresserad av ”Stjärnjul”, en traditionell föreställning i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Konserten fyller 23 år i år. Imponerande!

Mäktigt och maffigt
Det är faktiskt otroligt mäktigt att se världsmästarna i Barbershop Rönnige Show Chorus (Yvonne är en av cirka 200 medlemmar) i aktion. Det var ännu maffigare att se kören ”interagera” med sina manliga kollegor Entertainmen. Ja, kolla bild 1 och 2. Bara att titta på gängen ger mig ståpäls. Är man som jag inte lagt åt det juliga hållet uppskattar man extra mycket att det inte bara är julsångar som framförs.

Dragplåster nummer 1
Årets dragplåster på Stjärnjul är Fred Johanson. Hade alrig hört talas om honom, vilket är kanske inte så konstigt då han är musikalstjärna med bas i London. Han har bland annat spelat i Fame, Skönheten & Odjuret, Cats och inte minst Jesus Christ Superstar. Fred som är son till en svensk pappa och en spansk mamma kan sjunga. Vilken sångröst!

Dragplåster nummer 2
Hazel Fernandes som råkar vara Freds fru var inte känd för mig heller. Hon är också sångstjärna i England och har jobbat med bland annat Tom Jones, Tina Turner, Belinda Carlisle, Kula Shaker, Status Quo, Sarah Brightman och Kim Wilde. Dessa artister känner till och med jag;-) Hazel har en otrolig utstrålning och en fantastisk röst.

Programledare
Årets programledare för Stjärnjul är Agneta Sjödin. Japp, hon vet jag också vem det är. Jag lyckades visserligen fota henne, men bilderna var föga smickrande. Det gör inte så mycket, då jag ärligt talat tyckte att hon var aningen "flummig" och spelade bara en biroll i den annars fantastiska två timmar långa konserten.

Fler helgbilder hittar ni hos Marit. Marit har än en gång lyckats med en samarbetspartner - Canvaskung. Fantastiskt det med:-)

PS1. Om ni tycker att bildkvaliteten inte är den bästa så har ni helt rätt. Men kom ihåg att jag bara har en liten Son(n)y och ingen systemkamera. DS1.

PS2. Kikar in hos er under kvällen. Har inte varit inne så många minuter idag. Jag menar strålande sol och sju plusgrader - då passar BP på att "göra stan";-) DS2.

27 kommentarer:

Mias Mix sa...

Åh vad roligt! Jättehärliga bilder som förmedlar stämningen ända hit!! Jag hade inte heller hört talas om dem... ja bara Agneta Sjödin.
Och så kul att du har bott i München :) Jag gillade staden jättemycket. Hade jag vetat att du bott där hade jag ju kunnat fråga efter tips innan vi åkte. Men det kanske blir fler resor dit nån gång i framtiden.

Comsi comsa sa...


Stämningsfulla bilder..
Idag fick vi ju var sin sol att njuta av, hi hi...

Kramen ❤️

Days By Johanna sa...

Klart man gör stan när det är bra väder! :) Man våga ju sig ut idag haha, det har man inte vågat på flera dagar av rädsla att blåsa bort.

Låter som du hade ett underbart tillfälle :)

Tyvärr är bilden i inlägget inte tagit idag, utan en höstdag för 2år sedan. så de flesta löv är borta här med, de blåste bort

Ja, jag blir inlagd imorgon och opererad på onsdag, sen tror de jag får ligga kvar 1vecka, så sen vet jag inte hur jag mår, så då vill jag slippa tänka på julklappar. Och Erik lär ha fullt upp med Hugo så lika bra ha det fixat :)

Skall hälsa lilleman imorgon om lussekatterna :)

anemonen sa...

Ja men det där var ju en toppenkonsert. Jag blev lite avis här för tänk den hade jag gillat. Bilderna du bjuder oss på förmedlar helt klart den ljuvliga stämningen. Det är inte hur bilderna är i klarhet och skärpa osv som jag tycker är det viktiga utan budskapet, och det kan inte den bästa kamera förmedla. Du har lyckats förnämligt ja så till den grad att jag kan höra musiken genom bilderna. Tummen upp här för dig.

Geddfish ♥ sa...

Ah, vad kul! Måste ha varit toppen att lyssna till. Och det är härligt med blandad musik. Bilderna blev väl bra utifrån förutsättningarna, svårt att fota i så stort.

I Filadelfiakyrkan ska nästa års Stockholm Gospel vara, jag var ju med nu i januari och då var det i Konserthuset. Min mamma var medlem i Filadelfiakyrkan i Stockholm, hon bodde och jobbade i huvudstaden under tiden hon fick kontakt med pappa (lite nostalgi).

Meta sa...

Vad häftigt, nu saknar jag storstan sånt händer bara där.
Ha det gott och lev länge på den upplevelsen
Kram Meta

Helena sa...

Åh så mäktigt! Och stämningsfullt. Adventskänslan sprider sig genom fotografierna. :-)

Steve sa...

Det kallar jag en häftig musikupplevelse. Bilderna är helt ok.

Susanne sa...

Jag och Mamsegull ska njuta av Stjärnjul på lördag.

Susjos sa...

Ser toppenkul ut! Tror mej ha hört namnet Fred Johanson, men vet inte säkert?
Har också varit på konsert i Filadelfia kyrkan för länge sedan "En levande julgran" hette den konserten,som återkom år från år, vet dock inte om den fortfarande finns?
En fantastisk lokal är det också!

Ditte sa...

Tack för detta besök i Filadelfiakyrkan med "Stjärnjul". Vilka spännande artister! Har hört Fred Johansson tidigare, jättebra och likaså Rönninge Show Chorus, men de övriga artisterna har jag ännu inte haft förmånen att höra.
Härliga bilder! Och jag kan riktigt höra musiken....
(Agneta Sjödin behöver jag inte höra.....)

KajsaLisa sa...

Tycker bildkvalliten är helt okej speciellt fyran. Sen har ljuset större betydelse än kameran bilderna fån min helgbild är tagna med min Sony RX 100.
Sen misstänker jag att du kört på autoläge. Kolla om du inte kan köra manuellt Har du ett M-läge kan du ställa tiden så du påverkar ljusinsläppet. I andra bilden kan du på det viset göra den lite mörkare, då får du samma stuns som i första bilden i färgerna och eftersom kameran är öppen kortare tid så blir den skarpare.

Marina sa...

Konserter tenderar ofta att bli en härlig och mäktig upplevelse och att det är artister man inte hört talas om tidigare brukar inte ha någon större betydelse. är det dessutom muikalartister så brukar de hålla en vansinnigt hög nivå. Barbershop är mäktigt!

Monica sa...

HIHI idel okända ansikten men här
ute i bushen blir man lätt insnöad.
Skriklisa Sjödin klarar jag mej också utan.
Ha en skön dag i kylan -4,8 här på morgonen.

Eva Trillian sa...

Julstämningen kan behöva lite hjälp att komma igång - den hjälpen borde ju vara maxad på en sådan konsert :)

Ama de casa sa...

Jag tycker bilderna är jättefina! Och WOW vilken upplevelse det måste ha varit!

Sen tycker jag att du gör helt rätt prioriteringar - det gäller att passa på att lufta sig när vädret är så härligt :-)

Anki sa...

Härliga bilder från en härlig föreställning! Och bilderna är det då inga fel på! Kanonbilder ju!

Ama de casa sa...

sv: Jag vet faktiskt inte säkert vad paellatävlingen går ut på, men jag antar att det handlar om smak och komposition... Sen har alla deltagande lagen varsina jättepartyn samtidigt som dom tillagar maten. Ser hur trevligt ut som helst. :-)

Jag bara äääälskar min ledslinga ute på perrosarna. Blir jätteglad när dom går igång på kvällen. Jag var lite inne på att vi skulle åka och köpa upp hela lagret på chinon och typ klä in hela terrassen. Åtminstone gallergrinden och penningträdet. Men då satte Anders ned foten... ;-)

cat sa...

Wow vilken feeling dina bilder ger! Känner riktigt hur det svänger om dem.
Hoppas du får det trevligt på stan.

Stare Ström sa...

Okända för mig med men det borde ge hög stämning med de körer du nämner!

Maria sa...

Härligt med körsång!!
Pssst - det går att gissa nu på min GW - klöddade till det lite med kommentarsmodereringen tydligen ;-)

Susanne ❤️ sa...

Haha vad jag skrattade åt din kommentar men nu är det tillrättat haha
Du ser vad som händer när en blondin och brunett ska göra samma sak haha = kaos haha
Mysiga bilder du tagit riktig julstämning :)
Kramisar

Susanne ❤️ sa...

ps vännen du har en ny GW att gissa på utan några som helst svar ute haha
Kram från klant

Unknown sa...

Synd att du inte spelade in en snutt så vi kunde fått höra lite...bra nyfiken. Silverdamen med den stilfulla kvinnoköreni bakgrunden är ett riktigt bra konsertkort tycker jag.
/Kiki

HelenTh sa...

Det där ser ut som en fantastisk konsert! Jag brukar inte gå på några men denna skulle jag mer än gärna ha varit på.

Kerstins foto sa...

WOW, vilka bilder du fick! Super! Själv är jag inget fan av barbershop men däremot av Fred Johansson! Den mannen har sångröst. Föll handlöst när jag hörde den här på radion för en massa år sedan. https://www.youtube.com/watch?v=5AaqDXjnb6c
Han har varit med i Så ska det låta, även det för en hel del år sedan och man ryser så fort han öppnar munnen och börjar sjunga. Enbart av vällust ska sägas. ;)

Anni sa...

Jag kan bara hålla med Kerstin här ovan - Fred är underbar! Jag har sett honom i flera föreställningar (i Sverige!) och tiggde till mig hans autograf när han flög på samma plan hem från London en gång. Det finns en modern filmversion av Jesus Christ Superstar där han medverkar och är helt magnifik!