fredag 18 december 2015

Färgglatt inlägg!?

Efter en lyckad stadsvandring i 10,4 grader utan en enda regndroppe, men med rejäl blåst satte jag mig framför datorn och fortsatte med en bloggpromenad hos er. Promenaden var aningen mindre varierad idag då de flesta inläggen handlade om vädret, vårt absolut favo ämne oavsett årstid. Å idag var det grått, riktigt grått. Men jag tänker liva upp er lite med några av dagens bilder. Tack vare molnen som hängde långt ner och faktum att det blev mörkt ungefär vid klockan 15:00 är bildkvalitén inte den bästa. Men på något konstigt sätt lyckades jag med att på några foton ge sken av att himlen var blå. Ingen aning hur det gick till, då jag inte photoshoppat bilderna mera än tryckt på ”auto”-knappen för kontrast, kurvor och nivåer. Enjoy!


På väg nedför backen till Roslagsbanan mötte maken och jag den här katten som hade lunchen i munnen. Katten följde en kvinna, men stannade upp, släppte musen och poserade för mig. Visserligen åt fel håll, men man kan ju inte få allt.


Efter en superb lunch på "Cliffan" i Vasastan vandrade vi till Norra Bantorget. Utanför den så kallade LO-borgen står Mäster Palm med en röd halsduk och smälter väl in sådär i juletider.


Att folk matar duvor och änder är ju en vanlig syn. Men att ha en stor säck med bröd med sig och mata fiskmåsar mitt i innerstan (Norra Bantorget) har vi aldrig sett förut. Killen skrek att han absolut inte ville bli fotad. Ja, ni ser ju vad den avhysningen resulterade i;-)


Nu blir det äntligen (oförklarligt) soligt. Högst upp på Stadshusets länga mot Riddarfjärden tittade jag upp. Där finns tre skulpturer gjorda av Gustav Sandberg. Den här heter "Musik", de två andra kallas "Skulptur" och "Arkitektur. Har aldrig lagt märke till dessa figurer förut.


Norstedts, Sveriges äldsta förlag känner ju alla till. Det är här på Riddarholmen förlaget har sitt berömda huvudkontor (till höger i bild). Har varit där ett antal gånger med mitt jobb. Å kolla "kaminen" som står på det lilla torget. Läckert mot den blåa himlen tycker jag.


Efter rundvandringen i stan hamnade vi hemma i Täby igen och då var det mörkt. Så vi spanade in den senaste utsmyckningen i en gångtunnel under E18. Stjärnor och planeter heter verket och invigdes den 23 november i år. Love it! Kolla de röda speglingarna!


De röda reflexerna tillhör den här tunneln som jag visat på bloggen förut, fast då i dagsljus. Utsmyckningen är helt gjort i rost och invigdes i februari 2013. Rost och LEDar är en oslagbar kombo i mina ögon:-)

PS. Jag är fullt medveten om att det är så himla mycket lättare att göra en grå och eländig dag till något roligt om man bor i en storstad. Betydligt svårare att blunda för mörkret när man bor på landet. Så det här inlägget är främst till er därute på vischan som höll på att deppa ihop idag. Men jag hoppas att ni andra också kan njuta lite! DS.

19 kommentarer:

Comsi comsa sa...



Jag ser ju som en kratta så jag tyckte jag klev in i en MELON på sista bilden. Men det är alltså bara en röd tunnel :)
Mata fiskmåsar i innerstan är väl inte så klokt, så jag fattar att han inte ville vara med på bild.
Annars fina iakttagelser som vanligt av dig....

Kramen ❤

Kolonilotta sa...

Fiskmåsar är inte alls en favorit hos mig. Och den som matar dom ännu mindre. Rätt åt honom att han fick bli förevigad på bild i din blogg! :)
Och dessa härligt färgglada gångtunnlar är ju riktigt fina. Speciellt i mörkret.
Och visst blåste det för jäkligt mitt på dan.
Eftermiddagen var betydligt bättre.
Men den blåa himlen missade jag.
Ha det gott ikväll och i helgen!
Kram.

LissenTo sa...

Vilka härliga bilder du visar. Kontrasterna med Mäster Palm stayetten och mannen bakom, blev så bra. Humorn i den

Ditte sa...

Jag njuter till fullo! Stockholm är alltid vackert och ännu vackrare i sol, men man kan inte få allt. Din abilder var verkligen upplyftande. Att folk inte har vett att låta bli att mata fåglarn i stan. Fiskmåsarna och duvorna behöver ingen mat alls, däremot drar maten som bli kvar till sig råttor som sprider sig på stan och i lekparker och angriper barn. Puh, man kan bli trött för mindre..Och miljökontoret är förtvivöade och får åka runt och lägga ut råttgift. (Har parata med dem efter att råttor invaderade bryggartäåppan på Söder efter att fåglar matats där)
Lunch på Cliff låter bra och står på min lista när jag komer hem. Får bli efter julhelgerna...
Skulpturerna på Stadshuset har jag inte lagt märke till, får nu titta extra noga.
Och även Täby har det fint med denna utsmyckning, verkligen läcker. Skulle även gärna se den röda tunneln. Kan föreställa mig att det är fint.
Och helt oavsett väder får v inte roligare än vi gör oss...
Tack för ett uppiggande inlägg!

KajsaLisa sa...

Jättesnygga kulvertar, halsduken klädde honom. Han var ju utbildad skräddare, därav Mäster, kanske han syttden själv.

Olga T sa...

Absolut ett inlägg som bryter det grå. Längtar till huvudstaden men har inga spikade planer ännu. Näst på tur står vår andra stad. Nu har jag julledigt ett par veckor. Startade ledigheten igår med att sova, sova och sova :)))

Ama de casa sa...

Vilket fiffigt sätt att få fram den blåa himlen på :-)

Bara älskar den röda, fina gångtunneln :-)

Eva Trillian sa...

Tack, från mig på vischan, för färg och ljus :)
Gubbar som gapar om att inte vilja bli fotade behöver säkert vänja sig vid att bli det - bra val av reaktion på det :)

Geddfish ♥ sa...

Kanonbilder, BP. De talar för sig själva, så häftigt fångat!
Njuter som vanligt av dina alster.
Å ha en go lördag ♥

Ulla Maria sa...

Det är så gott att få följa med dig på en observant promenad. Med din guidning visar du på en massa saker som det är risk att man skulle missa även om man själv gått på samma gator. Du har ett öga för det där.

Steve sa...

Härligt uppfriskande bilder du bjuder på. Den första och tredje undantagna.

Idag känner jag mig dessutom tillhöra de utvaldas skara. Jag deppar dock inte ihop av mörkret. Det vägs nämligen med råge upp av allt annat vi har här ute på vischan.

Jag har börjat att i tanken fila på fotbollscoachinlägget.

Monica sa...

Det jag inte gillar med katter är att dom
leker(läs plågar ihjäl) maten och många
gånger äter dom inte upp den heller som
med mina koltrastungar:-(
Ser varm och skön ut halsduken
och gångtunnlarna var riktigt läckra;-)
Ha en skön helg;-)

Annette sa...

Duktig katt, som vill få beröm för sitt byte :) Den bilden knyter ju bra ihop med den på fiskmåsarna, eftersom det där brödet till fåglarna antagligen drar till sig en och annan mus eller till och med råtta. Usch, ja. I går kom jag ned litet senare än vanligt till hönsen, då sprang det en mus genom hönshuset och ut genom något hål i väggen. Fåglar drar helt klart till sig ovälkomna gäster. När du skriver om Roslagsbanan saknar jag den, den smalspåriga järnvägen. Det var mysigt att åka med den, i alla fall när man inte hade en tid att passa, och det var så enkelt att ta sig in till stan när vi bodde i Vallentuna. Nu har tjejerna tre veckors jullov, så jag gissar att vi åker med Patrik in någon eller några dagar för litet stadsliv några timmar :) Ha en fin dag i solskenet!

anemonen sa...

Utomordentlig god lunch för katten men stjärnlunchen är ju fågel såklart. Men bättre en mus än inget. fniss Mycket fina bilder och du när det är molnigt och man inte vill ha den där utbrända himlen tar man mot marken och då ser vi inte att det är dåligt väder, och så auto funktionen som är toppen. Den använder även jag i väntan på min väninna som skall undervisa mig i januari o februari i photoshopkonsten. Haha där fick han av måsarna för han inte ville va med på bild, och skall jag vara ärlig har de inte svårt att hitta mat nu Jag ser hur feta maskar skatorna drar upp på gräsmattan utanför min altan. Jodu jag har inte lyckats väl med att fota folk än på allmän plats:-(

Husbilen-Ellen sa...

Visst piggar dina inlägg upp tillvaron!!

Susjos sa...

Ja, tack för ett uppiggande inlägg. Vilken läcker röd tunnel!! Njuter av en liknande upplyst "tunnel" på E4:an på väg till jobbet om kvällarna, men i grönblått..vid Kista avfarten, den är sååå vacker!

Kul att du fick med min svågers f.d arbetsplats: Norstedts, men nu har min käre svåger varit tvungen att gå i pension..han är 71 år nu!

FREEDOMtravel sa...

Håller med. I en storstad händer der alltid saker och finns färg, även när det är grått ute. Men jag måste säga att himlen på dina bilder är ganska blå trots allt! ;)

Anders W sa...

Snyggt! Numera behöver man inte åka till speciella arrangemang för snygg ljussättning finns visst överallt! Njut!

Unknown sa...

Gillar verkligen gångtunnlarna de piffat upp och den här sköööna mannen som inte vill bli fotad.
/Kiki