tisdag 8 december 2015

Alternativa juldekorationer

Nu har jag märkt att det är många av er som längtar efter snö. Kan tyvärr inte bidra med några vita bilder idag (heller), vilket passar mig utmärkt då jag tillhör den skaran som njuter av mellan sju och 13 grader samt gröna gräsytor i december. Fler av er har också visat upp olika julpyssel och –dekorationer på sistone. Här kan jag till min stora glädje definitivt visa er några bidrag med alternativa varianter som förhoppningsvis får er att le:-) Bilderna är tagna igår då maken och jag ”gjorde” stan i strålande solsken samt idag på en tur till Täby Centrum. Enjoy!


En söt, alternativ jultomte – kan det vara något!? Hittade honom hos favo asiaten på Söder – Panda.


Ytterligare en ovanlig tomte. Han satt i skyltfönstret på en affär som säljer fiskeredskap mitt i city. Nu tycker jag att tomten är fruktansvärt ful, dessutom har han träskor på sig;-) Men jag tyckte det var himla roligt med fiskespöt han håller i handen.


På julmarknaden som inte är någon julmarknad längre utan mera en mat dito på Plattan vid Sergels Torg var det maken som uppmärksammade dessa pälsar. Han tyckte att de såg ut som en lång, tillplattad räv med knubbiga, bruna tassar. Ja, ja, jag vet – maken börjar se lika knasiga saker som jag. Å jag trodde att han visste att rävar är bruna - för det mesta tror jag;-)


Ett betydligt modernare exempel av juldekoration syns uppe på ”tornet” i Täby Centrum. Bollarna, som står för prickarna på ä:et i Täby lyser grönt just nu. Ganska läckert, å de syns lång väg kan jag säga.


Modernt, fräckt, stilrent och definitivt annorlunda är färgsättningen av den LEDade inomhusbelysningen i en av centrumets ”gångar”. "Ljusdropparna" som hänger ner från taket året runt är designade och handblåsta av Jonas Torstensson, som bland annat är glaskonstnär.

Ännu lite juligare blir det här på bloggen troligen imorgon. Så "stay tuned".

PS. Nu uppladdning inför CL matchen Real Madrid-Malmö. Å nej, jag tror inte på mirakel här... DS.

20 kommentarer:

Kolonilotta sa...

Angående fotbollen så får vi väl nöja oss med om dom inte blir totalt överkörda som dom blev mot PSG. Men med tanke på motståndet så lär dom nog tyvärr bli det.
Jag kommer njuta av att se en av världens snyggaste fotbollsspelare! :))
Hans ben.... Jag säger bara Wow!!!
Ja. Allt annat också för den delen.

Ni var minsann runt ordentligt igår.
Både city och på söder...
Men det är ju inget konstigt för er som är vana att ta er betydligt längre sträckor på era härliga promenader.

Ska bli roligt att se vad du visar imorgon.
Ha en riktigt mysig kväll framför tv:n.
Kram.

Monica sa...

Pandatomten tackar vi inte nej till;-)
Täby centrum däremot har blivit för
stort och opersonligt för mej.
Men gillar dina bilder;-)

Tack jätte gulligt av dej har bra
kontakt med Hematologen på DS och
dom hjälper mej att ha koll på husdoktorn.
Nu tar dom prover varje vecka men det är
så dags, ja du hur det blivit för dom gamla
i Sverige:-(
Ha en skön kväll

Comsi comsa sa...



Wow vilka skapelser du fotat, det är något visst med tomtar och den under fiskens gap ser snäll ut, om tomten bara visste vad han hade ovanför sitt huvud så hade han satt sig någon annanstans. :))

Kramen ❤

Steve sa...

En lång tillplattad räv. Den var bra, ja bra osannolik. Annars har ni ju en härlig mix där i storstan.
Synd att miraklens tid är förbi.

Lennart sa...

På fredag får jag nog plocka fram min tomteluva på jobbet. Vi ska fira Lucia då och det är tradition att jag går runt i luvan hela dagen. Verkar vara uppskattat för jag får alltid en massa trevliga kommentarer och många kramar. Sen på kvällen blir det julfest med hela kontoret. Vi ska visst åka buss till ett festställe en bit bort. Mer vet jag inte. Sista gången jag upplevde en härlig vit och snörik vinter var 1991 i Strömsund. Vad jag saknar såna vintrar!

Eva Trillian sa...

Tur att dekorationer varierar och att alla inte måste gilla lika ;)
Gillar de gröna takbollarna samt fönsterbelysningen i sista bilden! Underliga tomtar klarar man sig utan ;)

Susanne sa...

Tomten på bild 2 är fruktansvärt ful nästan lite läskig.

Unknown sa...

Verkligen massa jultecken att glädja sig åt trots +-grader. Den tillplattade och utdragna räven blir min favorit...ni två (du och din man) ser varelser jag inte ens visste att de existerade...;-)
/Kiki

FREEDOMtravel sa...

Gillar pandan med tomteluvan! Vi äger inte ett enda julpynt, så det återstår att se hur vi ska fixa julstämningen... ;)

Ditte sa...

God afton! Spansk tv på här och Madrid är ju helt klart outstanding. De verkar leka med Malmö. Undrar om Malmö tagit med reservlaget, 8-0...Men de måste ju också få spela ibland.
Tack för din julinspo! Jag gillade extra mycket "ljusdropparna" i Täby centrum och pandan förstås. DEn har en egen plats i mitt hjärta. Men det kan behövas lite juligt när det är så grönt. Här är det mucket juliga saker, men det känns lite malplacé när det är +18 om dagarnar. Men man får gå efter almanackan...
Roligt att se vad som komme ri morgon...

Susjos sa...

Ljusdropparna i Täby är så läckra! Och nej, det gick inte så bra för Malmö ikväll..men han är snygg att titta på han Ronaldo, hihi!!!

KajsaLisa sa...

Ful och ful, tomten kanske skall matcha gäddhuvudet :) Sen ytterligare en bild med vridet perspektiv och ljus som jag är så svag för, tack :)

LissenTo sa...

I helgen var jag ner till stan och runt torget är det sådan fin ljussättning med alla möjliga färger och så granen som lyser grann. Snyggt och julkänslan. En isskulptur som man har gjort den har mer eller mindre smält, så är väderläget här.

Ha det gott i storstan

Ps förstår att maken börjar se samma saker som dej..... i är ju ett team Ds

Ama de casa sa...

Som bloggare skadar man även sin omgivning en aning. En räv? Haha! :-)

Eftersom jag är inflyttad till Spanien så förbehåller jag mig rätten att hålla på spanska lag. Då känns resultatet av CL-matchen lite bättre.
:-)

Och nej. Jag längtar inte efter snö. Inte ännu i alla fall.

Ama de casa sa...

sv: Jodå, Ditte kom upp från gatan för egen maskin. Tror jag? Hon kanske ligger kvar??? ;-)

cat sa...

Herrejösses du har lyckats hitta den fulaste tomte jag någonsin sett och då har jag letat må du tro!
Pandatomten går lite i samma stil som min isbjörnstomte och är söt helt enkelt.
Tänk vad olika man ser. För mig ser det helt enkelt ut som renfällar.

Stora gröna bollar på taket kan ju liksom inte bli fel :-)

Carita Liljendahl sa...

Kul att se bollarna på TC. Ahaa, gröna nu? Ja, nå vi får väl en grön jul ;-)

Anki sa...

Ja, den tomten skulle jag då inte vilja möta... varken med eller utan fiskespö!
Snygga färger i Täby Centrum... man kan tro att du varit smakråd :)

Bevare mig väl sa...

Den udda tomten föll mig i smaken :-) Häftiga bilder du visar!

Anni sa...

Kan slå vad om att dropparna är munblåsta och inte handblåsta :-P