måndag 28 december 2015

Helgbilden – Rolig blandning

Tack

Den här söta (och moderiktigt klädda) pojken charmade alla som passade på att fynda under mellandagsrean i butiken MQ. Han bara njöt av att titta på herrkläder, medan han var totalt ointresserad av damavdelningens utbud. På bilden stannade han upp precis vid utgången för att sedan återvända in i butiken. När jag hade tagit bilden sa han artigt ”tack”. Väluppfostrad kille måste jag säga.



Undrar varför det var kö just i den här butiken;-)

Smaksensation

Har ju lovprisat den lokala ICA många gånger förut och nu är det dags igen! Det var maken som upptäckte färsk gurkmeja i specialdisken. Hade bara sett denna krydda i pulverform förut. Den är visserligen ganska smaklös, men ger ju maten en läcker färg. Kan tala om för er att färsk gurkmeja är en absolut doft- och smaksensation som inte går att beskriva. Som ni ser är den inte gul som pulvret heller utan knallorange. Har ni möjlighet att få tag på färsk gurkmeja alternativt odla den själv, tveka inte! Ett litet tips bara – använd latexhandskar eller en plastpåse när ni skär/river den. Annars kommer ni att ha lika orangea fingrar som maken;-)

Till sist kom den

Japp, till sist kom den – snön alltså. Igår vid klockan 16:00 började de första snöflingorna segla ner och lägga sig till ro på marken. Tre timmar senare hade innergården täckts av ett cirka tre centimeter högt snötäcke. Idag var det strålande solsken och jag måste medge att det var fantastiskt fint att titta på landskapet – inifrån.

Fler Helgbilder hittar ni hos Marit.

28 kommentarer:

Geddfish ♥ sa...

Åh, vilken helt underbar liten artig kille, så medveten! Mycket kul att se!

Gurkmeja använder jag mycket i matlagningen. Färsk, har inte ens tänkt namnet. Ser ut som färsk ingefära till formen, ju. Måste testas.

Och snön, den blaskar bort här, svinhalt ute tydligen, är i valet och kvalet om att trampa eller gasa.

Härliga bilder!

Eva Trillian sa...

SÅ, du springer på affärerna och fotar fina killar du? Det gör du rätt i :) Charm i kvadrat! ...ja, lill-killen också såklart ;)
Snö! Världen blev en ljusare plats - här lockade snön till och med fram solen - så idag har vi (läs: barnen som var med mig) åkt pulka!

Susjos sa...

Vilken charmknutte du fick på bild!
Färsk gurkmeja? Smakade den nåt? ..den ser god ut!
Ja, nu kom snön,visst är det vackert, men...nej mer snö vill jag inte ha. Lustigt att den kom just när Malta-sonen är hemma på besök, han tycker det är mycket kallt här!

KulTur i Natur sa...

Härlig kille och kul som säger tack när du fotat honom :-)
Nu var det länge sedan jag stod med mina grabbar i en Gamebutik.
Gurkmeja får jag kolla upp.
Snön kom igår och här fick vi ca 10 cm med lite vind till det så fick vi nog 20 cm på garageuppfarten.

God fortsättning!

FREEDOMtravel sa...

Ja, till slut kom snön! Fint tycker jag. Vet att du kanske föredrar grönt, men jag tycker man fryser mindre i några enstaka minusgrader än i några enstaka plusgrader. Och så blir det ju lite ljusare :)

Anita Malta sa...

Härlig bild på den lilla charmiga och så artiga pojken och visst ser han väl lite nyfiken ut när han kikar in i din kamera :-)

Har ingen aning om varför de köar men det verkar som jag borde veta.

Gurkmeja ska visst vara superduper nyttigt !! Trodde först det var ingefära vilket är lika nyttigt och jättegott.

Jaha.. så kom den till slut, även till Täby. Snö kan vara riktigt vackert och stämningsfullt, speciellt så här på lite avstånd.

Comsi comsa sa...


Tack för tipset om färsk gurkmeja, måste köpas. Härlig grabb fick han betalt för modellande? :)))

Vacker bild på din gård.

Kram ❤

anemonen sa...

Det var en både söt och artig liten man det där, och fint klädd är han ju också. Ja en del barn kan det där direkt. Jag har en fast nu är han nästan trettio, men redan som liten kunde inte jag bestämma vad han skulle ha på sig eller vilka färger. Han älskade rött och framförallt LILA och klart som korvspad att han fick dessa färger. Glömmer aldrig den dagen när hans far skulle ta på honom en brun tröja. Herreminje vilket liv i luckan. Han krängde av den och kastade den lång väg. Krig var det här. Numera är han noga ja en klädsnobb helt enkelt.:D Bättre det än att inte bry sig alls så när han köpt något nytt ringer han modern fniss. Bästa killen att ha med sig när man skall shoppa. Lycklig hans fru kan vara. Tålig och uthållig i affärsgalleriorna. Ingefära trodde jag det var men aj vad jag bedrog mig här. Tack för du visade.
Gott Nytt År

HelenTh sa...

Vilket litet charmtroll du hittade på stan, så söt! Jag kan tänka mig att något nytt spel har släppts eftersom det var kö på Gamestop, när grabbarna var mindre hade jag säkert vetat orsaken till köbildningen.

Vad spännande med färsk gurkmeja, det ska jag hålla utkik efter och tack för varningen om orangefärgade fingrar :).

Gott Nytt År!

Mias Mix sa...

Söt liten kille! Och tydligen väluppfostrad. Kul att du hittade färsk gurkmeja. Har aldrig lyckats hitta det. Supernyttigt!
Och vad härligt att tom du gillar snön :)

TantGlad sa...

Flera bloggvänner till mig här nu äntligen fått lite snö ser jag. Det här även du. Visst är det väl ändå lite fint , så länge det är Lagomt med snö.

Haha.....Vilken myskille. Charmig och väluppfostrad förstår jag.

Ja nå Äre mycke folk ute på rean allt. Köer överallt. Det ser ut att vara i nån sorts teknik-affär?

Ha det gott och en fin fortsättning önskar jag dig.

Steve sa...

Väluppfostrad - rea - gurkmeja - snö. Som vanligt hänger allt ihop helt logiskt.

Ulla Maria sa...

Kul med färsk gurkmeja. Jag hade ingen aning om att det såg ut så. Så snopen jag hade blivit om jag köpt hem det i tro att det var ingefära. Nu ska jag kolla om min butik är lika välsorterad.
Solsken och vit, orörd snö har helt klart ett skönhetsvärde. Mycket njutbart på bild men jag känner inget inre tvång att under långa perioder vara en del av det.

Rantamor sa...

Lite konstigt att se snö hos dig i Stockholm när vi har gröna gräsmattor här uppe i norr.
-14 idag och ingen snö, tror inte naturen mår så bra.
Inte ser det ut att komma någon snö heller inför nyårsafton heller.

Mellandagsrean brukar ju vara en lysande affär, men vi är inte så mycket för att trängas i affärer jag och absolut inte Rantafar, tror han får allergi !!!

Modemedveten kille du har fotograferat, och han har nog säkert förut stått modell för en kamera syns det.

Tjingelingen från Rantamor.

Ditte sa...

Vilket charmtroll! Så fin! Och kul att han var tacksam över att han blev fotograferad.
Vad gäller kön så förstår jag inte alls...
Men jag förstår därmot att du väljer färsk gurkmeja. Jag har köpt det utomlands tidigare men trodde då att det var ingefära tills jag såg fingrarnas färg och noterade att det inte smakade ingefära. Min asiatiska mat smakade inte som vanligt och fick annan färg.
Nu ska jag titta här på ICA efter den för färgen piggar helt klart upp och bäst i mat förstås.
Vintern är här hos oss också, åtminstone idag och det har ju varit en väldigt vacker dag. Även utifrån sett....Ljust blev det också.

Maria sa...

Gurkmeja sägs ju vara oerhört nyttigt. Vi har färsk på jobbet ibland - skulle kanske passa på att handla hem?
Snön får ni gärna behålla däruppe ;-)
Kram

Anki sa...

Vilken charmig liten kille... han verkar van vid situationen :)
Gurkmeja... spännande... måste kolla om det finns i min ICA också...
Ja, så kom det då lite snö... onödigt, men jag får ju erkänna att det blir lite ljusare.

Unknown sa...

Ja rubriken satt där den skulle. Underhållande såhär efter jul och jag är helt tom efter min julkalender och orkar inte med några egna inlägg.
Gurkmeja var ett bra tips ska genast börja leta.
/Kiki

Stare Ström sa...

Jaså, snön är hos dig! Behåll den där!

Ama de casa sa...

Aldrig ens fattat att det finns färsk gurkmeja... Trodde hela konceptet var nåt E-nånting-grejs. ;-)

Söt och artig grabb där :-)

Men du... Det där vita på sista bilden? Vad är det??? :-D

Ama de casa sa...

sv: Det är Anders som filmar stadigt, själv tar jag suddiga foton :-) Jag märkte att dom tjuvstartade, men det var nog rätt omöjligt att få till en omstart då alla tomtar hakade på... ;-)

Haha! Gårdagens "bara-ett-inlägg" berodde inte på att jag låg under bordet. Nejdå, det var vanligt, hederligt bloggskolk :-D

Marina sa...

Färsk gurkmeja är fantastisk. Har bland annat gjort "jamu-juice" på den och det är väldigt speciellt. Men som sagt, det gäller att använda sig av köksredskap som det inte gör något att de för alltid efteråt kommer att ha en gulaktig nyans...

cat sa...

Vilken härlig liten kille du fångade på bild :-)
Jag antar att det var något spelsläpp på gång, men då jag är helt nollställd vad gäller det mediet, så har jag ingen aning om vad.
Gurkmeja hade jag glömt av att det fanns faktiskt. Använder inte det i min matlagning.
Snön kom och snön regnade bort hos oss. Eller ja, det ligger några isvallar kvar här och där.
Fin snöbild du tagit :-)

Annette sa...

Färsk gurkmeja, vad kul att se! Jag tycker faktiskt att den malda kryddan smakar, och inte särskilt gott, men man behöver ju inte använda så mycket för att få den gula färgen. Dessutom är det tydligen väldigt nyttigt, hur vet jag dock inte :)

Snö och -13 grader... För min del hade det gärna, väldigt gärna, fått fortsätta att vara vårväder.

Monica sa...

HAHA vilken härlig min, undrar vad han
tänker när "tanten" fotar honom:-)
Tror aldrig jag sett färsk gurkmeja, tack för det.
Ha det bra

Tredje året i Hjo sa...

Färsk gurkmeja, jättehäftigt. Finns det i Hjo tro? Använder gurkmeja till en sak: att få smakligare färg på couscousen.

Husbilen-Ellen sa...

Barnbarnen var jätteglada och snow-racerarna kom fram. Två dagar har de åkt och halkat runt! Elisabaeth

Anni sa...

Kan bara hålla med, det var vackert att se på när man slapp gå ut. Men fy sjutton så kallt det var på onsdagsmorgonen!
Söt kille du raggade upp! Och färsk gurkmeja, det måste jag kolla - ska ju vara himlans nyttigt dessutom!