måndag 22 juli 2013

Poland calling - Del 6




Dobra
Bra på polska betyder "dobra". Å det mesta här är dobra och bättre än så.
Man tar till exempel väl hand om rullskridskoåkare som ni ser på bilden. De får visserligen samsas med cyklister på samma"gata" som löper parallelt med den 30 kilometer långa strandpromenaden, men ändå.
Mindre dobra är väl att samma åkare får utnyttja vanliga trottoarer i städerna åt båda hållen, men det är ju bara att skaffa ögon i ryggen;-)



Stranden och vattnet
Den långa stranden är kliniskt rent! Inte en fimp i sikte. Lika kliniskt rena är toaletterna som är bemannade och uppställda var 200:e meter. Dobra!
Mindre dobra är att vattnet visserligen är klart och fint men svinkallt. Tur att man inte är en badkruka. På bilden ser ni den modiga makens fötter samt min varma "inpackade" fot. Även den andra tassen var "beskodd" såklart;-)

PS. Stort tack för alla era fina kommentarer:-), men nu ska jag följa Frankrike-Danmark på polska Eurosport ett tag. DS.

20 kommentarer:

Anders W sa...

Då har vi en del i trafiken att ta efter! Stranden ser mjuk ut, inte så stening som här på Gotland. Men vattnet är nog lika kallt.

Pumita sa...

Mycket användbar info om jag skulle få för mig att åka till Polen... och det vet man aldrig! Dziękuję! ;)

Rantamor sa...

Första fotot, och min första blick på det blev för mig en björntass ???
Hur kan det vara möjligt tänkte jag att dom har björnar som har egna övergångsställen i Polen...

Men din förklaring sen så förstår ju till å med en Rantamor från Västertoppen...

Det andra fotot förstår jag inte riktigt ???
Varför har du skorna på när du badar ???

Kul att Norge klarade sig vidare idag nu är det danskornas tur och leder gör dom ju med ett mål...

Tjingelingen från Rantamor.

Susanne sa...

Underbart med ett land som är så mycket Dobra. Så Polen måste lyftas upp på min reslista.

Husbilen-Ellen sa...

Ett dobra-inlägg. Kramar Elisabeth

Ama de casa sa...

Både Dobra och obra, alltså :-)

sv: Jag har mailat med Ruth "vid sidan av" och länge hotat med att komma på besökt. Nu gjorde vi slag i saken :-)
Jag jobbar på att Ruth ska börja blogga - hon har såååå mycket intressant att berätta!

Ama de casa sa...

sv: Jag vet inte om Amisharna sålde för egen vinning. Men vi såg en Amish-tjej som stod och väntade på bussen, och en farbror som fuskade med motorgräsklippare... :-)

Bilen är en Kia.

Jane sa...

Kanonbra med målat för "rullisar", men hur kommer de hemåt igen? De får ju bara åka åt ett håll ;)
Det där med att gå barfota i strandkanten är jättemysigt om vattnet inte är för kallt. Är det under 20 grader i vattnet brukar mina tår spreta åt alla håll ... kramp!!! Likadant blir det i frysdiskarna med mina fingrar, ha ha! Undrar vad det beror på ... Nu väntar vi i alla fall på sommarvärmen som ska komma, kanske från ert håll. De varnar för att de gamla kan få det svårt men det slutar väl som vanligt ... 20 grader i solen och en vind från Spetsbergen (som idag). Mycket odobra!

llh sa...

Åbracka dobra nu fick jag lite nätkontakt här i torpet vid vägs ände. Ser åtminstone två av tre bilder och läser din dobra text.
Inser att det måste flyta små isberg i vattnet tillsammans med ett par isbjörnar. Hur kan du annars låta bli att doppa dig i 28-gradig värme???

Margareta sa...

Det ser också ut att vara en behaglig strand att promenera på - barfota.

Vad bra att det mesta är bra. Toaletter är ju ett kärt ämne, ren eller icke och jag tycker mig ha läst och sett personligen att i många länder håller de en betydligt högre hygien på de allmänna än i vårt eget renliga land. =)

Tur att man inte är en badkruka? Hmmm, tror nog att du menar ... just det.

Fortsätt att ha det bra, det tänker jag också göra när jag kommit till solen och värmen - men den har tydligen också kommit hemma och där skulle också ryssvärmen komma på besök, den har väl besökt klart när jag kommer hem.

Susjos sa...

Va glad jag blir att stränderna är så rena. Men så trist att det är så kallt i vattnet!

Monica sa...

Här har vi en massa arbetslösa som skulle kunna vakta muggar och hålla rent på stränderna men dom jobben är inte fina nog;-)
Inte trodde jag att du bangade för lite kallt vatten;-)
Ha en bra dag

Guldkryckan sa...

Bada gjorde jag senast 2003 nån gång tror jag..det var mindre kvicksilver i vattnet då än i termometern som visade vädertemperaturen...fast sen dess har jag hållt mig till badkaret här...om jag nu inte minns fel...fast det skulle jag väl aldrig göra ;)

Som liten badade jag jämt...hela sommaren plaskade man runt i havet där..dök och hade sig...minns början av 80-talet..man dök ner 2-5 meter och sneglade utåt från stranden...var där inte en UBÅT iallafall nånstans?

En Polsk kanske till och med skulle jag med dagens information ha kunnat tänkt..fast då trodde man ju bara att det var från forna sovietunionen..jösses va man bedrog sig...hela västvärlden seglade runt i våra vatten med ubåtar tycks det....hoppas de tyckte det var fint..för det tycker jag.

Ha de bäst nu..och DOBRA på lite till...skål :)

Kicki sa...

Börjar bli nyfiken, måste nog resa dit nångång med tanke på alla dobra!:) Bada gör jag bara om jag blir riktigt riktigt varm, svettig helt enkelt!

cat sa...

Så underbart med rena och fina toaletter och skräpfria stränder. Låter som ett mycket dobra ställe att semestra på.

Stare Ström sa...

Så, nu är jag uppdaterad på din resa! Även här är det så varmt så jag har suttit utomhus i skuggan under päronträdet i stället. Men temperaturen i Sundet är ok, inga isberg här inte. De kan gärna stanna på polska sidan. Nu är jag in om och kollar vad som har hänt. Saknar uppdatering på fotbollsfronten. Vad ska jag tycka? Ha det så dobra!

LissenTo sa...

Verkar himlans dobra på din semester. Men kallt vatten gör mej till badkruka också

KajsaLisa sa...

Med tanke på vad du skrev till mig igår så visst kan man vara fotobloggare med en billig kamera.
Det mesta hänger ju på kompositionen och ingen kamera hur dyr den än är kan kompensera en fantasilös fotograf.
Den första bilden tycker jag blev jättebra eftersom du lade motivet på diagonalen. Det ger mer liv i bilden än om du skulle tagit den rätt av.
Men om du har en gammal kamera som kanske är på väg att ta slut så skall du få ett tips av mig.
http://www.kamerabild.se/nyheter/kameror/glom-bruset-med-nya-canon-powershot-s100-1.485007.html
Nästan alla konsertbilder jag tagit är med föregångaren (S 95) eftersom man inte blir insläppt med en systemkamera.
Den här kameran har funnits ett tag så man kan få den till ett bra pris. Under 2000:- på Elgiganten.
Själv har jag varit nöjd med min och brukar kalla den för världens billigaste proffskamera, eftersom många fotografer tydligen har den som komplement till den dyra systemkameran. Jag har själv träffat en som hade en i bakfickan.

Fördelar med den. Du kan fota manuellt vilket är nödvändigt för typ dom bilder jag tog på bron. Vill du fota manuellt, alltså ställa bländare och tid själv så följer ljuset i displayen med så du ser resultatet innan du tar bilden.
Sen ifall du tycker att det är så kul att exprimentera med manuella inställningar att du vill köpa en systemkamera, så kommer du alltid att ha nytta av den i alla fall, eftersom den är så kompakt och lätt att ta med sig.
Nackdelar om man jämför med systemkamera. Inte lika många bländarval, ifall du vill ha knivskarp skärpa hela vägen om du både vill fota något som är nära och dessutom en bakgrund. Lite långsam och man zoomar inte lika snabbt som man gör för hand.
Brus vid mörkerfotografering, när man ändrar isotalet. Bilden kan bli kornig, men den nya skall vara bättre. Lite dålig batteritid, brukar tömma batteriet på en konsert, men då pratar vi om cirka 200 bilder och att jag använder zoomen mycket. Men glöm inte laddaren på semestern.
Kan vara lite bökig och ställa in för manuell fotografering. Två ringar att snurra på som man tilldelar funktionen med via menyer. Men det är en vanesak och läs bara på manualen.
Går inte att använda tillbehör typ UVfilter. En glasskiva som tar bort reflexer så man t.ex. slipper självporträtt när man fotar genom bilrutor.
Naturligtvis är den jättelätt att använda i autoläge, du behöver bara trycka av och får jättefina bilder under normala förhållanden.
Bilderna på tjejen i klänningen skulle den fixat utan problem.
Brobilderna skulle också gå att få hyfsade om man använder stativ. Själv hade jag ett enbent stativ som även skulle gå att skruva fast på den här, lätt och hopfällbart så det får plats i en lite större handväska. Kostar cirka 300:- och man slipper suddiga bilder vid mörkerfotografering.
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/POWSS100SILV/canon-powershot-s100-kompaktkamera-silver
Hoppas du får nytta av tipsen :)

Freja sa...

Härligt med rena stränder! Och kallt vatten, det friskar upp! Om det är varmt i luften vill jag gärna ha svala bad... Då kan jag ligga där och överleva...

Linnéa sa...

Vilken härlig strand - synd att de är så kallt i vattnet. Visst är det så i Polen att man solar åte "fel håll" så att säga? Roligt symbol för rullskridskoåkare!