torsdag 25 juli 2013

Poland calling - Del 9




Det finns mycket som är väldigt vanligt här i Polen. Här kommer några exempel och bildbevisen talar ju sitt tydliga språk.

Orange
Orange är en väldigt gångbar hårfärg för kvinnor som ni ser på bilden. Å ör det inte denna färg så är det lilarött.

Gravida kvinnor
Har sett många gravida kvinnor här. Tyckte att denna tröja hittad på marknaden i Gdansk är så himla läcker:-)

Mat
Nu gillar ni ju inte min matsmak och inte mina bilder heller. Så jag besparar er foton även idag. Alltså ärligt talat så vill ni inte ens veta vad vi fick i oss idag. Det ville inte maken heller när han mumsade i sig Pajda idag. Å då hade han t o m frossat på en minst sagt konstig soppa med körsbär (tror jag) med nudlar till lunch. Här kapitulerade jag, å det händer inte ofta;-)

Piroger
Pirogerna på bilden var dock suveräna. Inte vet jag vad de innehöll heller. Men smaken var som typ rökt skinka med ost. Skitgott:-)

PS. Inget inlägg imorgon, men på lördag rapporterar jag nog från hemmaplanen Täby. Take care out there! DS.

21 kommentarer:

Anders W sa...

Tack för din "närvaro". Det känns som jag varit i Polen själv, tack vare dig.

Pumita sa...

Så himla kul att se det "vanliga" Polen! Turistattraktioner ser man ju på tv, nätet osv. men det du har fångat med din kamera är mycket mer intressant. Tack för det! Du har helt rätt... jag vill inte veta vad pajda är. ;) På första bilden tänkte jag mest på tjejens lugg. Praktiskt! =)

Ama de casa sa...

Tack för alla dina härliga resereportage! Fantastiska bilder och härliga betraktelser :-)

Hörni sa...

Åhh vad kul att du bloggat så mycket från Polen, ett land som inte vet mycket om alls. Nu fick jag ju lust att resa dit till och med. :)

Della sa...

Så fick vi se ännu mer från Polen. Gillar't! Efter dina inlägg känner jag dock viss tvekan till matkulturen (dock ej pirogerna). Minns inte att det var så när jag vari Krakow. De kanske hade turistanpassat?
Välkommen hem när du kommer. Jag tar en liten utflykt till Bergamo över helgen.

Freedomtravel sa...

Pirogerna ser jättegoda ut! Och som vanligt att du bra på att fånga små intressanta detaljer! :)

llhertz sa...

Väldans kul är det att följa med på dina vägar och irrvägar i polsk vardag. Allt gott har en ände men välkommen hem till värmen :)
Om detts funkar är det premiär för smart(mobil) kommentar från moi :O

llhertz sa...

.. ja kan du blogga fron fonen ska jag kunna kommentera. Det är det minsta man kan begära. Men inte f-n kan jag min adress nu ska den med så den finns till nästa försök ;-)

Jane sa...

Håller med dig, T-shirten var tuff! Pirogerna ser väldigt goda ut, där skulle jag inte tveka ett dugg :) men den där soppan du nämnde, hm, nej tack..
Förstår inte varför folk ska hålla på att färga håret rött hela tiden, oftast passar inte hudfärgen ihop med hårfärgen och de ser konstiga ut ... Dottern envisas med att färga håret med äkta henna, ett fruktansvärt slabbande (är som lera nästan) och hon har jättetjockt hår så det tar en hel kväll och min hjälp i anspråk - då har hon väldigt fin guldton i sitt eget blonda hår ...
Ha en trevlig hemresa!

cat sa...

Det är kul att följa dig genom Polen :)
Tack för att vi slapp en utförlig beskrivning av maten den här gången ;)

Ha det så skönt!

Eva Trillian sa...

Va!? Vem har klagat på din matsmak och bilder? Oförskämt! Hit med dom så ska jag försvara dig ;)
Pirogerna ser goda ut! Och jag gillade texten på t-shirten :) Spot on!

LissenTo sa...

Piroger har jag gjort några gånger, suveränt gott.
Välkommen hem Beate

Guldkryckan sa...

Matkulturen varierar ju från land till land...det som vi finner osmakligt är en delikatess i nåt annat land...men så är det ju.

Jasså..dags att dra sig hemåt igen?

Då får jag härmed önska dig välkommen hem...ser fram mot en kavalkad av bilder nu då eller?

Ha de bäst.

Monica sa...

Haha läckert ett tag trodde jag det var ölmagar;-)
Piroger är gott och så där rykande färska måste dom vara mer än goda.
Hårfärgen hoppar jag över, ha det bra;-)

Stare Ström sa...

T o m jag noterade damernas förlust. Trist förstås. Nu har jag googlat på pajda- låter sötsliskigt. Vill inte ha. Pirogerna ser bättre ut. Och när jag ser din bild på den polska damen så undrar jag hur länge den öststatsfärgen på håret ska finnas kvar! Det har varit länge nu, och aldrig har det varit snyggt! Välkommen hem!

Freja sa...

Orange och/eller rött hår är helt i min stil. Jag brukar säga till min frissa att ju onaturligare det ser ut, desto bättre... Piroger är gott, jag längtar tills vi åker på semester (i Sverige bara) så jag får äta ute och testa olika rätter! I dag blev det pannkaka här hemma, men eftersom det var jag och dotter som gjorde dem och inte son eller man så blev de gravt misslyckade... Typ bränd smet...

KajsaLisa sa...

Verkligen total All inklusive. Är man inte nöjd med maten, så är det ett rent helvete att smita ut på en krog på stan :)

Pumita sa...

Välkommen hem - hoppas att färden gick smärtfritt!

Elin sa...

följas på bloglovin? :D

Margareta sa...

Jag lilarött, orange ... alla färger har nog någongång funnits på min skalle. Just nu vet jag inte vad det är jag har, blev lite konstigt sist.

Välkommen hem eller kanske jag ska skriva att du hade nog gärna stannat ett tag till och utforskat ännu mer.

Själv börjar jag ha ont i huvudet av hettan och solen, ytterligare ett åskväder skulle sitta fint för att rensa luften.

T-shirten gillar jag och den satt perfekt. Pirogerna tycker jag mer ser ut som någon typ av potatisplättar eller -något annat ser inte piroger i det där, men gissar att de var goda. Helhetsintryck på mat är inte något som polackerna verkar kunna men säkert god.

Hoppas att resa gick bra och ha en fortsatt skön helg.

Linnéa sa...

Hmm, pirogerna ser ju helt ljuvliga ut!!!!Satan tar dig nu blir jag hungrig.