tisdag 23 juli 2013

Poland calling - Del 7





Vädret var ingen höjdare här idag, men här i Sopot kan man ju alltid sysselsätta sig på olika sätt.

Mat och dryck
Att äta på små lokala hål i väggen är alltid kul, speciellt när ägaren inte kan ett enda ord engelska. Ölen på bilden till exempel har ingenting med Tyskland att göra. Soppan jag mumsade i mig heter Flaczki, å ja, jag vet att polsk husmanskost inte är speciell fotogenisk, men god är den. I det här fallet besparar jag er dock ingredienserna, då jag inte vill förlora några läsare;-)

Polsk tv
Polsk tv har ungefär 45 egna kanaler. De flesta visar gamla filmer från 1960-1980-talet och de är då inte på polska. Det skulle ju vara roligt att kolla gamla engelska filmer. Men det går då inte av den enkla anledningen att Polen inte kör med subtitlar som Sverige. Nej då, de har en berättare vid sidan om som läser upp filmen som om den vore en bok medan originalspråket tas bort.

Besök på shopping centret
Shoppa är ju alltid roligt i främmande länder. Vi älskar kolla in allt "exotiskt" som finns på en supermarket. Jo då, bilen är ju med och den är lite tyngre längst bak nu om man säger så. Åsså kluckar det vid varje inbromsning.
I shopping centrum hittade jag förresten den första bilskon som ni ser på bilden.

17 kommentarer:

Susanne sa...

Hoppas att "soppan" var godare än den ser ut att vara, modigt av dig att våga äta den ;)

Eva Trillian sa...

Visste inte att bilar kunde ha skor - men kanske ter den snygg för en bil och då jag förstår ju varför de vill ;)
Soppan blir man ju mer än lovligt nyfiken på när du är så kryptisk!
:) Det låter som om ni har det fantastiskt bra! :) Fortsätt med det!

Susjos sa...

Soppan blir man ju nyfiken på! Vad är det i den? Först tror man ju att det är feta ost och mango..men det kan det ju inte vara! Morötter?

Ama de casa sa...

Inälvsgrejs i soppan, va?
:-)

Della sa...

Polen har väldigt mycket det förstår jag nu. Har bara varit några dagar i Krakow och således missat en himla massa. Åtgärdas? Vem vet?

Stare Ström sa...

Inget fel på komagesoppa! Lite god öl därtill och sedan rullade du hem på bilskorna?

cat sa...

Skulle nog aldrig i livet våga äta polsk husmanskost, men så är jag ju heller ingen matäventyrare.
Shopping är alltid trevligt att ägna sig åt. Blev det måhända ett par bilsandaler? ;)

Marit Johansson sa...

Den soppan ser verkligen uräcklig ut.. man undrar ju vad det är du stoppar i dig :) googlade och jag förstår att du inte ville lägga ut ingredienserna!

Rantamor sa...

Googlade på din soppa och undrade om du verkligen vet vad du stoppar i magen....magar...
Men Beate du som tycker det är äckligt när Rantafar rensar fisk ???

Men d ä klart du skulle nog säkert inte tillaga soppan kan jag tänka...

Är ni på väg hem eftersom bilen är lastad och det kluckar där bak ??
Hinner du hem å se Sverige-Tyskland för det blir nog en spännande match som Sverige bara måste vinna så att du får se dom i final sen !!!

Vi håller på att packa bobilen idag, och äntligen har vi riktigt varmt och solen bara vräker ned över oss...

Ha det fortsatt bra.

Tjingelingen från Rantamor.

Monica sa...

Diskvattnet får du behålla.
Ja dubbningen är man ju inte van vid det var lite bakvänt att höra JR i Dallas tala tyska och kalla olja för öl;-)
Ha en bra dag

Margareta sa...

Tysk öl, inte men är polska ölen god? Kan inte påminna mig om någon jag druckit.

Håller med alla övriga, de jag läst - uräckligt och utan att goggla har jag fått reda på vad du stoppar i dig. Tänker som Rantamor att du tycker det är äckligt när du ser en fisk med blod, hmmm...

Skorna ... hur kuliga som helst.

Apropå dina kommentarer hos mig, jag log och förstod men det är svårt att göra sig förstådd med text utan att avslöja för mycket. Jag spädde på min bilresa lite för att få mer rektioner från dig men då tog du tillbaka allting - inte likt dig och jag hade faktiskt väntat mig kraftigare kommentarer när jag lade upp bilderna i första inlägget med tanke på att man ofta försöker visa "fina" bilder från semestern. =) =) =)

Vädret här var inte heller någon höjdare på morgonen och nu är det både solig och superkvavt - Åskar väntar nog runt hörnet.

45 olika kanaler, jag det slår då åtminstone grundutbudet i Sverige. Tänker på berättaren att det skapar då inte mer kompetens att lära sig språk. Tyskarna hade (har?) väl också så att de dubbade språket men genom att de bytte ut rösterna.

Ska bli spännande att se vad som lockat dig till inköp i landet Polen.

Ha det fortsatt gott och jag kommer nog att fortsätta med min bilresa i bilder =) hihihi ...

Kicki sa...

Soppan ser...konstig ut, men ölen ser god ut! Skorna är ju för kul:)

Jag vill gärna ha en kartbok med men det finns gps också!

Freja sa...

Soppan såg....intressant...ut... Och med de skorna borde en ju bli racersnabb!

Freedomtravel sa...

Vi lagar fortfarande en sallad, som vi blev inspirerade till på en polsk vägkrog - med skinka, chornicos (eller vad det heter, såna där små inlagda gurkor) och vitlöksdressing. Vi gillade deras vägkrogar! Enkla men personliga! Godare än den massproducerade pytt-i-panna som man får på våra vägkrogar... ;)

llh sa...

Det tar sig (sa han som hade eld i håret) nu är ölen inte röd längre.
Men framför allt är jag med dig 100% vid valet av hål-i-väggen-hak och husmanskost! Varför ska man ut och åka om inte för att testa det lokala och vardagliga där man är. Oftast är det dessutom jättegott.
Du måste komma ihåg att bara göra varsamma inbromsningar på hemresan :)

Linnéa sa...

Urläcker sko - du köpte den väl!!! Mja soppan ser inte så god ut, men som du säger smakade kanske bättre. Vilken tur att ni har bilen så kör försiktigt o se upp med bilinbrottstjuvar!

Husbilen-Ellen sa...

Härligt inlägg. Jag längtar definitivt tillbaka till Polen efter att ha följt din resa. Kram Elisabeth