lördag 20 juli 2013

Poland calling - Del 4


Idag kan jag berätta för er att vårt för fyra år sedan obefintliga polska börjar te sig. Vi har blivit så bra på språket att polackerna till och med har börjat prata engelska med oss. Betydligt fler unga tjejer och killar försöker sig på att konversera på engelska än 2009. Det tackar vi för.
Men egentligen är polska ganska enkelt. Kolla här bara:

<b>Piwo, kawa och ryba<b>
De tre viktigaste orden att känna till - öl, kaffe (lätt att komma ihåg, tänker på det mousserande vinet som heter cava) och fisk. En fiskrestaurang kallas rybacka, även det en baggis. Tänk bara på byracka så funkar det också.

<b>Torty, lody, gofry</b>
Y är en väldigt gångbar bokstav på slutet av olika ord har jag märkt. Torty är tårta. Lody är ingen lodis utan glass som ser ut som penisar. Gofry efter franska gaufre antar jag är våfflar med olika pålägg. På bilden ser ni sättet det äts på och jag lovar att det är hyfsat avtändande.

PS. Bild 1 visar ett futuristiskt bygge i Gdynia - Sea Towers. Vet inte om jag gillar det eller inte. Entreprenören heter förresten Porr... Detsamma gäller bild 2, ett sprillans nytt kubistiskt glashus som alla lovordar här, även det finns i Gdynia. Ettan visar hur man äter gofry i 28 graders värme. Sorry, fick in bilderna i fel ordning, men ni fattar, va;-)DS.

20 kommentarer:

Rantamor sa...

Kan bara sitta här å skratta åt ditt första foto och den i mitten som äter nånting som bara fastnar i munnen på henne.....
ser ju bara så kul ut juh...
att jag skrattar.

Oj har ni 28 värme grader...
skicka genast upp lite till oss..

Tjingelingen från en frusen Rantamor.

Eva Trillian sa...

:) Det finns en del ätbart man INTE ska äta när andra ser på. Maränger, banan och, tydligen, det de äter i din bild ;)
Gillar sista bilden. Arkitektur-porr?

Pumita sa...

Ser avtändande ut när man äter... mäh, det är ju meningen att man ska bli mätt när man äter. Det andra kan vänta till sen. ;)

Polskan fixar du galant men akta dig för guppy, groggy och kinky!

Pumita sa...

Förresten, polskan verkar lättare än mexikanskan ju: beställer du en "torta" får du en macka! =)

Margareta sa...

Bild ett, Det märks att de inte vetom att de är fotade utan njuter helt ohämmat i fulla drag - gillar jag.

Kanske är polskan lätt men har också förstått att du är en språkbegåvning.

Byggnaderna tycker jag ser helt ok ut och lite eljest som sagt.

Pirogerna såg inte aptitliga ut men kanske var de goda i alla fall, ögat luras ibland.

Ölen ser ut som någon sådan där färdig drink på burk, eller hallonsoda av något slag, har svårt att fantisera fram någon ölsmak.

Cykelstället ser ut att vara helt i din smak tycker det påminner om figuren hos din vän, konstnären.

Ha en fortsatt bra semester och själv ligger jag på ett hotellrum ca 13 mil från Stockholm. Inte på hotellrummet, men väl på sängen och är trött och hoppas att morgondagen fortsätter med sol och värme när vi fortsätter resan söderut.

Freedomtravel sa...

Allt man lär sig på ett språk brukar vara användbart, och ni verkar ha lärt er en del! Vi kan ingen polska, men har tagit några kvällskurser i ryska och ibland är orden ungefär desamma. Som ryba t.ex, som är fisk på ryska ocjdå (fast med annan stavning förstås)

Ama de casa sa...

Tack för språklektionen - nu kan jag åka till Polen och klara mig alldeles utmärkt :-)

Hahaha! Det är alltså inte bara jag som äter så jag har mat i hela ansiktet ;-)

Monica sa...

Gillar damerna som trycker in bakelsen i munnen;-)
Glashuset var riktigt fult om man nu får säga det.
Ha en bra dag i utlandet;-)

llh sa...

Fantastiskt roligt med dina dagsfärska rapporty!
Inser att jag måste resa till Polen, nu när jag lärt mig språky. Självklart liksom - något man bara goffar i sig heter gofry och tillhör kategorin förnedringsmat. Sånt som man inte kan äta utan att förnedra sig, typ kebab som hamnar i hela ansiktet ;)

Ha det fortsatt gott i de 28 graderna!!!

Lennart sa...

Piwo och kawa ska jag försöka komma ihåg. Har tänkt åka ditåt ibland men det har inte blivit av. Får höra med A om hon kan tänka sig en resa dit. Husen ser ju skojiga ut där, verkar vara någon/några som har tänkt väldigt annorlunda.

KajsaLisa sa...

Lika bra att passa på att glufsa i sig när dom sänkt priset på Gofry med 3 zloty.
Gillar mittenbilden speciellt. Du har gjort något kreativt av det som man normalt hatar när man fotar glas, reflexer. Snyggt jobbat.

Susanne sa...

Tackar för språklektionen.

Jane sa...

Har inte direkt tänkt på Polen som turistland men det verkar finnas mycket att uppleva och se :)
Viss mat undviker jag att äta publikt, så att säga. Risken finns att man blir förevigad ;)

cat sa...

Åh vilka intressanta Polenkunskaper du delar med dig av. Vet inte heller vad jag ska tycka om den där arkitekturen. Jag gillar ju mer gammeldags arkitektur egentligen.

Marit Johansson sa...

Jepp, vi fattar :)
Glashuset känns bara märkligt men byggnaden längst ner tycker jag är stilig!

Della sa...

Husen - sådär... Jag är ingen direkt fan av den typen av byggnader. Men en sådan där gofry kan jag nog klämma ner om jag får tillfälle.

Susjos sa...

Haha! Du skriver ju för underbart!!
Var till Prag i april, och det var en fantastisk stad. Det bästa var all god öl -piwo? Som också var så billig ju!!!
Men hallon i ölen,nja...

Husbilen-Ellen sa...

Mycket spännande av olika slag! Polskan är bra svår, men en blandning av engelska och tyska gick bra när vi reste runt i Polen 2011. Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

Anders W sa...

Hm, tror inte polskan är så enkel för alla. Kul att de vågar sig på spännande arkitektur. Du får ta med dig ett knippe innovativa hus hem.

Linnéa sa...

Tack för den polska språklektionen! Vilket smaskande, skrattade gott. Herr Porrs byggnader ja, vet inte vad jag tycker. Men de är väl så moderna så att man måste vänja sig.

När det gäller ordningen så inte spelar det någon roll!