måndag 29 juli 2013

Fotomaraton från Polen

Efter gårdagens ”gnällinlägg” om Friends Arena har jag liiiiite dåligt samvete, även om många av er har läst liknande klagomål i pressen och därmed bara kunde bekräfta det jag skrev. Undrar om någon av de ansvariga läser min blogg. Tror inte det, men det känns ”skönt” ändå att skriva av sig om bristerna på en nybyggd nationalarena.

Tillbakablick - Polen
Maken och jag konstaterade idag att vi liksom inte är ”klara” med vår semester än. Alltså är vi fortfarande lediga idag och imorgon. Vi har gått igenom bilderna vi (= jag) tagit i Polen och jag tänkte att ni ska få se några fler roliga bevis på hur fint det är i ”vår del” av Polen. Åk dit, ni kommer inte att ångra er, jag lovar! Å prisläget med vår starka svenska krona är bara ytterligare en bonus.


Överst: Som ni vet är jag barnsligt förtjust i brunnslock. Här ser ni ett från Sopot och ett från Gdansk.
Mitten: Där finns många otroligt duktiga gatumusikanter. De flesta studerar på Sopots Musikhögskola. Dessa två herrar var färdigutbildade om man säger så. Är ingen fan av klassisk musik, men deras uppträdande var något helt annat. Ni så kallade musikanter vid Tekniska Högskolan i Stockholm – släng er i väggen! Å visst är dessa koppar med ugglorna fina!
Underst: IT-bästisen Radde var också i Polen. Precis som jag uppmärksammade han dessa kreativa cykelställ. Stockholms Stad borde läsa min blogg, de ansvariga för Friends Arena likaså! Åsså pratar vi bröd – polskt surdegsbröd alltså. Här på den årliga hantverksmarknaden Cepeliada i Sopot serverades brödet med ”smalcem” (ister tror jag) och saltgurka alternativt med nå’t annat som heter Pajda, som inte är söt, men som jag fortfarande inte har listat ut vad det är.



Ni gillade ju inte min förkärlek för polsk mat, så här får ni två rätter som kanske faller er mer i smaken. Kycklingfilé med ”spenatris” samt anka med tillbehör. I Polen finns lika många internationella kök som i Sverige, men vi är ju lite äventyrliga och testar gärna mat som inte finns här hemma.


Kan inte låta bli att visa er dessa fyra ägg. Ja, bruna ägg kan man ju köpa här också, men jag fastnade för dessa praktexemplar för att de var ovanligt stora. När jag väl ”knäckte” äggen så upptäckte jag att de innehöll dubbla äggulor, någonting jag aldrig sett. Det ni, bara en sån sak;-)

20 kommentarer:

Freedomtravel sa...

Vi träffade ett par vänner ikväll och pratade just om hur mycket vi gillar Polen. Hon kommer från Polen och han har varit där flera gånger. Nu har de precis varit på ett nytt ställe. Minns inte namnet, men vid kusten ca 2-3 timmar väster om Gdansk. De blev så förtjusta så de funderar på att köpa lägenhet där!

Freja sa...

Jag gillade oxå de fina ugglekopparna, snodde ni dem? Och vilka lyxägg!

Stare Ström sa...

Vilken tråkig inramning till finalen! Det verkar som det inte är tänkt att man ska ha trevligt också.
Och dina polska bilder är härliga att titta på! Vilka bröd!

Eva Trillian sa...

De där fina bröden ser väldigt goda ut! Ett av dem till frukosten imorgon hade suttit fin :)
Med risk att låta väldigt gammal ... eller, ja, bekräfta min höga ålder ;) så minns jag att man kunde få ägg med två äggulor då och då bland köpeäggen förr. Det händer ju inte alls numera ...

Linnéa sa...

Så kul att få ta mer del av eran resa! Har aldrig sett Polen så. Brunnslock, underbart, härliga matbilder. Dubbla äggulor, jo har fått det flera gånger då jag är hönsvakt o plockar nyvärpta ägg. Ska blogga in men som sagt är kreativt dum i skallen.

Har du fortfarande problem med min blogg? Maila mig då. ingbritpost@gmail.com

Ama de casa sa...

Det verkar finnas hur mycket som helst att se, göra och äta i Polen. Verkar vara ett toppenställe för semester!
:-)

Ama de casa sa...

PS: Blir det tvillingkycklingar av dom där äggen?

Della sa...

Ja, ja, fler Polenbilder! Gillar att kolla. Jag har inte haft några problem med dina matbilder, men anka... nej tack för min del.

Monica sa...

Ett sådant cykelställ skulle väl genast bli anmält för någon form av diskriminering här i Sverige.
Maten ser riktigt ätbar ut, har nog också provat på en och annan lokal delikatess med varierande resultat;-)
Det är Argos på dagens bild;-)
Ha en bra dag

cat sa...

Ja man blir ju rätt sugen på att besöka er del av Polen när man ser dina bilder :)

Vilket monsterägg det längst ner till höger i bild är!

KajsaLisa sa...

Polen verkar vara ett intressant resmål, inte lika grått och trist som det brukar framställas normalt. Visst är det konstigt att dom inte kan konstruera länder som man hinner med på en vecka. Men som tur är ligger dom ju kvar.

LissenTo sa...

Vilka fina cykelställ, sådan borde vi ha här också.

Ja ibland vill man vara i sina drömmar

Marit Johansson sa...

Dubbla äggulor, dom hönorna kanske var dopade :)
Ugglemuggarna var hur coola som helst!

Susjos sa...

Härliga foton från Polen! Blir positivt överraskad! Brödet ser ljuvligt gott ut!
Har varit i Krakow en weekend, och det var en ganska grå stad. Och ett tufft besök i Auschwitz...

Ama de casa sa...

sv: Man får köra 70 mph som mest (såvitt jag har sett) och det är fort nog för mig när det är mycket trafik :-)

Kicki sa...

Det är alltid kul att testa nya maträtter! Dubbla gulor har jag sett i ägg som vi köpt från en bondgård!:)
Fina bilder!

Guldkryckan sa...

Jo..enorma ägg det där..som liten plockade jag ägg i hönshuset på somrarna...fast SÅ stora ägg fick man inte där..måste vara stora hönor de har i Polen ;)

Kan fortfarande känna den där intensiva lukten i hönshuset...det är verkligen en speciell lukt..som en svag doft av nåt starkt medel blandat med lukten från fjädrar.

Kycklingfilé och Anka? Får nog pallra mig ut i köket här..blir ju hungrig vet jag ;)

Ha en skön kväll.

Per-Anders sa...

Skulle gärna åka tillbaka till Polen igen. Förutom att det är trevligt turistland med gott öl har landet också en spännande historia. Jag minns de gigantiska brödkakorna på marknaden i Sopot.

Husbilen-Ellen sa...

Härliga bilder! Jag gillade verkligen både bröd och mat i Polen, men det finns en del ovanliga kombinationer. De syrade grönsakerna tycker jag var toppen! Dubbla äggular kan man få i ägg här också, även om det inte är så vanligt. Ha dé!

llh sa...

Efter de brunnslocken är även jag ett Polen-fan :) Inser plötsligt (som en blixt från klar himmel) Det är alltså du som har lärt mig se brunnslocken, fina sådana i Japan :)
Insikt nummer två från ditt inlägg är att jag absolut inte behöver vallfärda till Stockholm och Fabrique för att få mitt surdegsbröd. Funderar nu på att lägga om vallfärdsrutten till Sopot!!!