fredag 19 juli 2013

Poland calling - Del 3



Vi befinner oss alltså i Sopot, en suverän liten stad som ligger mellan Gdansk och Gdynia. Stranden är totalt 33 kilometer lång. Nu regnade det idag så sanden befolkades endast av fiskmåsar som är betydligt större än deras svenska bröder, men de skriker lika högt.

<b>Tar seden dit vi kommer<\b>
Nu är vi inga strandliggare, men vi gillar att ta seden dit vi kommer. Då piroger är Polens "nationalrätt" fick ovan godingar med köttfärsfyllning slinka ner.
En annan variant av öl, som jag inte hade testat förr ser ni också på bilden -en skvätt hallonsirap och vanlig öl blir till denna blodröda drink. Inte dumt alls, fast lite våldtäkt på öl är det ju.

<b>Kreativa cykelställ<\b>
Från mat till något helt annat. Visst är dessa cykelställ originella och kreativa. Me like:-)

PS. Bloggar från iPhonen, så ni får stå ut med icke redigerade bilder och eventuella stavfel;-) DS.

20 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Se där ja..long time no see...eller om det var 10 minuter sedan ;)

Jo...min smarta telefon stavar också fel..idag stavade den ordet arbete som arbetd...handhavandefel? Nä..jag vägrar..det är telefonens fel..så det så ;)

Ni har det bra där borta..bra det..piroger är gott...för att inte säga smaskens..jo..det gör jag..smaskens :)

Pumita sa...

Stavfel... vem bryr sig?! när man får live-rapport från Sopot! Men den där maten ser inget vidare ut... grå och konstig... men jag antar att den är godare än den ser ut. Cykelstället är läckert och helt rätt färg också! :)

Anders W sa...

Vilka läckra cykelställ. Och maten skulle nog gå ner här också!

Kicki sa...

Men vilket läckert krökt hus i tidigare inlägg!! Så läckert!! Cykelstället är kul och maten...tja, skulle väl kunna slinka ner med en öl!:)

Husbilen-Ellen sa...

Inte så tokigt, men vanligt öl är godare. Ha dé fortsatt bra! Elisabeth

llh sa...

Hej Polen och heja dig! som bloggar från din smarta, nu är jag verkligen jätteimpad!!!
Polska piroger är till förväxling lika japanska gyoza så de måste vara goda.
Sirapsöl - ja man ska testa allt, det är bra. Själv testade jag det belgiskt sött körsbärsöl i Brygge men bara en gång.
Cykelställen så älskansvärda även om jag inte begriper hur de funkar :)

Ha det fortsatt bara bäst tillsammans i Sopot!

Monica sa...

Härligt att det inte går någon nöd på er, god men lite färgfattig mat och hallonöl? jo jag tackar jag.
Gillar cykelstället skarpt annat än i fantasilösa Sverige.
Ha det bra och hoppas solen skiner på er idag;-)

Eva Trillian sa...

Stavar din Iphone fel? Ja, jag säger då det - tur att man har android ;)
Det var blöta piroger det. Hoppas de var goda - de SER lite kladdiga ut, men det behöver ju inte vara dåligt!
Öl är gott. Hallon är gott. Men gott och gott blir inte alltid gottgott.
Ha en skön Polen-helg!

Freedomtravel sa...

Visst är det kul att prova lokala specialiteter! Varken sån där öl eller såna där piroger tillhör våra favoriter dock... Annars tycker vi att den polska maten är helt ok!

Della sa...

Tack för rapporten. Låter som om ni utnyttjar möjligheterna som bjuds i denna av mig inte besökta stad. Låter dessutom trevligt. :) Den där ölen ser lite väl mycket ut som hallonsaft. Undrar om jag skulle få ihop syn och smak till något vettigt om jag fick tillfälle att prova den?

Anna sa...

Maten ser ju sådär ut :)
Klart man tar seden dit man kommer, nästan :)

Ha en skön helg!!!

Stare Ström sa...

Rapporterna från fotbollen är alltså räddade! Ser ut som du/ni har det rätt gott där, i alla bemärkelser!

Jane sa...

Ja, där kom den ... matrapporten :) fast jag håller med någon mer här ovan, maten såg då allt lite blek ut. Det kanske de tar igen på drickat? Finns det fler intressanta färger på ölet? Cykelställena är heltuffa, helt rätt färg!

Ps. Du tog allt i när du trodde att jag hade sex veckor kvar på semestern. Börjar jobba om tre veckor ... men det hade ju varit kanon om det var sex :)

Rantamor sa...

Maten såg lite läskig ut, funderade innan jag läste vad det kunde vara och gissade på fisk...
men pirogerna ser allt lite bleka ut men dom är säkert kokade som våran palt...
Förresten visste du att det i Piteå finns en "Paltzzria"...

Hoppas att regnet slutat hos er.
Här i vår lilla by/samhälle är det hemvändardag, med folk och stånd,
(inte folkstånd..) överallt i centrum.
jag skulle ut i vimlet med min nya kamera idag...
men vad hände ???
Jo himlen sprack och det blev ett otrevligt regnande med jämnmulen himmel...
suck, när det äntligen är vimmel i byn...mera än tre människor i rad !!!!

Man kan ju inte lyckas jämt,
cykelställena var ju annorlunda och glada...

Tjingelingen från Rantamor.

Marit Johansson sa...

Det där var ju lite snarlikt pitepalt :)

Ama de casa sa...

Dom stavar "hallonsaft" lite konstigt ser jag på glaset. Annars såg jag inga stavfel :-)

Ama de casa sa...

sv: Jag tycker faktiskt att det var både fint och stämningsfullt där på minnesplatsen. Hålen var ju precis där tornen hade stått, det gjorde det väldigt... gripande.
Vi har ju varit på platsen och uppe i tornen innan det hemska hände.

LissenTo sa...

Undras vad vår Beate, gör idag då.

Här blåser det kallt, bara så du vet

cat sa...

Helt underbart cykelställ :)

Linnéa sa...

Vilket urläckert cykelställ!!!! Ölen ser dögod ut men som du säger. Pirogerna liknar de kinesiksa dumplings som jag älskar när de är rätt gjorda.

Bara njut - ut med dig o plåta måsar!