onsdag 18 januari 2012

Ordlös Onsdag: ”Miniatyr(er)”


Flera miniatyrer hittar ni här.

32 kommentarer:

Ama de casa sa...

Åh! En fin Gun-dojja! Lyllo dig som har en sån :-)

Ama de casa sa...

Nu väntar jag med spänning på förklaringen till bilden...
:-)

BP sa...

Lexikon
Ett svenskt-italienskt miniatyrlexikon från 1956 som då kostade sex kronor. Hittade det på en loppis för en evighet sedan. Den har 548 minisidor med en textstorlek på fyra punkter. Med andra ord så förstår ni att jag måste ta med mig ett förstoringsglas tillsammans med ordboken om jag skulle resa till Italien. Men det jämnar nog ut sig: den lilla saken är 68 mm hög, 46 mm bred och 18 mm tjock. Förresten – jag tar med iPhonen i stället;-)

Converse
Den lilla miniatyrdojan minns ni kanske. Fick ju en gul Converse av Gun http://horni.blogg.se/ ifjol, men jag köpte sedan fler, bland annat denna röda som jag älskar. Jag lovar – den väcker uppmärksamhet vart man än kommer:-)

Ama de casa sa...

Fast du kanske tycker att det lilla lexikonet och minidojjan talar för sig själva?
:-)

Ama de casa sa...

Ah! Där kom förklaringen. Då ska jag läsa den ;-)

Ama de casa sa...

Ordböckerna börjar ha gjort sitt. Det är bra för mig som är så otroligt dålig på alfabetet...
:-)

Ama de casa sa...

Ooops! Det var inte meningen att spamma dig. Går hem till mig själv nu då...
:-D

Ama de casa sa...

Hejdå :-D

Olga T sa...

Dojan är så sööt!
Inget bidrag från mej idag. Kanske satsade för hårt några dagar.

Maria Lundmark Hällsten sa...

Två fina miniatyrer, roligt med så små böcker.

Per-Anders sa...

Undrar om lexikonet bara innehåller små bokstäver.

Erik Semlan sa...

Den lilla "gympadojan" är riktigt läcker.
Men ditt miniatyrlexikon är verkligen läckert. Visst, det finns annan teknik numera, men jag gillar pappersvarianter. :-)
Inga batterier som kan ge upp där inte. ;-)
Fast kanske behovet av förstoringsglas gör det hela ganska opraktiskt?
Snyggt bidrag hur som helst.

SoF sa...

Nostalgi!
Ett sådant där litet mini-lexikon har jag (vår familj) också ägt en gång i tiden. Jag har för mig att det var svenskt-engelskt.

Nästan allting blir ju gulligare i miniatyrformat - jag tänker på riktigt små barnskor jämfört med ett par 44:or t.ex.

Röda mini-mini Converse! Kan det bli sötare!?

Varma snöblandat-regn-hälsningar!

Mina fotostunder sa...

så gullig liten sko!
Ha det gott!

Annemor sa...

Kanskje en minimal Converse?
Ha en fin kveld.

Ezter sa...

Vilken mini-sko!

Freja sa...

Jag riktigt känner det silkestunna papperet i boken, älskar den!

Kicki sa...

Vill du ha en fransk-svensk istället?!:)
Min verkar någon pappersälskare ätit lite av, så jag kan inte se tillverkningsåret, men den är säkert lika gammal som din! Konstigt, när jag fick boken var sidorna hela...

Hanna sa...

Röda skor är alltid en hit, oavsett om de passar på foten eller inte ;0)

Rantamor sa...

Jag trodde så här...
att du började din fotbollskarriär i tidig småbarnsålder...
och att du med tanke på framtida karriär fick en ...ett lexikon att ta med dig när du blev draftad utomlands...

tänk att jag aldrig gissar rätt.

Jodå det blir riktigt goa piroger på smördeg...och dom är skitgoa att äta kalla också till sammans med en kall öl till en fotbollsmatch...
precis som Rantafar gör just nu...

Du ser väl också på fotboll förstår jag...
vad äter du till ???

Tjingelingen.

Birgitte sa...

Nogle søde små ting og godt du har et forstørrelses glas :-)

4U2 sa...

Bredvid miniatyr Conversen blir ju lexikonet väldigt normalstor, tur jag hade sett en liknande (minns inte hos vem ... det var idag, det minns jag! Ha,ha,ha).
Sådana rariteter måste man vara rädd om!

LissenTo sa...

Söt sko och fin liten bok. Så ibland går du på loppis du också Beate.

Nja fågeln fotade jag på julafton i Göteborg, när jag väntade på att dottern skulle jobba klart.

anne sa...

En sko från Gun? :)

Sv. Om jag hade vetat att Malmö station var en helt ny specialkonstruktion så hade jag spanat mycket noggrannare (jag har en viss förkärlek till stationsbyggnader) men nu konstaterade jag att det såg läckert ut från perrongen och sedan letade jag bara efter taxi...

Kompisen hade jag gärna bjudit hit, men hon har en tentapluggande sambo och en liten plutt på nio månader så det var smidigast att jag hälsade på hemma hos dem. Och det var så trevligt, sambon skippade pluggandet rent av. :)

Hörni sa...

Åååh vad roligt, min lilla dojja på bild i din blogg, tack för det! :D

Fast jag blir genast självkritisk och får lust att göra en ny till dig. Har ju gjort ett antal skor nu och de blir ju faktiskt oftast lite finare nu än de blev i början av karriären, tycker jag nog. :D

Jag älskar såna där miniböcker! Jag har en liggande någonstans, även den ett lexikon, fast jag tror tysk-svenskt. :)

Jane sa...

Jisses vad kommentarer du fått, tar ju halva kvällen att läsa igenom :) Kul!
Känner att jag inte har så mycket tid just nu för bloggpromenader, behöver skriva alla dessa omdömen till eleverna ... Hoppas du har förståelse, jag kommer igen till gamla "spår" snart :)
Den där dojjan var jättetuff! Har testat Converse, i naturlig storlek, men jag tycker de är lite för platta att gå i.

Pialotta sa...

[:-bd] Det var en liten gympadojja och vilken gammal minibok :) Sen idag.. nu är det Torsdag.. fin dag till dig :)

Monica sa...

Ordboken, undrar om det räcker med förstoringsglas;-)
Dojan skulle jag inte tacka nej till.
Tack för uppmuntrande kommentarer/KRAM

Lottas Fotografi sa...

Visste inte att det fanns så små Converse!

Anonym sa...

En Gun-sko. Jag är himla lycklig över det par jag har.

LissenTo sa...

När jag vandrade i höstas, hade en av kompisarna ett mini lexikon

cat sa...

Vad gulligt :) Jag älskar miniatyrer.