onsdag 4 januari 2012

Onsdagstema: "Upplyst" och Semesterdag 3

Idag ska jag hälsa från Axel. Om han hade varit en levande person och inte min axel så hade han polisanmält mig för extremt grovt våld alternativt vållande till annans död eller något sådant. Axel har varit väldigt snäll sedan augusti (läs här) då han fick i sig en mumsig kortisonspruta. Man kan säga att han betedde sig som man kan förvänta sig av en kroppsdel som är lika konstigt uppbyggt som dess ägare. Men efter två dagar av fönsterputsaktiviteter sa ”han” ifrån på skarpen. Nu ser jag (inte) fram emot mitt straff, utan väljer i stället att vara kreativ med att
1. berätta en kort saga för er
2. lägga upp tre bilder till temat ”Upplyst”.

Det var en gång…
… tre vänner som hade ett projekt. Idén gick ut på att förvandla en kylfläkt från en dator till en LED-lampa. Två av vännerna är tekniker och elektronikutbildade. Den tredje (= jag) är det inte. Sedan blev de två vännerna sjuka och projektet ”dog”.

Upplyst 1 och 2
Nu kan jag upplysa mina bloggkompisar och vännerna R och N om att projektet är slutfört à la BP. Är inte så lite impad över mig själv över resultatet, men jag vet att R och N hade tänkt sig något mycket mera avancerat. Men ni får väl hålla tillgodo med min egna konstiga lösning så länge.

Upplyst 3
Bild nummer 3 är en blå 1,5 l PET-flaska importerad från Spanien. Den innehåller i vanliga fall dricksvatten, som vi dock drack på plats. Nu är den upplyst.
Fler upplysta bidrag hittar ni här.

PS. Axel är väldigt nöjd med dagens övningar och funderar på att dra tillbaka anklagelserna. Detta betyder i sin tur att jag inte förväntar mig tjat om operation av … ja du vet vem jag menar;-) DS

24 kommentarer:

Olga T sa...

Hushållsarbete är livsfarligt - inte bara för Axel!

Wow! När du börjar sälja dina lampor har du härmed redan en beställning. Då menar jag inte drickaflaskslampan.....den var sådär. Men kylfläktslampan är suveränt läcker!

Petra sa...

Den blå lampan var så läcker!

Ps, du glömde Glenn det största. Strömberg.

Gerda-Thyra sa...

Försöka duger!!! Den blå petflaskan tycker jag i alla fall bäst om!

SoF sa...

I mina elektronik-o-utbildade ögon så tycker jag att kylfläktsprojektet a´la BP, blev helt strålande!
Skitsnyggt!!

Varma håll-i-hatten-hälsningar från mig och Västsverige!

PS Stormen Emil hälsar också. DS

Jess sa...

Nu är även jag upplyst!
Jag tycker ledlampan blev kanonbra! Inget att klaga på där inte! Ser ut som ett riktigt konstverk!
Den blå är cool, smart idé att använda en vattenflaska!

Pialotta sa...

Kylfläktsbilderna är ju helt suveräna.. din uppfinning med upplyst petflaska.. det var en käck idé :) Axel kan verkligen få sig en känga, men det är ju tur det ordnar sig till det bästa, hi, hi.. Ha de fint på din semester.. här stormar det verkligen och den där Emil är frpntfigur han.. Inget kuligt att gå utanför dörren .. men det var ett måste idag för mig, då ID-handlingar skulle fixas.. Både Pass och legitimation .. där rök lite penningar igen :(

Cecilia Artista sa...

Ha ha - kreativt som vanligt hos dig! Me like!
Den första bilden är ju störtskön och sen en flaska från España. Vad kan man mer begära!

Annemor sa...

Nå ble jeg opplyst, men jeg skulle gjerne bli opplyst litt mer.
Ha en god dag :-)

Marit Johansson sa...

Haha.. petflaskor kan tydligen återanvändas på många sätt, även till julpynt! Miljövänligt och billigt.

Ama de casa sa...

Dumt mot Axel att tvätta fönstrena, det syntes ju ändå inte ;-)

Du är så kreativ, jag tycker det var bra att dom andra drog sig ur projektet!

sv: Nähädu! Vi tog INTE hissen upp till borgen.

PS: Vi tog bilen ;-)

Anonym sa...

Alltså, med uppenbar risk att råka i onåd hos dig, står jag på Axels sida - helt och fullt. Fönsterputsande är ett otyg som möjligen kan bedrivas när skön vårsol lockar och vårvindar friska leker. Men bara då, och bara om man inte har något bättre för sig. Med detta sagt, gillar jag ditt lysande inlägg!

Jane sa...

Vill bara upplysa dig om att all form av städning är att jämföra med motion och det medför bara skador! Se bara på alla idrottare, fel på både det ena och det andra ;)
Din fläktlampa är ju helt suverän! Skulle behöva en drös av lampor, det är alldeles för mörkt hemma hos mig ... fast det å andra sidan är rätt bra för man ser inte dammråttorna. När solen kikar fram får man väl en chock :)
Hoppas dina vänner mår bättre så ni kan göra fler projekt!

SigridfraEnget sa...

Jag tycker du får vara rädd om Axel... Fönsterputsning är nog inte det han gillar bäst.
Jag känner också en Axel och han tycker inte om at jag virkar för mycket. ;-)

Freja sa...

Axlar och fönsterputsning brukar inte gå så bra ihop, det kommer jag ihåg..... Snygga belysningsattiraljer! Tycker du lyckades bra med projektet helt på egen hand!

Jag har länkat till dig idag eftersom jag fick anledning att påminna mig om vårt gemensamma fotomotiv, hette hon vattenbärerskan???

Elisabeth sa...

Du är fyndig!! Ha dé!

Rantamor sa...

Någonstans får jag för mig att du älskar just led-lampor...
ialla former.
Duktig är du som har fixat belysning själv...
och i flaskan tillåme...

Tjingelingen i kvällen.

Nettan sa...

Tack för påhälsningen !
Det var ett tag sen.
Här är det fullt ös igen som du vet. Ha ha !

Hoppas ni har det bra.
kramiz

Bildgatan sa...

Jag bara gapar eftersom jag är så imponerad av ditt projekt och funderar över om inte du borde öppna en liten butik med alla dina strålande skapelser, tänker också på tavlorna. Inte de som du gör av misstag utan de du skapar med vilja. =)

Är inte dina vänner nöjda över att du slutförde projektet samt imponerade så förstår de sig inte på design, snygg sådan. Vill verkligen ha.

Kan tänka mig att petflaskan är läcker i ett mörkt rum och i verkligheten, tror inte att ditt foto gör rättvisa. Vilket däremot de två övriga fotona gör mycket snyggt fotad också.

Förstår att din Axel är lite missnöjd med dig så som du har plågat vederbörande. Här är det Axel och hans bihang -rygg och nacke som är störtsura på mig efter tredagars långa arbetspass (mycket långa) men nu tar jag det lite lugnare och vilar till morgondagen gryr.

Kan meddela att i morgon blir det nog en "ny" bil om den går genom sambons lupp.

Anni sa...

Vilken tur att du berättar vad det är vi ser! Det första projektet trodde jag var bokstäverna från en skrivmaskin - ja de heter säkert något särskilt, men det minns jag inte så här dags på natten.

cat sa...

Se där ännu ett bevis på att man inte ska putsa sina fönster!

Hoppas Axel lugnar ner sig nu och att du slipper bli anklagad för våld mot kroppsdel.

Tycker att din lampa är väldigt tjusig :)

Erik "Semlan" sa...

Annorlunda, det är det minsta jag kan skriva. Första fotot ser kul ut.
Så det är en kylfläkt...
Den upplysta PET-flaskan är fyndig. Klart egen blombelysning? ;-)
Tack för din kommentar. :-)

Rantamor sa...

Hahaha 20 rätters...
näe så många bli d inte men lite plockmat inför kväll/natt...
parmesan snittar...
svamp pizza...
köttfärspaj...
kycklinglårfilèr..
och lite annat smått å gott...

Näe tillbaka till köket...

Monica sa...

Härligt att sprutan har hjälpt, fick en i armbågen för så där en 20år sedan och den verkar tydligen ännu;-))))
PET flaskan var ju riktigt läcker.
Ha en skön trettondagsafton;-)

Anonym sa...

Och VAD lär man sig av detta?
JO, strunta i hushållsarbete naturligtvis, gör tillvaron ljusare genom att göra fiffiga lampor om du vill ha det ljusare omkring dig!
Seså, strunta nu i de dumma fönstren!!!
PS: jag har en alldeles egen Axel, fast han vill knappast ha en spruta, för det gillar han inte! Dessutom har han flera namn, Sven Erik Axel om man skall vara noga...