måndag 30 januari 2012

Måndagstema: Iskonst(-ig) blandning

Iskonst
Helene vill se iskonst idag. Trots att det var 9,1 minusgrader imorse så satt temat hårt inne måste jag säga. Men det har sina fördelar att vänta på bussen i 10 minuter som ni ser ovan.
Spanien och Sverige ligger här närmare varandra än vad dom gör idag. Det kan bli verklighet om klimatförändringarna följer min iskonst;-)

Calçotada
På tal om Spanien och Sverige kan jag berätta att min chef fortfarande befinner sig i Spanien (han flög inte med Spanair). Han mejlade idag en bild från Calçotada (Salladslöksfestivalen) i Valls nära Tarragona, där han var en av cirka 40 000 besökare i söndags.
Kan berätta att chefen inte slog rekordet i salladslöks-ätning, som innehas av Ramon Forès med 3 755 gram lökar (2009). Man kan väl säga att han inte ens kom i närheten. Nu räknade han inte så noga utan tror att han mumsade i sig 15-20 stycken. Med tanke på vilken effekt även detta blyga antal kan ha så hoppas jag att han och flickvännen sov med öppet fönster den natten;-) Men visst är han väluppfostrad min chef som levererar bloggfoder på beställning. Tack Håkan!
Fler bilder på temat ”Iskonst” hittar ni här.

28 kommentarer:

Jess sa...

Verkligen en bra chef som förser dig med material!
Vilka konstiga tävlingar det finns! :D

4U2 sa...

Inte illa, inte alls utan tvärtom! Sverige såg jag först (man ser väl sitt först? *ler*) Konstigt konst som jag gillar!
Tänk, hade en kompis när jag var liten som åt stora lökar såsom man äter äpplen ... just det, hon lät mig smaka och ... jag gör aldrig om det!

Rantamor sa...

Kollade så noga på din iskonst innan jag läste vidare och vet du jag såg Sverige alldeles klart....
men England...nåja man kan ju inte se allt...
och så är ju jag gift med en finne....

Tusen tusen tack för dina snälla ord på min två-års blogg...
blev så glad och rörd...
du är så snäll.
Jasså du har bloggat i fyra år.
Och flitig som få är du, för varje dag läser jag på din blogg...
ett nytt inlägg med mycket fantasi och glädje....
och leende...

Tjingelingen.

Freja sa...

Jag såg en liten lilla my i iskonsten jag...

Sv: Jag spelade i ett "riktigt" lag enbart när jag gick högstadiet, för att gå gymnasiet flyttade jag hemifrån och där gymnasiet låg fanns inget damlag i fotboll, så min karriär (som forward) blev kort och intensiv.... Jag vann i alla fall skytteligan i laget vilket inte var så svårt....

Selma sa...

Skulle nog ha lite svårt för nästan alla former av en sorts mat-festival.

Malla sa...

haha ja vi får hoppas att fönstret gick att ha öppet ;)

Kicki sa...

Tur du inte stod längre och väntade för då hade väl snön smält bort!

Susanne sa...

15-20 st tycker jag låter som väldans många.

Anonym sa...

Artig vinkling ;)

Olga T sa...

Jo dagsfärska iskonstbilder var knepigt. Hann inte med det utan rotade i arkivet, som är ganska välfyllt...:)

Jane sa...

Mums, skulle nog också kunna sätta i mig några stycken :)
Riktigt kvällsgodis är en knäckemacka med finhackad gul lök, tomatskivor och salt/peppar, yummie! Tur kanske att man bara har hunden som sällskap ;))

Pialotta sa...

Lite isigt o kanske halkigt där dina fötter stod idag då ;)
Underbar bild din chef skickade dig.. riktigt suverän :) Du skriver mycket och kul läsning på dina inlägg.. jag hade inte tiden alls idag och ibland har jag verkligen ingen inspiration att skriva... men ibland så.. Tack du fina för alla gånger du kommenterat så hjärtligt inne hos mig.. Blir så glad mitt i allt eländes elände.. ja du vet vad.. men snart så.. cirkus 3 veckor kvar så ska det väl förhoppningsvis bli människa av mig oxså ;) Ha de gott ..

Mona sa...

Hahaha, iskall konst i stadmiljö. Du är för härlig! Lyckost till chef som är i Spanien. Klimatet där verkar betydligt behagligare än här hemma.

Anna sa...

Ha ha salladslökstävling,
fin magen blir sen :)
Rolig chef som bjuder på sig i allafall!

Ha en bra dag!

PS: nu är de lätt och hitta iskonst i allafall, kul med alla teman men jag hinner nog inte me denna :)

Annemor sa...

Smiler bredt.
Ha en fin dag :-)

LissenTo sa...

Lite snö har ni, men lika kallt som här.

Lydig bra chef :-)

Ha en fin vecka. // Kram Lissen

Bildgatan sa...

Iskonst är väl något som Luleå är superduktiga på med våra fina djur i stadsparken varje år - i år en groda som jag inte hunnit se mer än på bild i tidningen. Men det kommer säkert en bild sent vad det lider.

Nu till din iskonst och det ser verkligen inte ut som att ni har -9,1 minus hos er. Verkar mer slask, men när en massa stockholmare står och väntar på bussen och får ut sin värme så blir det så. Iskonst genom fottramp.

Ja världsrekordet skulle jag nog inte heller klara av än hur mycket jag gillar lök. Ler åt alla sådana rekordförsök men det är säkert inte konstigare än att tävla i all annan mathets. Även om jag kan tycka ... och det gör jag. Men alla är vi väl vår egen lyckas smed och roar det någon så får andra göra vad de vill med sina kroppar och roa sig hur de vill, bara jag slipper vara med. =)

Fast ... väderläget skulle kanske göra att jag skulle kunna tänka mig ...

En chef som fattat hur viktigt det är ger mig respekten och nu fick ju även jag se hur det går till.

En trevlig och bra tisdag till dig.

Bildgatan sa...

Ps. Visst ser jag både Spanien och Sverige i din konst och funderar, är det klimathöjningen som gjort att den glider in i ... nej inte mål men väl in i Sverige så sakteliga. Kunde varit mål för nog brukar ju Spaniens anfallare glida in mål i Sverige - åtminstone i fotboll.

cat sa...

Din chef verkar vara en förträfflig chef :)
Den enda iskonst jag ägnar mig åt just nu är konsten att inte halka omkull på grund av is.

Ama de casa sa...

Dom har... skojiga idéer i Spanien om vad man ska ha för tema för festivaler. Haha!
:-)

Ama de casa sa...

sv: Jo, den där utrarapidgympan är kul att se. Har haft den på bloggen några gånger jag med :-)
Fast det är väl bättre att dom rör sig lite än inte alls, i och för sig.
:-)

Monica sa...

Något rekord i salladslökätning blir det inte för mej för då blir jag tvungen att binda ett rep runt benet för att inte flyga ut i det blå.
Jag ser en hund med lång nos som sniffar en annan hund i baken i din iskonst;-)))))

Susanne sa...

Sv: Bryggarsalen ligger på Norrtullsgatan 12 N

Anitas Blogg - Malta sa...

9,1 minusgrader ! Hua. Men du fick till en bra bild under din väntan på bussen. Trevlig chef du har måste jag säga. Var det inte bakelser han bjöd på sist. Rekord i salladslöks-ätning. Ja, det kan nog vara värt att missa att så det. 15-20 råa lökar ? Herregud !! Kan inte vara bra för varken mage eller sambo ;-)

Monica S Engell sa...

Ja, noen ganger ligger motivet bokstavelig talt rett under våre føtter! Stilig!
Tusen takk for din super hyggelige kommentar hos meg:)
Ha en flott kveld:)

Mary sa...

Salladslöksfestivalen? Seriöst? Föredrar nog ölfestival eller så :)
Tack för kommentaren på min nya blogg. Helt plötsligt har jag många nya trevliga bloggar att kolla in :)

Hörni sa...

Hahaha, salladslökfestival, det var intressant. De är bra knasiga de där spanjorerna. Och vissa andra som bor där också för den delen. ;)

Pumita sa...

Bläääk, det skulle jag inte ställa upp på! Är det bara män som får delta förresten?