lördag 28 januari 2012

4U2: ”Jag var där”

Nu undrar ni kanske varför jag visar er en skylt med ett tråkigt svenskt budskap. Självklart kunde jag ha lagt upp några fina bilder med exotiska byggnader och palmer från olika resmål. Men nej, den här skylten kändes helt rätt till temat.

Korvmojjen
Då de flesta av mina läsare inte är från Stockholm tycker jag att ni ska titta på något som är på väg att dö ut i huvudstaden – gamla, hederliga korvkiosker. Den här – Järnvägsgrillen - har funnits vid Tekniska Högskolan/Östra Station så länge jag kan minnas. Jag är där varje dag, ser den varje kväll. Här är alltid kö till olika korvar, hamburgare, tunnbrödsrullar, lövbiffar med pommes frites eller en Pucko. I denna korvmoj går det inte att köpa thai snabbmat… än.

Året runt
Järnvägsgrillen har öppet 365 dagar om året. I år 366 dagar. Här samsas studenter, professorer och vanliga resenärer som tar Roslagsbanan hem. Under sommaren kan man sitta ute på en terrass med utsikt över – ja inte så mycket. Om man nu inte tycker att stressade resenärer som hastar till tågen, ganska så slitna tågvagnar, studenter som gör reklam för Quarnevalen och många Djurgårdare som laddar upp inför en fotbollsmatch på Stockholms Stadion är underhållande. Det tycker jag!

Fler bidrag till temat hittar ni här.

PS. Järnvägsgrillen behöver ingen webbplats. Omsättningen ligget på över fem miljoner/år ändå. Själv har jag nog inte bidragit med mera än en hundring under åtta år, men den fyller helt klart sin funktion. DS

19 kommentarer:

cat sa...

Hemlagat mos är bäst. Skulle aldrig gå till en korvmoj som inte erbjöd detta :)
En klassisk BP-tolkning.

Det var en överraskning för mig själv att min mobilkamera, som inte ens har blixt, lyckades ta ett såpass okej foto :)

Hörni sa...

Kul att den finns kvar i alla fall, och det finns ju ingen anledning att lägga ner när den går så bra. :)

Hörni sa...

Sv: Hahaha, förlåt. :) Men jag skrev ju småkryp i rubriken. För att varna lite. ;)

Carola (Stolt Mamma till sju) sa...

Tur att någon erbjuder detta :)

Ama de casa sa...

Korvojjarna är utrotningshotade och borde K-märkas!!!
:-)

sv: Du får väl ta en tur till Guadalest nästa gång ni är i Benidorm. Där köpte jag perrosarna :-)

Bildgatan sa...

Jag skulle också varit där. =) Kommer ihåg på den tiden (ja, jag kommer ihåg den tiden eftersom jag tydligen är så gammal =))när en korv med mos på Heden (i Gtbg) var ett måste varje sommar och speciellt vid de tillfällen vi bevistade Gothia Cup och såg någon match.

Därför förstår jag verkligen nostalgin och att många saknar de riktiga korvmojjarna.

Snart är det som sagt exotiskt att ha varit där - var rädd om bilden som bevis. =)

anne sa...

Korvmojjer.

Det var tider det när det var enda sortens snabbmat som fanns. Eller snabbmat och snabbmat, så hette det ju inte då, förritin...

Enkoktmedmosochräksalladsenapochketchup-mums!

SoF sa...

Sådana här "institutioner" ska självklart dokumenteras! :)

Tack för titt-in och kommentar(er)!

Varma kvällshälsningar!

LissenTo sa...

Ja det är nog en risk att korvmojarna dör ut, ny matkultur.

Fast kanske inte, en korv med bröd, kan vara gott i farten.

Ha en fin kväll. // Lissen

4U2 sa...

Hemgjord potatis mos = godare finns inte! :)

Anna sa...

Tummen upp för korvmojjen, de är ju kult :)
Kram

Pumita sa...

Njae, ingen körv för mig. Tycker faktiskt att det luktar illa när jag passerar en sådan anrättning. Inte ens thaimat skulle locka dit mig. Jag är inte speciellt fin i kanten men är inte så förtjust i street food. Det har väl blivit någon pizzabit eller majskolv när jag har varit ute i världen men vill gärna sitta ner när jag äter.

Monica sa...

Ja du där har man ju spenderat några kronor på korv och Pucko.
Den har stått där så länge jag kan minnas men jag undrar i alla fall om den fanns när man var barn och åkter med dom nu så kallade museivagnarna.

Olga T sa...

Inget matställe för mej, men för delar av min familj är det poppis.
Tror att de matställena alltid kommer att överleva, även utan reklam.

Kicki sa...

Nån gång ibland kan man bli sugen;)
Tur att korvmojen finns att ta till när man ute på vägarna och behöver något snabbt!

Freja sa...

Åhh, det är min favoritutsikt oxå, stressade människor. Eller Råttracet som en kompis kallar det. Så länge jag inte behöver stressa med... Kolla in människor, der finns inget roligare!

Jane sa...

Ska jag handla snabbmat så blir det iaf på ett sådant där ställe och inte på Max eller McDonalds ... deras hamburgerbröd fastnar ju i gommen och det känns som om man tuggar på skumgummisvamp ...
Omsättningen var hög! Man kanske har valt fel yrke :/

Jess sa...

Jag tycker bilden är toppen! Jag menar hur många korvmojjar finns det kvar? Här i Malmö är de utrotningshotade!

Anonym sa...

Jag har ju bott i utkanterna av Göteborg i 25 år, och jag vågar påstå att de har samma problem där, att de gamla, fina korvkioskerna försvinner! :(
Jag lovar att köpa en korv i "din" kiosk om jag kommer till Stockholm!