tisdag 24 januari 2012

Tisdagstema: ”Mat”

Innan maken och jag sticker i väg till bion tänker jag lägga upp ett snabbmat-inlägg – jag menar ett snabbt matinlägg.
Älskar ju att fota mat och ibland även leka Matpatrull, så jag passar på när tisdagstemat ändå ger mig chansen;-)

Mat jag gillar
Den översta bilden visar god mat, gjord på excellenta råvaror som är en fröjd att titta på och äta. Intagen på Kiyoto Sushi vid Vanadisplan, Vasastan i Stockholm. Pris 95 kronor.

Mat jag ogillar
Den undre bilden visar vad jag var så illa tvungen att äta på Hotell Norrtull, Vasastan klockan 13:10 idag. Den enda rätten som fanns kvar var ”koljafilé med stuvad savoykål och kokt potatis”. Kan väl säga som så att potatisarna var varma och goda, likaså ruccola salladen. Förutom att firren var uttorkad och totalt smaklös så var den kall också. Den stuvade savoykålen smakade parfym, var seg, kall och bestod till 50 procent av en stjälk i mitten. Med andra ord smakade lunchen exakt som bilden ovan ser ut. Nej jag är inte gnällig, men för 95 spänn vill jag ha varm, smakrik mat som varken innehåller stjälkar eller smakar parfym.

Fler maträtter hittar ni här.

24 kommentarer:

SigridfraEnget sa...

Här ville jag nog välja sushin, jag med... ;-)

Cecilia Artista sa...

Klart jag tar ettan! Ser riktigt gott ut även om jag inte är så förtjust i det vita riset. Men det kan man ju lägga lite åt sidan! 95 kr för undermålig fisk är ju botten förstås.
Snygga bilder!

Pialotta sa...

Sushi är jag inte allt för förtjust i, men av de där två väljer jag ettan.. Torr o seg fisk är värdelöst.. För övrigt så gillar jag dina matiga bilder.. bra foto helt enkelt.. älskar oxså att fota mat. Vilken Bio ska herrskapet kolla på, undrar jag ;)

Olga T sa...

Kolja....inget för mej, din beskrivning gör inte mina gamla minnen bättre...
Fast innan jag läste texten tyckte jag det såg riktigt aptitligt ut!

Anneli - A'la Foto sa...

Den första bilden ser helläcker ut och faktiskt väldigt gott! Nu skulle jag inte för mitt liv försöka äta sushi så det hade nog hellre blivit tallrik två för mig även ifall den inte är min favorit heller! ;O)

Ha en skön onsdag!

Bildgatan sa...

Vilka fina foton och den första var verkligen superlockande.

Den andra, nja eller mer nej. Nu lät inte själva maten så dålig men på din beskrivning så hade inte jag heller ätit.

Hoppas att bion var bra, vad ni än såg.

Shannara sa...

Sushi får jag ta och smaka någon gång, koljan skippar jag. :-)

Sv: Det är svårt att vabba utan ersättare... Så är det att jobba i föräldrarnas företag medan de gottar sej i Brasilien. ;-)

Shannara sa...

Sushi får jag ta och smaka någon gång, koljan skippar jag. :-)

Sv: Det är svårt att vabba utan ersättare... Så är det att jobba i föräldrarnas företag medan de gottar sej i Brasilien. ;-)

Freja sa...

Nä fy för kall och parfyrmerad mat.... Stuvningen ser klistrig ut...

Sv: Nu undrar jag på vilket sätt du liknar vår katt... Att du ylar och snor folks hårsnoddar? Nä, det måste vara att du är tydlig mot andra med vad du vill och tillåter och att du argumenterar emot...

Jane sa...

Vilket konstverk den första rätten var, väl värt sina pengar bara som "skådebröd" ... den andra förstår jag var en katastrof :/ Bara det att få oskalad potatis för 95 kr ...

Rantamor sa...

Ja det är ju ingen tvekan om vilken tallrik jag skulle välja trots att jag aldrig ätit shusi...
men den undre tallriken skulle jag inte betala för...
däremot ser den övre helt underbar ut...
hoppas ni fick en trevlig kväll...
och såg en bra film...

Tjingelingen.

Pumita sa...

Jag skulle inte ens titta åt koljan om jag fick den sushi-tallriken framför mig. *dreglar våldsamt*

SoF sa...

Maträtten överst är ett mästerverk - snacka om att låta ögat få sitt, också.

Varma kvällshälsningar!

anne sa...

Ja. Helt klart av olika kvalitutta.

Men, är rommen wasabigrön?

Jess sa...

Savoykål är inte gott!
Sushi däremot är väldigt gott!
Hoppas bion var bra!

Per-Anders sa...

Det där såg riktigt gott ut. särskilt på den övre bilden.

Monica o Jacob sa...

Eftersom jag inte är någon fiskmänniska hoppar jag båda, men den första ser så läcker ut;-)
Undrar om dom använt koriander i kålen, tycker allt med den i smakar parfym;-(
Hoppas filmen var bra;-))))

cat sa...

Wow vilka snygga matbilder!

Ama de casa sa...

Nu blev jag väldans sugen på sushi må jag säga.
Den andra maten såg också jättegod ut, i alla fall tills jag läste beskrivningen...
:-)

Anonym sa...

Lite tänker jag också att stuvad kål borde åtföljas av något mindre milt, typ stekfläsk, nåt rökt eller korv.

Tänker på de där tipsen för matfotogrefering jag fick som innehöll både hårspray och klarlack, är det det på den övre bilden?

Anonym sa...

Översta bilden, WOW! och jag som är så himla hungrig! Skit också.
Andra bilden påminner mig om en dröm jag har, jag skulle seriöst vilja ha en blogg där man skriver om hur man "käkar sig genom landet", du vet snygga bilder men precis som du gör här, ärliga utlåtanden!
Jag tror inte ett ögonblick att någon tidning eller så skulle betala för den typen av skriverier, jag skulle göra det för mitt eget nöje!
Samma med hotell, vi har bott mycket på hotell genom åren, och jag ÄLSKAR att titta på/kommentera/skriva om hur rummen är osv.
Kanske en framtida blogg? Något att pyssla med när man blir 65?

oumberligating sa...

Va vackert och vad gott det ser ut! Verkligen!
Du det här med kommenterandet....det är du världsbäst på! Stort tack för det!
Ha det Bäst!
Kram ifrån Oumberlige Peter!

Amanda sa...

fin blogg du har! :)
kram<3

Sister Moonshine sa...

Otroligt vacker mat. Ja, ta bilder av mat det kan du verkligen. Jag gissar att sushin var lika god som den ser ut!