onsdag 24 augusti 2011

Onsdagstema: ”Ha ha”


Det här inlägget hade också kunnat vara ett perfekt bidrag till ”Ordlös onsdag”, men imorse visste jag inte om jag fick ta bilden ovan, som förresten inte föreställer en toalett;-)

Semesterdag
Man kan ju tillbringa en semesterdag på olika sätt. Själv spenderade jag cirka 30 minuter av dagen i en tub som ni ser på bilden ovan. Röret kallas magnetkamera i fackspråk. Innan jag la mig platt i den hade jag endast hört och läst mardrömsberättelser om denna tub. Tro inte på dom i fall ni ska på magnetröntgen någon gång. Läs det här inlägget istället!

- Man blir fastspänd och får en tvångströja som förr användes för att oskadliggöra våldsamma sinnessjuka. Eftersom jag är lite konstig så…
- Man får en ballong i handen som man kan trycka på om man vill något. Bra övning inför senare vistelse på hemmet.
- Att ligga totalt stilla i cirka 30 minuter är helt ok. Man får stå ut med att det helt plötsligt börjar klia på de mest konstiga ställen – samtidigt.
- Att diverse mer eller mindre viktiga kroppsdelar domnar bort under denna halvtimme får man räkna med.
- Det underlättar om man gillar färgen "limegrön", vilket jag gör. Tubens tak - fem millimeter över näsan - har just denna färg. Ogillar ni grönt - blunda istället.

I otakt
Discodunk blandat med ljud från bergsborrar kan man stå ut med. Hade dock önskat mig att dom hade dunkat i takt med musiken som strömmande ut hörlurarna. De ingår i "proceduren" – lurarna alltså. Att lyssna på Lugna Favoriter var ingen höjdare heller måste jag säga.
Med andra ord så gjorde jag det som jag brukar göra hos tandläkaren: jag somnade ifrån det hela och väcktes av Ha Ha(-ns), som den (snygga) gay röntgenteknikern med det väldigt snygga armbandet hette.

Fler bidrag till ”Ha ha” hittar ni här.

PS. I fall att ni blir oroliga: det är min axel som magnetröntgades. Min (snygga) husläkare vill nämligen veta om det är en ”frozen shoulder” eller en ”kalkaxel” som han har att göra med. Å ni - glöm inte tum- och tårhållning imorgon!!! DS

28 kommentarer:

SigridfraEnget sa...

Härlig fotat. Det liknade ju faktiskt lite på en toalett med det samma... Haha.

Pialotta sa...

Jo men du har berättarglädje och jag tror på vart enda ord du snackar om.. Jag har själv legat i en sådan där.. inget obehagligt alls .. musiken smälter in i det hela och blundar man så kan man slumra till och njuta fullt ut.. Instängdhet, typ dass.. Nada.. rätt kuligt att spännas fast i den där.. Väntan på svar kommer snabbt så det där får man ta när det kommer inget annat att be för :) Håller alla tummar o tår för din skull att det ger dig gott hopp om framtiden :)

Hörni sa...

Haha, det ser verkligen ut som en toalett. Jag har också legat i en sån där och tyckte inte heller det var det minsta obehagligt. Blunda, ligga stilla och lyssna på musik var inte jobbigt. Men vissa undersökningar kan ju ta uppemot två timmar, och då kan jag tänka mig att det är besvärligt. Och om man har klaustrofobi kanske.

4U2 sa...

Sist jag låg i en sån kom jag på att säga "ni har glömt ge mig lugnande, jag har ju klaustrofobi" ... svaret löd: "DET SKULLE DU SAGT INNAN!!!" "DÅ HOPPAR VI ÖVER DETTA SÅ FÅR DU ORDNA NY TID" - jaha, hur lätt är det att få ny tid??? Alltså in där utan lugnande ... men som tur var gick det bra.
Väldigt fiffigt tänkt av dig men hur kan du somna? ;) :) ;) Du är faktiskt ... konstig! *ASG*

Monica sa...

Det var mer sladdar och grejor när dom röntgade Argos, han sov så gott så i allt discodunk.
Har gjort det 2 ggr och överlevt en del(läs Jacob Haha) tycker ju det är obehagligt. Men man får ju lyssna på egen musik i alla fall på Sabb där jag röntgade skallen, lyssnade på Robson o Gerome.
Tummar och tassar är laddade;-)

Freja sa...

Jag är mest fascinerad av döskallespöket som svävar längst in i "röret"... Du kunde ju ha snackat med det för att fördriva tiden....

Erik "Semlan" sa...

En erfarenhet jag också provat på. Anar jag lite ironi i ditt "ha ha"? Din beskrivning är bra, känner igen mig. Jag hade tyvärr inte en tanke på att ta några bilder. ;-)
Det var okej som undersökning, tyckte jag i det stora hela.
Tack för din konstruktiva kommentar.

anne sa...

Det tog ett tag att orientera sig bort från toalettperspektivet..

Usch och fy med din axel! Bloggaren Britt var ju sjukskriven hur länge som helst för sin frozen shoulder, så vi får väl hoppas att det inte är det. Jag håller tår och fingrar för dig också.

Olga T sa...

Njaaa, ha ha är det väl inte precis....
Men likt en toalett är det och jag undrade just var du hittat denna toalett.

4U2 sa...

sv: tänk, det hjärtat missade jag! ;) :)

Susanne sa...

Blev väldigt orolig först, men som vanligt skriver du med glimten i ögat, så min oro började försvinna och försvann helt när jag läste slutet.
Tummarna är vältränade nu.

Malla sa...

jag tycker dom ser lite läskiga ut dom där. jag har bara hört läskiga saker om dom dessutom.läskigt!

Jess sa...

Bra att veta, jag känner att jag skulle kunna på klaustrofobi i en sådan där...
Håller tummar i morgon!

Charlotta sa...

Med en lätt klaustrofobi tror jag så klart att jag inte skulle klara det där. Men "måste" man så klarar man mycket.
Håller tummar å tår för dig så klart!

Marita sa...

I en sådan har jag också legat i av samma orsak. Är av samma åsikt som dig men jag somnade inte. Man blir inte sjukskriven av fuzen schulder man ska försöka röra så mycket man kan och klarar av. Det är bara det att det tar tiiiiiiiiid innan det läker.

Tyckte först att det var som du sa en toa men med en nedspolad hjärna i botten :)

Jane sa...

En sådan där skulle jag inte våga ligga i ... inte för att det är trångt eller att man måste lyssna på Lugna favoriter, ha ha ... nä, jag skulle vara orolig att mina gamla plomber skulle ryka ... det är ju MAGNETkamera ;))

Pysselfarmor sa...

toalett tänkte jag först..nähä det var det inte sedan blev jag litet orolig, men lugnade mig ganska snart...frozen shoulder är inget skoj ja det är väl inte det andra heller...så inget ha ha från mig i detta sammanhanget...jag vill att du ska vara frisk och stark ...

Karro sa...

Ja lite läskiga är dom allt... Men jag skulle nog gjort som du o bara lag mej ner o somnat. För hur ofta kan man liksom bara få ligga ner o bara slappna av 30 minuter mitt på dagen med 3 små barn? Inte jag iallafall;)
Kram K

Bildgatan sa...

Jag tror dig på dina ord, jag kanske också skulle somna -hoppas jag i alla fall.

Både sambo, svägerska och hennes sambo har nyligen genomgått detta och lite olika har nog upplevelserna varit men ingen har berättat det med sådan inlevelse att till och med jag funderar över varför inte jag får testa och se. Nu ska jag vara glad över att jag slipper för då kanske jag inte är sjuk heller.

Vad gör man inte för sin snygga husläkare.

Ja, jag ska hålla både tummar och tår. Min vän mådde bra idag, för första gången sedan i mars. Hon hade äntligen kommit till en läkare som förstod att det inte bara var något som kunde läkas med lite antibiotika så nu har hon akutopererats och är förhoppningsvis på bättringsvägen. Humöret är det då inget fel på just nu. Vi har varit där i flera timmar och mycket skratt blev det och det känns så kul.

Bildgatan sa...

Jag glömde skriva att jag skrattade både åt att jag trodde det var någon konstig toalettstol samt att du kom på att fota den till ett tema som heter ha ha.

cat sa...

Jösses vad jag undrade vad den bilden var för något. Ville försöka gissa innan jag läste din förklaring.
Vilken tur att det bara är din axel som spökar!

Anonym sa...

Man ska nog inte lida av klaustrofobi om man ska in i den där toaletten...

sv: Gud vad synd att jag missar finevenemanget i Sumpan ikväll! Så nära, men ändå så långt bort. Vi ska på middag till kusinen, och det blir garanterat INTE surströmming. Men det brukar vara supersmarrigt, så egentligen är det inte synd om mig alls :-)

4U2 sa...

sv: tyckte jag med, det gjorde blomman ännu vackrare ... fast är det inte konstigt det ... en bild som påminner om akvarell blir ... vackrare i mina ögon? ;)

4U2 sa...

PS. Glömde skriva att jag håller tummarna för din vän idag! DS

Jah Hollis sa...

Att lyssna på Lugna favoriter måste ha varit en traumatisk upplevelse. Resten kan man säkert stå ut med, även om jag ibland har vissa klaustrofobiska mardrömmar. Och ja, jag håller.

Olga T sa...

Detta skulle ju varit perfekt i Sinneskattens fredagstema, men du kommer nog på ngt nytt.

4U2 sa...

Inte en bild? Hoppas att allt gått bra med R!
(lite orolig blir jag när du inte gjort ngt inlägg ... )

Mad at you sa...

Haha via bloglovin trodde jag det var en toalett du fotade.

Vad jobbigt att behöva ligga still i HELA 30min - de där me kliandet känner jag till riktigt bra. :)