lördag 11 september 2010

Bilduppdraget: "Mat"

Nina lider just nu - inte av bloggtorka - utan av matdito;-) Hon efterlyser lite spännande och inspirerande matidéer. Det kan jag gärna hjälpa till med även om jag hellre äter än laga den själv - maten alltså.
Mina två bidrag är fotade på Cypern under sommarsemestern. Jag tyckte att maten där var otroligt tråkig och enformig, men några favoställen hittade vi och bilderna har jag inte visat på bloggen förut.

Spaghetti Bolognese
Efter några dagar med souvlaki längtar man efter ett smakrikt - helst inte fettdrypande - alternativ. Hos Detra i Larnaca hittade vi denna simpla maträtt: "Spaghetti Bolognese" en av de godaste varianterna vi ätit faktiskt. Den ursprungliga "äkta" italienska varianten tillagas med köttfärs av både nöt och gris.

Helstekt lamm
Helstekt lamm gör vi oftas här hemma. Då ugnen gör jobbet tar självaste förarbetet 10 minuter max. Det är bara att krydda lammet och placera det tillsammans med potatisarna in i ugnen. 60-80 minuter senare (170 grader) är det klart.

Fler aptitretare hittar ni här.

10 kommentarer:

Petra sa...

Pastan ser jättegod ur. Lamm är inte min grej.

Ha en bra lördag. Kram

Susanne sa...

Ett perfekt uppdrag för dig... Du är ju bäst på matbilder =)Som vanligt ser allt himmelskt gott ut.... Mums

Monica sa...

Jag tillhör dom som har förutfattade meningar om får, dvs att det smakar Lusekofta vilket det ju inte gör;-)
Bolognese däremot kan jag nog äta 7dagar i veckan. Härliga matbilder du bjuder på.
Du i morgon kan man vinna en leksak i din smak på trissen;-)Så du får lägga upp något alldeles extra på temat
Ha det;-)

Ellis sa...

Spagettin såg riktigt go ut, men mamma håller på att grilla just nu - så såååå avis blev ja inte på vad du ätit då de luktar gudomligt här! :D

Olga T sa...

Jag lider av bådadera.
Lammet ser väldigt gott ut!

Marie sa...

Lamm är smaskens :-) Smakliga bilder :-)

Maria Berg sa...

Jösses vad jag blev hungrig så nu måste jag också ut med en matbild om jag nu inte hinner äta upp den för stås... MB

Nina sa...

Maggen kurrar och saliven rinner till... bra betyg alltså :-)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

Aldrig, aldrig, aldrig mer ska jag sätta mig framför andras bloggar när jag är vrålhungrig. Tur att maten snart är klar för lammet vattnas i bilden så jag blev ännu mer hungrig, älskar lammkött. =)

Bildgatan-Avsändare Margareta sa...

vattnas i munnen =)