fredag 11 september 2009

Tung dag


Det har varit en tung dag... trots det för länge sedan inplanerade besöket på Konstnärernas Höstsalong på Kistamässan. Idag har jag nämligen fått lite perspektiv på min lyckliga, sorglösa, roliga, obekymrade och bortskämda tillvaro. Det kanske behövdes.
Tänker på kompis Y vars mamma gick bort igår. Y är en av de mest fantastiska tjejer jag känner som verkligen gjorde allt och lite därtill för att hennes mor skulle dö på ett värdigt sätt hemma och inte på en "slutstation".
En annan kompis fick ett sjukdomsbesked som är så himla orättvist, fel och hemskt. Han kommer att behöva kämpa som en galning och leva som han lär: det är nämligen han som alltid har sagt till mig: Allt är möjligt, bara man vill.

Konstnärernas Höstsalong
Nu förstår ni kanske varför mitt blogghumör inte är på topp idag. Ja, ärligt talat hade jag hoppats på att bli lite gladare på höstsalongen. Det blev jag inte och mina kollegor Carola, Inger och Monica höll med. Vi fick en känsla av att det verkar vara helt okej att plagiera motiv och kopiera stilar från både kända och okända konstnärer. Det var hur lätt som helst att hålla i planboken idag.
Draken (vissa trodde att det är en orm) ovan skilde sig åtminstone från mängden. Konstnären heter Lotta Holmgren, kommer från Storuman (Carolas födelseby) och skapar skulpturer av sjödränkta naturformade trästycken.

PS. Helgen ska jag tillbringa med betong - tungt det också. Ska delta i en kurs som förhoppningsvis skingrar mina tankar och lär mig att använda detta material. DS

7 kommentarer:

Jess sa...

Tungt med sorgliga besked...
Finns inte riktigt ord, tänker på dig och dina vänner.
Hoppas betongen kan skingra dina tankar. Kram

Anonym sa...

Jag förstår att bloggandet inte går på högvarv och varför ska den behöva göra det alltid.

Jag hoppas verkligen att det går bra för din arbetskamrat. Ibland är det så orättvist.

Din kurs verkar spännande, du får berätta mer sedan.

En bra helg hoppas jag att du får trots alla dina tankar och funderingar kring det som hänt.

/Avsändare Margareta

Nettan sa...

Ha en bra helg och hoppas det känns bättre efteråt !

kramiz

Lissen sa...

Oh vännen känner med dej och dina vänner. Ibland är livet så grymt orättvist. Jag vet!.
Tror att du är en styrka för många, med ditt härliga sätt.
Mej gör du så glad och lyfter mej med dina fina ord.

Hoppas du får skapa i helgen, så dina tankar skingras.
Kram, kram!!!!!!

Olga T sa...

Tung dag eller dygn här med. Akutsjukvård, oro och lite sömn. Livet kallas det tror jag. Inte helt enkelt.
Önskar dej en skön helg!

Petra sa...

Usch inte alls roligt! Ger dig en styrkekram!

Olga T sa...

Tack! Jo, det har varit en bättre dag. Hoppas din också varit det.