fredag 4 september 2009

Hoya, Winston och Manchester United

Hoya
Bloggvärlden är ett fantastiskt uppslagsbok! På mitt inlägg om "Corky" för två dagar sedan tog det mindre än en halvtimme tills jag visste (nästan) allt jag ville veta. Karin upplyste om att Corky är en Hoya, också kallad porslinblomma.
Två dagar senare förstår jag namnet. Kolla bilden så förstår ni! Hade jag sett blomman i en butik som säljer östasiatiska prydnadsföremål hade jag tyckt att den var kitschig till max. Nu när den tronar på 60 centimeters höjd är den helt underbar att titta och känna på. Bladen är hårda och nästan genomskinliga. Av knopparna som såg ut som choklad är bara doften kvar... fast mycket diskret ;-)

Winston
Närmast ett (rätt) förslag att hitta två fel med Winston var nog Maison Grey. Felen i min konstiga hjärna var att jycken har ett fruktansvärt underbett och att hans mun sitter där nosen borde vara.




Manchester United
Här kommer min kompis Willys fredagsgodis som jag vet får er (kvinnliga) läsare och eventuella (kvinnliga) Man Utd fans att skratta högt.

"Jag hade lärt min man att göra sin del av hushållsarbetet och nu stod han i tvättrummet och ville tvätta sin t-shirt. Han hade varit därute i cirka två sekunder då han ropade: "Vilket program ska jag använda?"
"Det beror på" svarade jag, "vad står det på t-shirten?"
"Manchester United" svarade han.
Och så säger dom att blondiner är dumma..."

14 kommentarer:

Olga T sa...

Ha, ha!! Jag är däckad i soffan av trötthet efter en intensiv jobbvecka. Har laptopen i knäet och har inte varit uppkopplad så här mycket på länge. Den här tröjhistorien var ju underbar, inte bara för att jag är kvinna tror jag , eller kanske, men jag lever i ett hus med två fotbollsnördar. Så det här med att tvätta tröjorna är viktigt!! Och att de är rena till matchdags. En i huset är Charlton-fan. Det är äldste sonen. Du som är insatt i fotboll förstår att då är intresset på allvar...Charlton ligger inte ens i andra serien längre utan ett snäpp längre ner.. men en trogen fan håller fast vid sitt lag även i år av motgång. Tränaren Alan Pardy, numera i Southampton, har ju lämnat laget och hoppet finns om att Charlton ska gå uppåt. I december blir det ny matchresa till The Valley. Denna gången utan mej!
"Vad står det på tröjan?"
Ett helt underbart svar på en självklar fråga! Tack för att du fick mej att få upp hållningen här i soffan igen:)

Jess sa...

Var jag närmast? Äntligen lyckades jag nosa på en seger! :)
Min porslinsblomma ser ut så där när den blommar! Visst är de vackra! Tyvärr blommar aldrig min så länge men dock ofta. Har inga gröna fingrar så jag vet inte riktigt hur man ska behandla/sköta den.
Skrattade gott åt mannen som skulle tvätta!

Olga T sa...

Hej igen! Jovisst är det kul att åka till London. Jag var med i våras. Vi var på The Valley, The Den och Upton Park. Två frågor till dej:
- Vilka lags hemmaplaner var vi på?
- Fanns det tid för shopping?

Ätran är en av hallands åar har jag lärt mej i skolan:)

Anonym sa...

Storgarv, jag lovar ännnu en kväll som slutar med ett stort garv tack vare dig.

Se till att blomman inte blir för stor och att du inte har mycket blommor vid varje tillfälle, som sambons, det finns ingen blomma som är mer irriterande trots att den är så vacker. Den skräpar så fruktansvärt. Golvet är hela tiden täckt av vissna blommor.

/Avsändare Margareta -Nu kommer jag att somna med ett leende på läpparna.

Mrs Bettan sa...

Vilken häftig blomma, jättefin och kul att se.
Din mans replik var ju solklar, fy sjutton va bra.
Kramis MrsBettan

S o F sa...

Tack för ett gott skratt! (Man U)

Faktiskt tycker jag att det är så kul att röja, rensa, slänga och organisera att jag nästan skulle kunna tänka mig att göra det hos andra också.
Sjukt - jag vet! ;)

Ha det gott!

Sommarträdgården sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Har du tvättkurser hemma?Kursavgift eller gratis?Vilka kurser ger din man?
Den historien är INTE ny säger min ålder, så jag undrar vem som driver med vem,den
*ovetande* eleven eller den självklart obehörige "läraren"
Sen när barnen kommer ,hur dumma som helst,inget är självklart,nu matcha jag alllt upp det!!:)

Anonym sa...

Ja min fru är så lättlurad så jag låtsas inte veta nåt ,hon vet ALLT,puh(tror hon),hon styr och ställer och jag känner mig som en hund...dags för mansgrupp?
Bulldogen som är ful

Anonym sa...

Vad står det på tvättbeskrivningen heter det väl...?

pruddelutt sa...

Vilken fantastisk blomma! Jag fick ett skott från en porslinblomma av en kompis för många år sedan. Hennes blommade och blommade och blommade och hon fick nypa av knopparna för hennes dåvarande sambo var allergisk och tålde inte doften. Om de blommat hos mig? Näe...

Nina Xi Fotoblogg sa...

Åh vad underbart fin porslinsblomman blev!

Lena sa...

Jo du har rätt om hunden...hahaha fast nog ser magen också knepig ut eller vad är det som hänger som en ölmage på den lilla voffsingen?

Hahaha...skön kommentar av frågan, vad står det på tröjan!!

Ha en toppen kväll, kram

Lissen sa...

Aha, var det en porslinsblomma, då har jag fotat en sådan i våras.

Tvätthistorien gillar jag såklart skarpt, hihi.

Ha en skön kväll! Själv ska jag snart ner på stan igen!